”Alalla on loistava tulevaisuus”

PRO-sponsorit Paulig ja Midsona valavat uskoa alan nousuun. Yhdessä tekemällä meillä on mahdollisuus nousta nopeasti, arvioi Paulig Suomen kaupallinen johtaja Rami Kuusisto.

Vaikka päätöksenteon jähmeys riepoo
Scandic Hotels oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhköä,
hän uskoo, että rokotusten edistyessä
mennään parempaan suuntaan.

PRO-tuomariston puheenjohtaja Aki Käyhköllä on ristiriitaiset fiilikset, mutta optimismia on jo ilmassa.

– Olen optimistinen: ala elpyy kesän aikana ja syksyä kohden. Syksyllä yleinen fiilis ja PRO-gaala tukevat toisiaan, Aki Käyhkö ennustaa.

Suomalaiset ovat osoittaneet hyvää kykyä toimia yhdessä pandemian välttämiseksi, ja meillä on edes osittain voinut olla liiketoimintaa auki. Käyhköä harmittaa silti valtioneuvoston kanslian passiivisuus; jahkailu heittää varjon päätöksenteon ylle.

– Puhutaan satojen tuhansien ihmisten elinkeinosta ja maan elinvoimaisuudesta. Tuntuu, että on unohdettu, että tämä pk-yritysten toimiala oli 16 miljardin euron bisnes ennen koronaa. Matkailu-, tapahtuma-, messu- ja mara-alojen työllistävyyskehitys viime vuosikymmeninä on huikea, ja palveluelinkeinojen merkitys pitäisi pystyä ymmärtämään. Nyt alojen kohtelu on loukkaavaa, ja on pöljää väheksyä meitä työllistäjänä ja tulevaisuuden toimialana.

Seuraavaksi tarvitaan kunnon exit-suunnitelma.

– Toivon, että olisi olemassa selkeä, eteenpäin katsova ja ennakoitavissa olevan suunnitelma, joka edistää alan avautumista. Päivämääriä voidaan asettaa ja muuttaa, jos tarve vaatii. Tarvitaan suunnitteluhorisontti, johon tarttua, Käyhkö kritisoi huhtikuussa.

Paulig mukana PRO Ravintolanasiakaspalvelija -sarjan sponsorina

Pauligin Suomen kaupallinen johtaja
Rami Kuusisto kannustaa koronavuoden jälkeen
yhteistyöhön: nyt ei ole aika kilpailla vaan
yhdessä ponnistaa eteenpäin. Yhdessä meillä on
mahdollisuus nousta nopeasti!

Paulig haluaa olla mukana siellä, missä asiakkaatkin ovat, Pauligin Suomen kaupallinen johtaja Rami Kuusisto sanoo.

– Yleisesti on tärkeää tehdä alaa tunnetuksi, ja erityisesti nyt vaikean koronavuoden jälkeen haluamme osoittaa arvostusta alan yrittäjille ja ammattilaisille. PRO-gaala on hyvä tapa siihen, Kuusisto toteaa.

PRO Ravintolan asiakaspalvelija -sarjan ehdokkailla on merkittävä tehtävä ruuan ketjussa.

– Ravintolan asiakaspalvelija vastaa tärkeimmästä viimeisestä metristä pellolta ravintolan pöytään. Hänellä on mahdollisuus vaikuttaa keskeisesti asiakaskokemukseen, laatumielikuvaan ja ostopäätökseen, Kuusisto summaa.

Sarjan tämänvuotisia finalisteja Kuusisto luonnehtii kovatasoisiksi.

Krista Liljeqvist, Mervi Korhonen ja Nikolaos Gkotzampasis tulevat vähän eri kulmista, heillä on erittäin monipuolinen osaaminen. Kaikki finaaliin päässeet ovat voittajia ja juhlansa ansainneet, Kuusisto toteaa.

Kesä näyttää Pauligin näkökulmasta lupaavalta:

– Näemme tilanteen optimistisesti. Uskon, että viime kesän kotimaan matkailubuumi toistuu ja horeca-palveluita käytetään monipuolisesti. Kuluttajilla on selkeästi ostovoimaa ja patoutunutta kysyntää, joten on hyvin mahdollista, että tästä tulee myynnillisesti hyvä kesä.

Kohti syksyä mennessä rokotekattavuus nousee, ja kun palataan jälleen uuteen normaaliin, uusien innovaatioiden ja yhteistyön merkitys korostuu. Liiketoimintamalleja viilataan ja luodaan uudelleen. Takana on vaikea koronavuosi, mutta siitä selvitään yhdessä.

– Markkina muuttaa muotoaan, mutta pitkän ajan trendit ovat edelleen horeca-alan takana. Ala on todistanut kykynsä mukautua ja innovoida nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä, Kuusisto sanoo.

