Terassi käytössä ympäri vuoden

Kahvila Kampela houkuttelee asiakkaita rakennuksen ympärillä kiertävällä terassillaan, joka tuo kiireisinä päivinä lisää kaivattuja asiakaspaikkoja. Lisämyyntiä haetaan viikonloppuisin grillipisteellä.

Aurinkolahdessa Helsingin Vuosaaressa sijaitseva Kahvila Kampela toimii vanhassa venevajassa, joka on kunnostettu kahvilakäyttöön. Vuodesta 2009 kahvilaa ovat pyörittäneet Pirjo Hassinen ja hänen tyttärensä Riina Dursun. Viikonloppuisin suvun naisia on paikalla usein kolmessa polvessa, sillä myös kaksi Dursunin tytärtä on töissä kahvilassa.

Yrittäjäkaksikon työnjako on selkeä – Dursun vastaa markkinoinnista, kun taas keittiö on Hassisen valtakuntaa. Molemmilla on yrittäjä- ja ravintolataustaa, joten Kampela oli heille luonteva jatkumo, kun se tuli tarjolle.

– Minulla on liikekeskus Dixissä kaksi paikkaa ja myös rakenteilla olevaan kauppakeskus Rediin on tulossa pari. Kampela on haasteellisin, mutta myös lähimpänä sydäntäni, Dursun kertoo.

Kahvila on tunnettu laajasta valikoimastaan. Hiljaisimpina päivinä tuoterepertuaaria pienennetään ja vitriiniä muokataan niin, että se pysyy houkuttelevana. Viikonloppuisin ja aurinkoisina päivinä alueella on runsaasti ulkoilijoita, ja silloin valikoimasta löytyy parhaimmillaan kolmisenkymmentä tuotetta. Erilaisten munkkien ja pullien lisäksi on kakkuja, gluteenitonta tarjontaa unohtamatta. Suolaisista löytyy esimerkiksi perinteistä levypiirakkaa ja leipiä.

– Leivistä etenkin lohi ja anjovis ovat suosittuja. Meillä on asiakkaana mies, joka tulee Lauttasaaresta asti syömään anjovisleivän kahvin kera. Hän tykkää kuulemma siitä, että käytämme pohjana reissumiestä, Hassinen kertoo.

Perinteisten tuotteiden suosio kasvussa

Suosituin tuote on jo vuosien ajan ollut lohikeitto, jota on saatavilla sekä kirkkaana että laktoosittomalla kermalla silattuna versiona. Keiton salaisuus on liemi, joka keitetään kalanruodoista hiljalleen hauduttaen kahvilan pienessä, mutta tehokkaaksi muutetussa keittiössä. Jälkiruokana on tarjolla pannukakkua.

– Keitto ja pannukakku ovat maistuneet myös japanilaisille turisteille, joita käy täällä silloin tällöin, Hassinen sanoo.

Valikoima nojaa vahvasti suomalaiseen ruokakulttuuriin ja perinteisiin tuotteisiin.

Valikoima nojaa vahvasti suomalaiseen ruokakulttuuriin ja perinteisiin tuotteisiin, joiden suosio on yrittäjien huomion mukaan jopa kasvanut viime vuosina. Levypiirakoiden ja pullien lisäksi Hassinen saattaa viikonloppuisin tehdä hernekeittoa, riistakäristystä, merimiespihviä tai kaalilaatikkoa. Vitriinistä löytyy toisinaan lörtsyjä tai kalakukkoa.

– Vastapainona tarjoamme street foodia, kuten hampurilaisia. Street food oli viime vuonna niin suosittua, että otamme sen valikoimaan myös tänä keväänä. Suunnitelmissani on tehdä jotain myös nyhtökaurasta, eli kehitämme koko ajan valikoimaamme. On ollut hienoa huomata, että nuoriso on tykännyt perinteisemmistäkin tuotteistamme, Hassinen kertoo.

Sää ratkaisee myynnin

Alkuaikoina kahvilassa oli vipinää muutaman kuukauden verran, nyt asiakkaita riittää jo ympäri vuoden. Kiireisintä aikaa ovat silti huhti- ja toukokuu. Kesäkuu on tasaista ja loppukesästä vilkastuu taas. Parhaita talvikuukausia ovat helmi- ja maaliskuu.

