Arvo Kokkonen tarjoaa entistä laajempaa palvelua osana ruotsalaista ravintolatukkujen ketjua

Kala- ja äyriäistalo Arvo Kokkonen liittyi syyskuussa osaksi ruotsalaista JOHBECO-konsernia. Ruotsin korkeatasoisimpien tukkukauppojen kanssa samassa perheessä Arvo Kokkonen välittää noin kymmenkertaista valikoimaa aiempaan verrattuna, kaikki arvostettujen toimijoiden huolella valikoimia tuotteita. Kalatalo on nyt myös lihatalo!

Yrityksen päätavoite on, että asiakas saa samalla puhelinsoitolla tuplasti enemmän tuotteita ja palvelua, kun liha- ja kalaosaamisen saa samasta talosta.

Yli 40 vuoden aikana hankittua meren herkkujen osaamista täydentää nyt Bergfalk, jonka kanssa Arvo Kokkonen yhdistyi Suomessa. Vuonna 1840 perustettu Ruotsin hovin delitukkuri on perheyritys, joka tunnetaan laadusta Ruotsin ravintolapiireissä. Nyt myös Suomessa, yhdessä Arvo Kokkonen ja Bergfalk tarjoavat lyömättömän valikoiman kalasta lihaan.

Johtaja Marko Kokkonen kertoo, että JOHBECOn ja Arvo Kokkonen Oy:n ajatusmaailma ja arvot kohtaavat täydellisesti – tärkeintä on se, miten asiakasta arvostetaan ja miten asiat hoidetaan. Oli helppoa jatkaa keskustelua, jonka päämääränä oli turvata yrityksen jatkuvuus. Liitto sinetöitiin sillä, että Arvo Kokkosen omistajat myivät omat osakkeensa ja hankkivat konsernin osakkeita tilalle.

- Kaupan konkreettisena seurauksena Bergfalk Suomi tuli osaksi Arvo Kokkosta: työntekijät, tuotteet ja tuotanto siirtyivät meille, Marko Kokkonen kertoo.

Liha ja kala samasta paikasta

Arvo Kokkosen ja Bergfalkin liiton myötä jatkossa saa kalatuotteiden ja äyriäisten lisäksi kaikenlaiset lihatuotteet yhdestä paikasta. Lisäksi konsernin kautta tulee etuja: meren äärellä toimivat tukkuliikkeet ja muut tukut takaavat, että tuoreet kalat saapuvat Suomeen suoremmin ja nopeammin kuin ennen.

- Konsernin jalostusaste on 60 prosenttia, paljon tehdään siis itse. Mukana on maankuuluja toimijoita ja paikallisia osaajia. Meidän kauttamme on nyt saatavilla yhteensä 7 - 8 000 nimikettä, Kokkonen ynnää.

Keskeistä on ainutlaatuinen palvelu ja suora kontakti asiakkaaseen: Arvo Kokkonen on asiantuntija asiakkaan bisneksessä, ratkaisee ongelmia ja tekee tuottoisaa yhteistyötä.

JOHBECO-konserniin kuuluu tukholmalaisen Bergfalkin lisäksi maineikkaita tukkureita Ruotsin kalakaupan keskuksesta Göteborgista. Perheyritys Gothia Seafood toimii kuulun kalahuutokaupan vieressä, joten Ruotsin ja Norjan rannikoiden saalis liikkuu sen kautta päiväntuoreena. Fiskeboa on toinen konsernin yritys, joka varmistaa, että Arvo Kokkoselta saa kaikkea mitä Göteborgissa on tarjolla. Myös Helsingborgissa toimiva Fiskgrossisten tunnetaan laadusta.

- Göteborgissa käydään kalahuutokauppaa joka aamu. Kun olemme samaa ryhmää, antaa se paremmat mahdollisuudet vaikuttaa toimitusvarmuuteen ja nopeuteen, Marko Kokkonen sanoo.

Johan i Hallen puolestaan on perheyrityspohjalta kasvanut horeca-toimija, jonka valikoimiin kuuluvat kokolihat, makkarat, leikkeet ja muut lihajalosteet. Johan i Hallen on erikoistunut Dry age -kypsytykseen. Konserniin kuuluu myös lammasteurastamo, joten laadukasta raaka-ainetta on aina saatavilla.

Palvelu on Arvo Kokkosen ykkösjuttu

Myyntitiimi kertoo, että yrityksen uudistuminen on otettu vastaan hyvin innostuneesti. Kalaan intohimoisesti suhtautuva Sami Pokkinen on erityisen innoissaan siitä, että Arvo Kokkonen ja Bergfalk ovat samaa taloa:

- Voimme yhdistää molempien vahvuudet ja palvella entistä paremmin. Meiltä saat yhdellä puhelinsoitolla kaikki proteiinit, joita käytät, wagyusta kuhaan.