Yhdessä tekeminen kuuluu myös Pauligin ydinarvoihin.

– Yhdessä tekeminen on ollut aina meille tärkeää. Kovan koronavuoden jälkeen ei ole aika kilpailla vaan yhdessä ponnistaa eteenpäin. Yhdessä meillä on mahdollisuus nousta nopeasti!

Kuusistolla on vahva usko alan tulevaisuuteen.

– Vauhti voi jopa yllättää meidät; hyvät ruokahetket ovat sosiaalista liimaa, joten ulkona syömiseen ollaan varmasti valmiita panostamaan taas, kun mahdollisuus tulee. Toivotan kaikille alan ammattilaisille ja yrittäjille voimia ja uskoa tulevaan!

Midsona PRO Vastuullisuus -sarjan kumppanina

Midsonan toimitusjohtaja Markku Janhunen
on ollut mukana luomassa
PRO Vastuullisuus -sarjaa.

Midsona on ollut luomassa PRO Vastuullisuus -sarjaa.

– Pidämme kiinni yhteistyöstä, jonka eteen olemme tehneet paljon pohjatyötä, Midsonan FS business manager Marko Laine sanoo.

Vastuullisuuden merkitystä ei voi vähätellä. Pienistä puroista kasvaa isoja meriä.

– Nämä asiat pitää tehdä rintamassa. Siksi vastuullisten tuotteiden myyminen ja kehittäminen on tärkeää. Tämä on globaalisti iso asia, mitä tulee esimerkiksi tuotantomenetelmien rooliin.

Midsonan Suomessa edustamat brändit ovat pohjoismaista vastuullisuuden huippua: Kung Markatta valittiin vastikään Ruotsissa vuoden vastuullisimmaksi elintarvikebrändiksi. Urtekram on sijalla 11 Tanskassa isojen brändien joukossa. Midsona yrityksenä on Ruotsin pörssin vastuullisin yhtiö grocery-kategoriassa.

Tämänvuotisia PRO Vastuullisuus -finalisteja Laine kehuu vuolaasti. Sodexhon Foodhub on ensimmäinen ison yrityksen laaja-alainen kestävän kehityksen hanke. Laine toivoo, että yhden yksikön esimerkki olisi mahdollista konseptoida.

– Tässä on edetty suunnitelmallisesti ja käytetty laajaa osaamista hyväksi. Toivottavasti toimintamalli jalostuu eteenpäin ketjun sisällä, Laine summaa.

Hän on innoissaan myös pienempien toimijoiden rohkeasta työstä.

– Arvostan sitä, että Sushibar + Wine ja tamperelainen ravintoloitsija Ilkka Isotalo toimivat rohkeasti hyvän asian puolesta. Monesti ei varsinkaan alussa panna energiaa asioihin, jotka eivät suoraan näy myynnissä. Nämä asiat on helppo unohtaa aloittaessa, mutta vaikea lisätä toimintaan sitten kun se lähtee rullaamaan. Molemmilla yrittäjillä on pitkänäköistä, hyvin suunniteltua toimintaa.

Ihailtavaa on myös, että vastuulliset teot tuodaan esiin.

– Vastuullisuus on viety markkinoinnin kautta asiakasrajapintaan. Työ näkyy saliin ja ulospäin, eikä jää harrasteluksi. Samalla hyvä sanoma on esimerkkinä muille ja tietoisuus leviää, Laine puntaroi.

Toivoa näköpiirissä

Monen alan toimijan tapaan Marko Lainekin kiittelee sitä, että emme vuosi sitten tienneet, miten pitkään pandemia kestää.

– Nyt on ensi kerta, kun on toivoa ja näkemys, että selätämme tämän. Kesästä tulee kiireinen, kun kaikki purkautuu ja myynti toivottavasti paukkuu. Sen jälkeen on luultavasti luvassa pitkä joulusesonki, Laine toteaa.

Hän esittää yhden toiveen:

– Toivottavasti siinä huumassa, kun homma käynnistyy taas, kestävän kehityksen mallit eivät unohdu. Tämä on hyvä mahdollisuus ottaa vastuullisuus mukaan kasvuun ja kehitykseen.

Paljon on opittu – muun muassa se, että yksin ei pärjää.

– Ravintola-alan nokkamiehet Aku Vikström ja Timo Lappi ovat hienosti vieneet koko alan sanomaa eteenpäin. Yhdessä saavutetaan paljon enemmän kuin pelkästään omaa etua ajamalla. On kunnioitettavaa, miten Vikström ottaa rohkeasti kantaa asioihin ja hakee tukea koko sektorille. Lisäksi on paljon muita, jotka ovat laittaneet itsensä peliin näinä haastavina aikoina koko alan puolesta, Laine summaa.

Julkaistu Aromissa 4-5/21.

Sulje mainos Tilaa Aromi