Ravintola Askin ja Jordin omistajat Filipp Langhoff ja Linda Stenman-Langhoff kyllästyivät siihen, että asiakkaat tekevät pöytävarauksia, eivätkä peruuta varaustaan ajoissa tai pahimmillaan jättävät peruutuksen kokonaan tekemättä.

Tästä syystä he pyytävät 18. toukokuuta alkaen ravintola Askissa pöytävarauksia tekeviltä varmistuksen maksukortilla.

Maksukorttivarauksia on käytetty ulkomailla jo pitkään, ja yrittäjät uskovat, että Suomessakin ollaan valmiita vastaavanlaiseen käytäntöön. He korostavat tekevänsä aloitteen koko ravintola–alan puolesta.

Erityisesti yrittäjiä kismittää, että 26-paikkaisessa ravintolassa kuuden hengen peruutus tekee 23 prosentin loven illan kokonaismyyntiin.

– Ruoka on kuitenkin valmisteltava etukäteen, ja on harmillista heittää sitä roskiin. Henkilökuntaakin on varattava paikalle pöytävarausten mukaan. Välinpitämättömyys kostautuu niin ikään jonotuspaikoilla vapautuvia paikkoja odottaville, ravintoloitsijat sanovat.

Tilanne on heidän mukaansa tuttu ja harmittava monissa ravintoloissa. Tähän mennessä erityistoimenpiteisiin ei ole kuitenkaan ryhdytty.

Yrittäjät korostavat, että toimenpiteellä ei ole tarkoitus rahastaa, vaan luoda käytäntö, jonka avulla asiakkaat oppivat kunnioittamaan ravintolan työtä sekä muita asiakkaita, ja että mahdolliset peruutukset tehtäisiin ajoissa.

Maksukortilla varmistetaan ainoastaan varaus, ja ruoasta laskutetaan normaalisti paikan päällä ravintolassa.  Jos asiakas ei peruuta varaustaan varausehtojen mukaisesti, tai hän jättää saapumatta, kortilta veloitetaan 49 euroa henkilöltä. Varausehdoista kerrotaan asiakkaalle tämän tehdessä varausta. 

 

Aromi-lehti jakoi Facebook-sivuillaan tiedon muutoksista, ja päivitys sai heti laajan huomion. 

Enimmäkseen kommentit olivat kannustavia. Joitakin epäilyksiäkin esitettiin: miten suhtaudutaan esimerkiksi asiakkaisiin, joilla ei ole luottokorttia.