Alan joustavuus auttaa uuteen nousuun

Hotelli- ja ravintola-ala on ketterä. Jos konsepti on kunnossa, tekeminen normalisoituu äkkiä, muistuttaa konkariyrittäjä Aki Wahlman. Joustavuus on yrittämisen avainsana, ja siinä mielessä takana on rikas vuosi, toteaa Anders Westerholm.

PRO Yrittäjä -sarjan finalistit Anders Westerholm
ja Matti Sarkkinen, We Are Group, Helsinki.

We Are Groupin toimitusjohtaja Anders Westerholm on liekeissä koronan tuomista opeista:

– Takana on monin paikoin aktiivisin yrittäjävuosi 20 vuoteen. Vuosi on ollut raskas, mutta olemme tarttuneet mahdollisuuksiin ja kehittyneet tämän kaiken keskellä. Olemme varmasti parempi yritys nyt.

Vuosi on ollut rankka paitsi työyhteisölle, joka on käynyt läpi yli 20 yt-kierrosta, myös yrityksen taloudelle. Toiminta on tappiollista.

– Emme menneet horrokseen vaan työllistimme suuren osan henkilökunnasta. Nyt on valoa tunnelin päässä, Westerholm summaa.

We Are Group on ehdolla PRO Yrittäjä -sarjassa ja Sushibar + Wine PRO Vastuullisuus -sarjassa. Lisäksi Vin Vinin Oscar Borges on ehdolla PRO Hovimestari/Sommelier -sarjassa.

Sushibar + Wine toteutti pandemiavuonna suunnitellut kansainväliset avaukset. Story taas on terävöittänyt konseptiaan tavalla, jota Westerholm luonnehtii nahanluonniksi. Hän uskoo, että pandemialle pannaan piste kesän lopussa.

– Elokuun loppuun mennessä on purettu rajoitukset ja saatu herätettyä liiketoiminta henkiin. Meillä on koko ajan kahden käden taktiikka: toinen käsi hoitaa kriisiä, toinen rakentaa tulevaisuutta.

Westerholm uskoo aktiivisuuden nostaneen yrityksen PRO-finaaliin:

– Kun pandemia iski, päätimme, ettemme himmaa. Positiiviset pilkahdukset ovat olleet harvassa, ja finaalipaikat ovat olleet peukku sille, että teemme oikeita asioita.

Yrityksen tapa toimia on kokonaisvaltaisesti vastuullinen. Pandemian keskellä tehtiin myös arvotyötä. Westerholm kokee myös kestävän kehityksen mukaisen toiminnan antavan yritykselle kilpailuetua. On hyvä olla etukenossa muuttamassa alaa.

We Are Groupilla yhdessä tekeminen on tatuoitu yrityksen kaikkeen toimintaan. Nyt Westerholm kannustaa kaikkia katsomaan eteenpäin.

– Kannattaa keskittyä siihen, mitä tapahtuu pandemian jälkeen. Tekemisen taso mitataan silloin. Meidän on alana pakko pyristellä entistä korkeammalle!  

Ilkka Isotalolla myös kaksi ehdokkuutta

PRO Yrittäjä -sarjan finalistit Christina Suominen
ja Ilkka Isotalo, Ravintola C, Tampere.

PRO Vastuullisuus -sarjassa ehdolla oleva Ilkka Isotalo on toinen tämänvuotisen PRO-gaalan tuplaehdokas. Yhdessä Christina Suomisen kanssa hän on ehdolla myös PRO Yrittäjä -sarjassa heidän yhteisen liiketoimintansa, Ravintola C:n, Armas C’ateringin ja Arthouse Café Kehräsaaren myötä.

Tamperelaiset sinnittelivät pandemiasulun yli risottoa vääntämällä. Isotalo huomasi ravintoloiden hermoja koetelleen sulun lopetusvaiheen käyvän hänen hermoilleen vain vähän.

– Kaikki huusivat huhtikuussa, että pitää tietää milloin avataan, että tietää tilata tavarat. Minulla on kaikki säilöttynä viime kesältä. Hapatetut, pikkelöidyt, suolatut ja kuivatut ruuat ovat valmiina.

Isotalo saattoi suunnitella menunsa rauhassa, eikä hänellä ole huolta hävikistäkään: kaikki säilyy vaikka kesän yli. Tosin kesästä odotetaan C:ssä reipasta.

– Viime kesänä kotimaan matkailu näkyi voimakkaasti täällä. Samalla tavalla reippaaseen kesään varaudumme nytkin, ja palkkaamme tarpeen mukaan lisää henkilökuntaa, Isotalo kertoo.

Finaalipaikan tamperelaiset uskovat olevan seurausta siitä, että tekee omaa juttua pitkäjänteisesti. Se näkyy kollegoiden arvostuksena. Kaiken taustalla on ravintolan alkutaipaleella yhteisöltä saama tuki. Samaan aikaan kun C avautui vuonna 2008, puhkesi globaali pankkikriisi, ja aloitteleva ravintola tarpoi syvässä suossa.