Merenrannalla sijaitsevassa ja ulkoilijoiden suosimassa kahvilassa sääennusteet ovat jatkuvassa tarkkailussa, sillä sää vaikuttaa suoraan kävijämääriin. Etenkin aurinkoisina päivinä asiakasvirta jatkuu katkeamattomana aina avaamisesta sulkemisaikaan asti. Tällaisina päivinä pienestä kahvilasta siirretään muutama pöytä pois ja avataan toinenkin ovi, jotta jonossa olevat ihmiset pääsevät kulkemaan esteettä.

– Seuraamme sääennustetta koko ajan, sillä meillä keli vaikuttaa niin voimakkaasti liiketoimintaan. Ennusteiden pohjalta mietimme, montako työntekijää tarvitaan vuoroon palvelun sujuvuuden takaamiseksi ja kuinka paljon teemme tuotteita vitriiniin, kaksikko kertoo.

Toisin kuin monet muut vastaavat paikat, Kampela on auki aina, kun on luvattu.

– Emme halua, että asiakas tulee paikalle ja joutuu toteamaan kahvilan olevan kiinni. Ennemminkin pidämme ovia pidempään auki, jos asiakkaita riittää, Dursun sanoo.

Kahvila Kampela

  • Asiakaspaikkoja 200, joista 20 kahvilatiloissa. Laajan terassialueen lisäksi kahvilassa on lasitettu veranta.
  • Kiireisinä päivinä kahvilassa on töissä seitsemän henkilöä, joista kaksi tai kolme keittiössä. Kesäkaudella työntekijöitä on 25, talvella kuusi ja lisäksi extroja.
  • Yrittäjät työllistävät mielellään nuoria ja tarjoavat alan opiskelijoille harjoittelupaikkoja. Heille on kunnia-asia opettaa asiakaspalvelun salat alusta alkaen. Ohjaamiseen panostetaan, jotta työsuhde on mahdollisimman antoisa molemmille osapuolille.
  • Kahvila on saanut lukuisia tunnustuksia. Se on palkittu muun muassa Helsingin parhaana talvikahvilana 2015. Viime vuonna Kampela sijoittui Helsingin Uutisten lukijaäänestyksessä sijalle kaksi.
  • On tehnyt pari kesää yhteistyötä SUP-lautoja vuokraavan yrityksen kanssa.

Uutelantie, 00990 Helsinki, 044 384 4464

Tapahtumilla parannetaan tunnettuutta

Kampelan yrittäjät ovat aktiivisia myös tapahtumapuolella. He ideoivat Vuosaaren joulupolun, joka järjestetään tulevana jouluna jo kuudetta kertaa. Kyse on Uutelan ulkoilualueella kiertävästä kolmisen kilometriä pitkästä lenkistä, jonka varrella alueen yrittäjillä ja yhdistyksillä on jouluisia ständejä ja toimintapisteitä. Tapahtumasta tuli heti suosittu – jo ensimmäisenä vuonna päivän aikana oli yli 15 000 vierasta.

– Tapahtuman taustalla on huoli lasten syrjäytymisestä. Uskomme, että hyvät harrastukset ohjaavat heitä oikealle polulle. Halusimme tapahtuman avulla kantaa oman kortemme kekoon, kertovat Pirjo Hassinen ja Riina Dursun.

Tavoitteenamme on kehittää itäisen Helsingin matkailua.

Elokuun lopussa kahvilan ympäristössä vietetään jo neljättä kertaa Venetsialaisia eli veneilykauden päätösjuhlaa. Iltakuuden aikaan alkava tapahtuma on kerännyt aiempina vuosina muutaman tunnin aikana yli 10 000 kävijää.

– Kesällä on tulossa mahdollisesti uusi tapahtuma. Olemme huomanneet, että tämä on myös hyvä tapa lisätä kahvilan tunnettuutta.

Dursun on mukana Visit Vuosaari -kehittämishankkeessa, jonka tarkoituksena on tuotteistaa paikallisia palveluita ja lisätä alueen houkuttelevuutta.

