Aromi Datessa pureuduttiin asenteen ytimeen

Syksyn ensimmäinen Aromi Date järjestettiin ravintola Juuressa. Keskustelun kulmakiveksi nousi asenne. Minkälaista asennetta ravintolayrittäjältä ja asiakaspalvelijalta vaaditaan? Ja miten oikeaa asennetta voi rekrytoida?

Kotimaiset raaka-aineet ja kotimainen ruokakulttuuri ei ollut kovassa huudossa, kun ravintola Juuri perustettiin. Nyt markkinatilanne on muuttunut, ja kilpailu kiristinyt. Silti Juuri pitää pintansa. Vahvuuksia ovat olleet henkilökunta, heidän palveluhalukkuutensa ja sopivassa tahdissa toiminnan laajentaminen.

Ravintoloitsija Ilja Björsiltä kysytään usein, miten hän on saanut henkilökuntansa viihtymään.

-       Jos minulla olisi joku viisasten kivi, niin tekisin sillä rahaa jossain muualla kuin ravintolabisneksessä. Muutos on tärkeä voimavara meillä. Olemme luoneet työyhteisön, jossa saa haastaa itseään, kehittää ja tehdä uusia juttuja. Me myös työnantajina sitoudumme työntekijöihimme ja oletamme heidän tekevän myös niin, Björs pohtii.

PRO-gaalassa Yrittäjä-sarjan tänä vuonna voittanut Björs kertoo, että hereillä on oltava. Laajennusta on tehty vähän kerrallaan: ruokaravintolasta viereiseen Latva-baariin, pientuottajapuotiin jonka brändi elää yhä ja Marimekon Maritorin menestyksen myötä henkilöstöravintolan pelikentälle. Yrittäjien uusi, eri yrityksen nimissä tosin, aluevaltaus on Juuren naapuriin avattava oma panimo ja pienpanimoravintola.

Ei siis ollut ihme sekään, että Björs päätti muitta mutkitta osallistua Kaartin Kut6nen –kaupunkitapahtumaan, kun siitä tuli ohimennen puhe Pekka Terävän kanssa.

- Jos haluaa, että jotain tapahtuu, se on tehtävä itse. Ei voi odottaa, että joku muu tekee. Ehkä tämä ajattelu on sitä yrittäjän sisintä sielunelämää. Siinä olemme olleet aika hollilla, hän pohtii lähtiessään Juuresta paperihommien ääreltä ilta- ja yövuoroon Helsingin Juhlaviikkojen Huvilateltalle.

Björsin mukaan yrittäjyyttä on ennen kaikkea rohkea osallistuminen ja tekeminen. Muuten tuskin Juuri Tapahtumiakaan olisi perustettu. Kun kysyntä cateringille kasvoi, oli aika erottaa catering-toiminta kivijalkaravintolasta. Koska ravintolan maine pohjautuu vahvasti sen persooniin, ja catering toimintaa pyörittää eri henkilöstö, ne haluttiin pitää selkeästi erillään. Nyt kaupungilla sujahtelevat autot Juuri Tapahtumat –teippaukset kyljessään ja Juuresta tutut kasvot ravintolatoimenjohtaja Roni Auvisen johdolla jatkavat ravintolan parissa.

Ei siis ollut ihme sekään, että Björs päätti muitta mutkitta osallistua Kaartin Kut6nen –kaupunkitapahtumaan, kun siitä tuli ohimennen puhe Pekka Terävän kanssa.

- Jos haluaa, että jotain tapahtuu, se on tehtävä itse. Ei voi odottaa, että joku muu tekee. Ehkä tämä ajattelu on sitä yrittäjän sisintä sielunelämää. Siinä olemme olleet aika hollilla, hän pohtii lähtiessään Juuresta paperihommien ääreltä ilta- ja yövuoroon Helsingin Juhlaviikkojen Huvilateltalle.

Miten asennetta rekrytoidaan?

Kova kilpailu pakottaa ravintolat etsimään erottautumiskeinoja. Vaikka liikeidea ja tuotteet olisivat timantteja, tarvitaan vielä se jokin, jolla ylitetään asiakkaan odotukset. Ylivertainen palvelu jää mieleen. Mutta mikä tekee elämyksestä unohtumattoman?

Esimiestyön ja työyhteisön kehittämiseen ja henkilövalintoihin erikoistuneen Master Suomen Ulla Vilkman toteaa, että asiakaspalvelulla ja oikealla asenteella tehdään ihmeitä. Suomessa tyydytään usein vain perustasoon, vaikka varaa olisi parantaa. Välttämättä ei osata edes määritellä, mitä vau-tason palvelun tulisi sisältää. Hän korostaa, että pienetkin yksityiskohdat voivat muuttaa asioita paljon.

Master Suomessa on pohdittu, mikä tekee joistain asiakaspalvelijoista ylivertaisia ja mitä keinoja asenteen rekrytointiin ylipäätään voisi löytää.

─ Työntekijän aiempi työkokemus ei välttämättä takaa, että hän soveltuu nykyiseen työhönsä. On kallista ottaa työntekijöitä koeajaksi, perehdyttää ja opastaa heidät huomatakseen, ettei hän vastannutkaan niitä tarpeita, joihin hänet oli palkattu.

Pohjoismaisen yhteistyön voimin kehitettiin nettipohjainen ja nopeasti täytettävä testi, auttaa tunnistamaan sellaista käyttäytymistä ja käyttäytymisen piirteitä, jotka tukevat yrityksen tavoitteita. Testi arvottaa vastaukset eri painoarvolla ja kykenee luotettavuusmittarin avulla tunnistamaan taktikoinnin.

Rekrytoivien yritysten on etukäteen mietittävä, tarvitsevatko he esimerkiksi tilausten vastaanottamisessa enemmän huolellisuutta, palveluhenkisyyttä vai myynnillistä asennetta ja mikä mahdollisen virheen merkitys on asiakaspalvelun kannalta.

- Joskus puutteellinen asia voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin huolellisuus. Wc-tilojen siisteys ja viihtyvyys voi olla ratkaisevaa. Silloin on tärkeintä, että työtehtävään valittava henkilö arvostaa työssään siisteyttä.

Syyskuussa taas deittaillaan!

Aromi-tiimin kesällä käynnistämää deittailua jatkettiin ravintola Juuressa.

Vapaamuotoisen tilaisuuden ideana on herätellä keskustelua uunituoreen lehden sisällöstä ja vähän sen ulkopuoleltakin. Osallistujien, esiintyjien ja toimituksen vuoropuhelussa nostetaan esille ajan polttavia kysymyksiä, heitetään ilmaan ideoita ja verkostoidutaan. Kesäkuussa Finlandia-talon Cafe Verandassa estradille astuivat Chef&Sommelierin Sasu Laukkonen, Woltin Aku Siukosaari ja Finlandia-talon Johanna Tolonen.

Seuraava deitti järjestetään syyskuun lopussa. Seuraa uutiskirjeitä!