– Saimme paikallisilta viljelijöiltä ja tuottajilta tukea ihan maksuaikana. Ymmärrys kehittyi siinä: jos pidän huolta naapuristani, hänkin pitää huolta minusta. Emme ole hylänneet paikallisia tuottajia, Isotalo kuvailee.

Ravintola ei sitoudu vain biodynaamisiin tuotteisiin tai kierrätykseen, vaan ottaa kaikessa päätöksenteossa toiset huomioon, myös henkilökunnan perheineen. Isotalo toteaa korona-ajan olleen opettavaista aikaa. On ollut hienoa nähdä, miten pitkälle resurssit lopulta riittävät.

– Yllättävän vähän on vielä mennyt ravintoloita konkurssiin, mutta kaikki tästä joutuvat varmasti kärsimään. Yhteisöllisyys ja tsemppi ravintolaväen kesken on myönteistä. Kaikki ymmärtävät, ettei ala tähän kuole. Ammattitaito säilyy, samoin ihmisten tarve syödä ulkona, joten alan toiminta ei lopu, Isotalo summaa.

Poikkeusvuoden teema ”yhdessä” sopii jännästi tähän aikaan:

– Kun ollaan oltu erillään, on tärkeä nostaa esille, että yhdessä me kaikki teemme työtä ja pystymme tukemaan toisiamme.  

Foody Allen on ehdolla PRO Yrittäjä -sarjassa

PRO Yrittäjä -sarjan finalistit Nina ja
Aki Wahlman, Foody Allen, Turku.

PRO Yrittäjä -sarjassa ehdolla oleva elintarvikealan markkinointiin keskittynyt Foody Allen kuuluu koronavuoden menestyjiin. Nina ja Aki Wahlman kertovat, että heidän näkökulmastaan kaikki on hyvin, koska elintarviketeollisuus vetää hyvin. Se tuo tyypillisesti pääosan työstä Foody Allenille.

– On myös asiakkaita, jotka ovat käyttäneet hiljaisen ajan hyväksi, ja esimerkiksi Business Finlandin avustukset ovat poikineet meille töitä pienempien ruokaloiden kehitystyössä, Nina Wahlman toteaa.

Korona-ajasta jää käteen aktiivisen toiminnan merkitys. Menestyjät ovat omaksuneet uuden tavan tehdä bisnestä.

– On pitänyt keksiä vaihtoehtoisia tapoja, kuten Sasu Laukkonen, joka fine dining -toimijana muokkasi tuotettaan, tai Pekka Terävä, joka vei Olon ruokakauppaan, Aki Wahlman huomauttaa.

Ravintoloille on avautunut uusi aikaikkuna: klo 15–17 voi olla jatkossakin hyvää take away -aikaa. Esimerkiksi Turussa CT-Ravintolat perustivat yhteisen keittiön, josta sai noudettua viiden ravintolan ruokia. Take away oli myös keino ylläpitää brändiä.

Wahlman on sitä mieltä, että hotelli- ja ravintola-ala elpyy nopeasti.

– Jos konsepti on kunnossa, tekeminen normalisoituu äkkiä. Pää pystyyn, kannustaa Aki Wahlman.  

Staycation-kesä

Toiveissa on, että kotimaanmatkailun sesonki pääsisi tänä vuonna käyntiin normaaliin aikaan.

– Tulee taas oikein staycation-kesä! Esimerkiksi saariston ja järvi-Suomen rengastiet pyörillä tulevat olemaan suosittuja. Rokotusten edistymisen myötä usko palaa ja syksystä lähtien turismi toimii jo eri tavalla, Wahlmanit ennustavat.

Digipainotteisuuden kasvu jatkuu. Podcastit ja livestriimaus on nyt opittu, ja ne tulevat olemaan jatkossakin osa työtä, niin kuin etätyötkin. Niiden etu on helppous viedä viestiä kohdennetuille yleisöille.

PRO-ehdokkuus yllätti Foody Allenin, sillä tunnustuksia on tähän asti jaettu hyvin horeca-keskeisesti.

– Olemme ehkä ensimmäisiä ehdokkaita, jotka eivät tule horecasta vaan sen ympärillä olevan toiminnallisen verkon kautta, Aki Wahlman toteaa.

PRO-ehdokkuus on tuonut nostetta yrityksen koronavuoteen.

– Olemme ylpeitä ehdokkuudesta, ja se kiinnostaa asiakkaitamme. Tämä on kaiken kaikkiaan hyvin rakennettu tunnustus, koko rakenne gaaloineen. Ala arvostaa sitä todella paljon, on kiva päästä mukaan, Nina ja Aki Wahlman toteavat.

Julkaistu Aromissa 4-5/21.

Sulje mainos Tilaa Aromi