– Tavoitteenamme on kehittää itäisen Helsingin matkailua. Uskon, että matkailijat löytävät Kampelankin paremmin hankkeen edetessä.

 

Koirat tervetulleita!

Vuosaaressa on paljon koiria ja Helsingin ensimmäisiin koirakahviloihin kuuluvassa Kampelassa oli alusta lähtien selvää, että perheen nelijalkaiset jäsenet ovat tervetulleita kahvilaan. Heitä varten tarjolla on nakkeja, joita useammin kahvilassa käyvät koirat osaavat jo käydä hakemassa kassalta.

– Sisälle koirat voivat jäädä, jos ei ole ruuhkaa, eikä paikalla ole allergisia. Asiakkaista suurin osa huikkaa jo itse ovelta, onko sopivaa tulla. Moni jää koirien kanssa lasitetulle verannalle tai hyvällä kelillä terassille, Hassinen kertoo.

Lemmikit viihtyvät Kampelassa ja moni koira suuntaa kahvilan nähdessään sitä kohden.

– Moni asiakkaista kertoo, että he olivat kävelyllä ja koira veti heidät määrätietoisesti kahvilaan, yrittäjät naurahtavat.

Terassi tuo lisää asiakaspaikkoja

Kahvila Kampelan terassi on laajentunut vuosien mittaan, ja aluksi pöytiä oli ulkona viisi. Nyt terassi levittäytyy lähes koko rakennuksen ympärille. Tästä on iso apu etenkin kiireisinä päivinä, sillä kahvilatilassa asiakaspaikkoja on vain 20. Lasitettu veranta ja terassi mukaan laskien asiakaspaikat nousevat lähes kahteensataan.

– Monet asiakkaistamme ovat pukeutuneet sään mukaisiin ulkoiluvarusteisiin, joten terassipaikat ja etenkin veranta ovat käytössä ympäri vuoden. Moni jää mielellään koiran kanssa verannalle, jossa on enemmän tilaa kuin sisällä. Olemme olleet tyytyväisiä verannan lasittamiseen, sillä saimme näin kaivattuja lisäpaikkoja sesongin ajaksi, yrittäjät kertovat.

Verannalla on perinteiset kahvilakalusteet, kun taas pihamaata halkovat pitkät pirttipöydät. Hirrestä valmistetut huonekalut ovat yli 40 vuotta vanhoja. Lisäksi terassilta löytyy perinteinen pihakeinu.

– Meillä on myös puusepän mittatilauksesta tekemiä aurinkotuoleja, jotka ovat käytännöllisiä ja sopivat miljööseen, Dursun kertoo.

Suomalaiset innostuvat tunnetusti kevään ensiauringosta ja pihalla ollaan aina kun vain mahdollista. Tänä vuonna ympäri vuoden käytössä olevien terassikalusteiden lisäksi kaivettiin jopa aurinkotuolit käyttöön jo maaliskuun alkupuolella.

Toiminnan tehostamiseksi ja ohikulkijoiden houkuttelemiseksi rakennuksen nurkalle laitetaan viikonloppuisin pystyyn grillipiste, josta saa makkaran lisäksi kahvia, mehua ja pullaa.

– Tämä nopeuttaa paitsi palvelua, mahdollistaa myös lisämyynnin.

Loistavasta sijainnista ja terassista huolimatta kahvilalla ei ole anniskelulupia, vaikka sellaiset olisi mahdollista saada ja kysyntää olisi. Kyseessä on periaatepäätös.

– Meillä käy paljon lapsiperheitä ja haluamme kahvilan pysyvän sellaisena, että he viihtyvät täällä jatkossakin. Sen takia olemme pysytelleet alkoholittomalla linjalla. Olemme saaneet konseptin toimimaan ilman alkoholitarjoilua ja aiomme jatkaa näin siitäkin huolimatta, että alkoholi voisi tuoda lisämyyntiä. Toisaalta se saattaisi vaikuttaa myös yleisilmapiiriin ja asiakaskuntaan, yrittäjät pohtivat.

Tilaa näytelehti