Identiteetti nojaa vahvasti hotellin arvomaailmaan.

– Identiteetin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Me viestimme siitä visuaalisesti näyttävän sisällön avulla. Olemme määritelleet arvomaailman, jolta haluamme kuulostaa ja näyttää: olemme avarakatseisia, suvaitsevaisia, vastuullisia ja tasa-arvoisia. Lisäksi suomalainen luonto on lähellä sydäntämme, kertoo hotellinjohtaja Saija Syväjärvi.

Syväjärvi kertoo, että Plaza Restaurantin asiakaskunta koostuu hotellin asukkaista ja ulkopuolisista, jotka tulevat hotelliin pelkästään aamiaiselle, lounaalle tai illalliselle.

– Plaza Restaurantin illallisella on suurin osa niitä, jotka eivät majoitu hotellissa. Se on todella ilahduttavaa.

Luonto inspiroi

Ravintolassa ja sen Taste of the North -teemassa luonto, visuaalisuus ja moniaistillisuus ovat vahvasti läsnä. Keittiömestari Simo Räsänen kertoo, että viime syksynä Tero Annanollin Miehen elämää -näyttelyn yhteyteen luotiin neljän ruokalajin menu taiteilijan toivoman värimaailman ympärille. Inspiraatiota haettiin metsästä.

– Taideteosten ja annosten värimaailmat kuvastivat toisiaan, minkä avulla haimme moniaistillista kokemusta. Onnistuimme siinä erittäin hyvin.

Kuvamaailman avulla viestitään myös ravintolan arvomaailmasta ja identiteetistä.

– Valmistimme aterian siellä, mistä raaka-aineet ovat peräisin eli luonnon helmassa. Valokuvaaja taltioi taitavasti tunnelman, ja kuvien avulla viestimme näyttelystä ja menusta somessa ja netissä.

– Sosiaalisessa mediassa kohdennamme viestimme erittäin tarkkaan kohderyhmästä riippuen, sanoo Syväjärvi.

Myös tapahtumiin kytketään arvomaailma vahvasti mukaan.

– Järjestämme säännöllisesti taidenäyttelyitä ravintolan näyttelysalissa. Tuomme esiin taiteilijoita, joista innostumme itsekin. Tällä hetkellä esillä on Ossi Saarisen Helsinki Wildlife by Soosseli -näyttely.

Maailmanlaajuista huomiota saanut taiteilija on tullut tunnetuksi Instagramissa, jossa hänellä on 170 000 seuraajaa. Näyttelyä on markkinoitu yhteistyössä Visit Finlandin kanssa myös aasialaisille matkailijoille.

– Tämän näyttelyn avulla haluamme tuoda palan luontoa matkailijalle, joka viipyy vain hetken eikä välttämättä ehdi nauttimaan aidoista luonnosta.

Yhteisöllisiä tapahtumia

Viime syksynä hotellin ravintolassa järjestettiin yhteisöllinen häätapahtuma, joka oli avoin kaikille.

– Näyttelyiden ja tapahtumien avulla viestimme arvo-maailmastamme, Syväjärvi painottaa.

Radisson Blu -hotellit kuuluvat Suomessa S-ryhmään.

– Olemme ketjuhotelli, mutta meille ei määritellä raameja ulkopuolelta lukuunottamatta raaka-aineiden hankinta-kanavia. Olemme yhdessä henkilökunnan kanssa tehneet erittäin hyvää ja pitkäjänteistä työtä ja olemme myös saavuttaneet tuloksia: tunnettuus ja asiakasuskollisuus ovat kasvaneet.

Syväjärvellä on tavoitteet korkealla.

– Tavoitteena on nostaa Radisson Blu Plazan tunnettuus kaupungissa samalle tasolle kuin hotelli Kämpillä, hän päättää leikkisästi.

Helsinki Wildlife by Soosseli -näyttely on esillä syyskuun loppuun Plazan historiallisessa ravintolasalissa.

Julkaistu Aromissa 6/2019.