Omat lapseni ovat aina olleetkäytökseltään ihan tavallisia – eivät mitään meluhirmuja, mutta eivät myöskään hiljaisia paikallaanistujia. Haluan heidän osaavan käyttäytyä ravintolassa, kasvavan ravintolakulttuuriin ja muistavan hauskat ravintolakäynnit myöhemmin, niin kuin minä muistan omat lapsuuteni ravintolat.  Ja siksi muistan myös oman vastuuni vanhempana. Tällä viikolla virinnyt keskustelu siitä, miten lapsia ei päästetä ravintolaan, koska esimerkiksi vauvanvaippoja on vaihdettu viereisessä pöydässä, on minusta aika hassu, koska kyseisessä tapauksessa lapset eivät olleet käyttäytyneet huonosti, vaan vanhemmat. Ravintolan henkilökunnan olisi ehdottomasti pitänyt mennä sanomaan asiasta kyseisille vanhemmille. Silti tämä ei liittynyt mitenkään lasten käytökseen.

Vanhemmilla onkin suuri vastuu siitä, miten lapsia opetetaan käyttäytymään ravintolassa. Tässä tulee usein se ongelma – monesti seuraa vierestä miten lapset käyttäytyvät kuin pellossa ja vanhemmat vain hyssyttelevät muiden asiakkaiden huokaillessa taustalla.  Jos lapsi kirkuu suoraa huutoa koko ruokailun ajan, niin vanhempien kannattaa ehkä lähteä ja pyytää ruoat mukaan. Silloin kaikilla on mukavampaa. Ja välillä se vaatii paljon, kun joutuu sata kertaa sanomaan lapsille miten ravintolassa käyttäydytään. Mutta koko homma on sen arvoista, kun lapset sitten oppivat ja viihtyvätkin ravintolassa. Nykyään on onneksi myös paljon apuvälineitä, joilla viihtymistä voi lisätä: pelit, iPadit, kirjat ja vihkot. Meillä on aina värikynät ja vihkot matkassa, jokaisella ravintolakäynnillä. Ei kannata vaatia itseltään vanhempana liikoja, vaan myös hyödyntää näitä tervetulleita välineitä, jolloin koko perhe viihtyy.

Toinen asia on tietysti ravintolan vastuu kaikkien asiakkaisen viihtyvyydestä. Jos näkee vauvanvaippaa vaihdettavan viereisessä pöydässä, tulisi asiaan minun mielestäni puuttua ravintolahenkilökunnan puolelta. Varsinkin vaippa-asioihin, nehän ovat epähygieenisiäkin. En minä ainakaan halua syödä pöydän ääressä, missä on hieman aikaisemmin vaihdettu vaippaa. Sama puuttuminen koskee tilannetta, jossa lapset häiritsevät huomattavasti muita asiakkaita. Tässäkin pitää käyttää tervettä järkeä. Olen ollut lasten kanssa myös ravintolassa, jossa toiset aikuiset ovat juomapäissään saaneet huomattavan paljon enemmän häiriötä aikaiseksi kun me lapsinemme.

Minusta lapsia kannattaa kasvattaa ravintolakäyttäytymiseen pikkuhiljaa. Siksi vien heitä erityyppiisiin ravintoloihin.  En vie heitä mihinkään myöhään illalla, en meluisiin paikkoihin, vaan alkuillasta hyviin ruokapaikkoihin, kivoihin baareihin ja kahviloihin. Ja niissä paikoissa haluan, että heitä kohdellaan kuin asiakasta. Silloin minä olen tyytyväinen, ja viivyn pidempään. Ja käytän enemmän rahaa. Ihan yhtä paljon kuin lapsettomatkin.

Ravintoloitsijoiden tulisi miettiä tämän asian kohdalla myös taloudellista näkökulmaa; lapsiperheitä on yhä enemmän ja ihmiset liikkuvat ulkona jälkikasvunsa kanssa. Kun ravintola ottaa huomioon lapset, niin koko perhe viihtyy pidempää ja kuluttaa enemmän rahaa. Olen itse monessa paikassa jättänyt jälkiruoat syömättä ja kahvit juomatta, koska lapsiini on suhtauduttu henkilökunnan puolelta ynseästi ja alentuvasti. Joskus on jopa todettu, miten lapset ei oikein kuulu ravintolan konseptiin. Häh? Hehän ovat tulevaisuudessa ravintolapalveluiden ostajia ja heidät täytyy tähän taitoon kasvattaa.

On paikkoja, joissa voi rauhassa käydä syömässä koko perheen voimin. Niinpä usein tuleekin mentyä näihin vanhoihin, jo tuttuihin paikkoihin, joissa lapset saavat olla, kunhan eivät ole kenenkään tiellä ja voivat tilata listalta pienempiä annoksia. Henkilökunta huomioi lapset ja kuuntelee heitä.  Onneksi näitä ravintoloita on paljon.

Ps. Perheille tiedoksi, että tammikuun 21. päivä järjestetään Perheet Safkaa -tapahtuma, jossa iso kasa hyviä hensinkiläisiä ravintoloita lupaa pitää huolta erityisesti lasten tarpeista osana koko perheen onnistunutta ravintolakokemusta.

Tästä keskustelu alkoi:

http://yle.fi/uutiset/3-9267608

Ja sitä seurasi mm. seuraavaa keskustelua:

http://yle.fi/uutiset/3-9269608