Astiatrendejä metsästämässä

Tarinallisuudesta on tullut iso ja merkittävä osa ympäröivää maailmaamme. Yhä useampi uusi ravintolakin nousee jaloilleen entistä persoonallisempana. Erottautuakseen on oltava rohkea ja omaperäinen myös astiavalintojen suhteen. Astiakaupan ammattilaiset seuraavat trendejä ahkerasti, ja tarjolle tulee jatkuvasti uutta.

Estetiikka ja tarinallisuus ovat monille tämän päivän ravintoloitsijoille ja konseptinkehittäjille jo arkipäivää. Astioita uusitaan useammin kuin ennen, ja kattauksia haetaan sesonkiin tai tietyille annoksille sopiviksi. Se on yksi tapa erottautua kilpailijoista ja tehdä vaikutus asiakkaisiin sekä viestiä ravintolan konseptista ja ajatusmaailmasta.

Näyttäviin ja yksityiskohdat loppuun asti mietittyihin ratkaisuihin ollaan valmiimpia panostamaan myös rahallisesti.

– Osan uutuuksista toteutamme asiakkaidemme toivomusten mukaan ja osan valitsemme heille itse ennen kuin he osaavat niitä edes kysyä, kertoo Dietan tuotepäällikkö Helinä Kantola.

 

Trenditietoiset ja aktiiviset asiakkaat saavat astiakaupan ammattilaiset metsästämään uusia trendejä lähes tauotta. Parhaat uutuudet löytyvät usein eri kanavia yhdistämällä. Niitä ovat messut ja opintomatkat, alan lehdet, Instagram ja Pinterest. Myös omat ravintolakokemukset ovat tärkeitä.

– Myös päämiehemme nostavat uutuuksia ja omia trenditutkimuksiaan esiin varsin toimeliaasti. Keskustelemme tiimissämme tuotteiden potentiaalista ja valikoimme niistä sitten kiinnostavimmat.

Isompia uutuuksia astiamarkkinoilla nähdään pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa, vaikka käytännössä tarjonta uudistuu koko ajan. E. Ahlströmin myyntijohtaja Teija Sääksmäen mukaan henkilökunnan ja päämiesten trenditietoisuus on tärkeää, sillä yrityksen pitää pystyä uudistumaan, seuraamaan alan kehitystä ja ennakoimaan myös tulevia ilmiöitä.

– Pyrin itse seuraamaan aktiivisesti myös mitä muoti- ja automaailmassa tapahtuu, sillä usein värit ja muodot noudattavat eri aloilla toisiaan.

 

Metallia ja luonnon värejä

Leikkisyys, eri materiaalien ja värien yhdistely ja astioiden monipuolinen käyttö on nyt suosittua. Valkoisen värin osuus tarjonnasta on suhteellisen pieni. Oman twistinsä kattauksiin tuovat epäsymmetriset ja orgaaniset muodot. Myös erilaiset matta- ja samettipinnat ovat tulleet astioihin ja saattaa olla, että materiaali näyttää valuraudalle, mutta se onkin posliinia tai näyttää puulta, mutta onkin melamiinia tai keramiikkaa. Tylsiä eivät ole myöskään aterimet, vaan niitä peittävät erilaiset vintage-, matta- ja gunmetal-pinnoitteet.

– Kattauksissa näkyy nyt paljon messinkisiä ja kultaisia yksityiskohtia. Pihkanruskea on laseissa uusi musta ja erityisen trendikäs kattaus syntyy yhdistelemällä kultaa, ruskeaa ja vaaleita luonnon värejä, Sääksmäki sanoo.

 

Viime vuosina perinteisen posliinin rinnalle on tullut paljon keramiikkaa ja kivitavaraa, jonka kestävyys ei ole sama kuin posliinissa. Tänä päivänä valintoja tehdään kuitenkin myös niin, että astian mielenkiintoinen ulkonäkö ja ruoan esillepanoa tukevat elementit menevät käytettävyyden ja kestävyyden edelle.

– Yleensä emme suosittele keramiikkaa isoihin bankettitaloihin. Keramiikka kestää kyllä kovaakin käyttöä, mutta vaatii hellempää käsittelyä esimerkiksi blokatessa ja tiskatessa, Sääksmäki muistuttaa.

 

Messut tärkeitä

Yhtenä tärkeänä väylänä uutuuksien ja päämiesten tapaamiselle ovat erilaiset messut. Monien ammattilaisten päätapahtuma on Frankfurtissa järjestettävä Ambiente, joka on maailman suurin kulutustavaroiden ammattitapahtuma.

– Messuilta haetaan uusia ideoita liittyen kaikkeen – sisustukseen, trendeihin ja värimaailmaan. Se on myös hyvä paikka tavata useampi päämies saman katon alla, Kantola kertoo.

 

Sääksmäki on samoilla linjoilla ja toteaa että messujen parasta antia on kohdata alan ihmisiä ja kuulla, mitä trendejä ja uutuustuotteita juuri sillä hetkellä on tulossa. Osa uutuuksista saattaa tosin olla laatikoissa ja kaapeissa ja niitä esitellään vain harvoille ja valituille.

– Tänä vuonna löysimme muutaman uuden päämiehen sisustus- ja somistuspuolelle. Ambiente on myös paikka, jossa yrityksillä on toinen toistaan upeammat messuosastot. Samalla pohdin, miten me voisimme tehdä seuraavat omat messumme ja showroomimme niin, että asiakkaamme löytäisivät sieltä yhä enemmän innostusta ja inspiraatiota.