Pokkinen muistuttaa, että Arvo Kokkonen on käyttänyt 40 vuotta suhdetoimintaan ja luonut ”pirun hyvät suhteet” ensiluokkaisten raaka-aineiden hankintaan.

- Nyt meillä on Ruotsin puolella konserni, joka on vielä pidemmän aikaa tehnyt vastaavaa työtä, verkostoitunut ja kasvanut. Asiakkaat ovat tosi innoissaan palvelukokonaisuudesta. Pystymme hiomaan asiakkaalle räätälöityä valikoimaa ja palvelua paremmin kuin koskaan aiemmin, meillä on nyt valtavat kontaktit, Pokkinen summaa.

Liha-alan moniosaajana tunnettu Sebastian Ruediger toteaa saman: 

- Tässä on paljon hyvää. Asiakas saa yhdellä puhelinsoitolla kiinni kaksi asiantuntijaa, olemme ammattilaisia sekä kala- että lihapuolella, ja tarjoamme molemmissa ammattiosaamista ja helppoutta tilata. Yhden puhelun takana on laaja kirjo raaka-aineita ammattikeittiöön, helppoa!

Ruediger huomauttaa, että Vaaralassa mennään aina laatu edellä. Se poikii nyt satoa: on paljon asiakkaita, jotka ovat ostaneet kalaa Kokkoselta, mutta kun Bergfalkin lihajätkät ovat muuttaneet Vaaralaan, saadaan samalla myytyä myös liha.

- Moni asiakas on kaivannut mahdollisuutta tilata samasta paikasta helposti sekä lihat että kalat. Konserni takaa laadun, meillä on iso ostovoima, ja väyliä, joissa hankkia eksklusiivisia raaka-aineita, joissa laatu pysyy aina korkeatasoisena. Se helpottaa päivittäistä tekemistä, Ruediger uskoo.

Keittiömestari Jukka Turunen toteaa, että Arvo Kokkonen pystyy nyt vastaamaan entistä paremmin horeca-puolen kasvaviin haasteisiin ja toimitusvarmuus paranee, kun yritys on isompi tekijä pohjoismaisessa kala- ja lihabisneksessä.

- Palvelun kannalta on pirun tärkeää, että pystymme toimittamaan ravintolamaailmalle tuotteita eikä pelkkiä viivoja – kokki tarvitsee konkreettista raaka-ainetta! Se on ollut meille aina kunnia-asia, ja olemme saaneet parannettua entisestään logistiikkaamme yhdistymisen avulla, ja meillä on useampia saapumiseriä viikossa Ruotsista. Kun tuoretta kalaa myydään, tuoreus ja tavaran kierto on kaiken a ja o!

Merkittävänä Turunen pitää sitä, että JOHBECO-konserniin liittymisen myötä toimituskanavat monipuolistuivat, ja tuotteita saadaan nyt paremmin sisään: ”Ne putket, joiden kautta kaverit meille uivat, ovat nyt entistä leveämmät!”

Myös keittiömestari Ossi Hämäläinen pitää arvokkaana sitä, että asiakas saa nyt samalla kyydillä lihat ja kalat, lautasen keskellä olevat raaka-aineet.

- Ilman muuta se helpottaa asiakkaan logistiikkaa. Helppouden lisäksi nostaisin esiin kalavalikoiman laajuuden ja toimitusnopeuden. Ruotsalaisten kalatukkujen ansiosta pystymme järjestämään aiempaa vauhdikkaammin esimerkiksi täydennyskuljetuksia, jotka auttavat nopeissa tilanteissa – ja niitähän ravintola-alalla riittää.

Hämäläinen mainitsee tosiseikan, jota ei kannata unohtaa: Ruotsin puoli on paljon Suomea edellä äyriäisissä, ja tarjolla on isompi valikoima esimerkiksi ostereita. Hän uskookin, että yhä laajempaa repertuaaria niin äyriäisiä kuin lihojakin osataan ravintoloissa uusiutuvien listojen myötä kysyä laadustaan tunnetulta Arvo Kokkoselta.

Asiakas edellä

Perheyrityksen arvot eivät rakennu kvartaaleille, toteaa operatiivisista toiminnoista vastaava Markus Hännikäinen.

- Haluamme tarjota ainutlaatuiset raaka-aineet, räätälöidyt tuotteet kaikille asiakkaillemme. Helppous toimia kanssamme ja nopeus raaka-aineiden hankinnassa sekä toimituksessa auttaa asiakastamme menestymään. Olemme yhtä hyviä, luotettavia ja laadukkaita kuin viimeisin toimituksemme – tämän lupauksen haluamme täyttää ja lunastaa joka päivä, Hännikäinen summaa.

*Kaupallinen yhteistyö