Lounasvuoron asiakaspiikin korkeimmassa kohdassa tai loppusiivouksen aikana rättiväsyneenä saattaa välillä itse kukin taantua tiuskimaan työkaverille, mutta jatkuva stressi ja riitely ovat oma lukunsa. Ne lisäävät työntekijän psykososiaalista kuormittuneisuutta ja alkavat näkyä ennen pitkää sairaslomakustannuksissa.

Osallistuin syyskuussa Sovunrakentajat-brunssille, jossa käsiteltiin työpaikan konfliktien ja riitelyn taloudellisia vaikutuksia. Tarkkaa hintalappua riitelyn kaltaiselle monitahoiselle ilmiölle on vaikea laskea, mutta Katja Lundbergin ja Saara Remeksen mukaan 500 henkilön työyhteisössä psykososiaalisesta kuormituksesta aiheutuvan menetetyn työn vuosittaiset kustannukset ovat miljoonan euron luokkaa. Kun ottaa huomioon toimialan hankalan kulurakenteen, voi vain ihmetellä, kenellä on tällaiseen varaa?

Konfliktien taustoja on yhtä paljon kuin konfliktejakin. Varmaa kuitenkin on, että siellä missä on vähän avoimuutta, liikaa töitä eikä lainkaan poisoppimista, alkaa paistomittari mennä punaiselle. Vaikka psykososiaalisesti kuormittunut työntekijä jaksaisi töissä urheasti vuorosta toiseen, työn tehokkuus alkaa jossain vaiheessa laskea. Stressaantunut ihminen nimittäin tulkitsee tilanteita hyvin konfliktiherkästä asemasta ja käyttää suuren osan kapasiteetistaan oman asemansa turvaamiseen: mitä minun pitää tehdä välttääkseni potkut? Jos sanon näin, kääntyykö se myöhemmin minua vastaan?

Ehdotan konflikteja ennaltaehkäiseväksi toimenpiteeksi formaattia, jonka käyttöä melkein kaikilla muilla toimialoilla saisi vähentää: lisää palavereja ravintola-alan arkeen! Suurin osa riidoista johtuu viestinnän puutteesta, joten siihen panostaminen vaikka 20 minuutin ajan työvuoron jälkeen voisi tervehdyttää konfliktiherkkää ilmapiiriä.

Toisaalta palavereissa, kuten kaikessa muussakin, laatu korvaa määrän. On eri asia kuulla toista ja oikeasti kuunnella. Pelkkä lämpimikseen puhuminen voi pahimmillaan jopa syventää ihmisten kokemusta siitä, että heidän parannusehdotuksillaan ja huolillaan ei ole väliä.

Maaret Launis

toimituspäällikkö

PS. PRO-palkinnon voittajaksi voi ehdottaa esimerkiksi sellaista työkaveria tai esimiestä, jolla on kyky kuunnella ja ottaa toiset huomioon. Reilu ja empaattinen ammattilainen on PRO-pystinsä ansainnut – ehdota 16.10. asti.