Blogi: Golfravintolassa ideat rönsyilevät ja tuottavat tulosta

Palkittu ravintoloitsija Heli Lepola ideoi innokkaasti uusia palveluita ja tuotteita. Hän ei yhtään hämmästele, että ravintolat ovat jääneet taka-alalle innovoinnissa ja tukien hakemisessa. Liiketoiminnan hengissä pitämisen ohella anomusten täyttämiseen ja byrokratian ymmärtämiseen ei jää liiemmälti aikaa.

Viime viikot ovat olleet varsinaista askartelua ja luovuutta on tarvittu. Muutimme koronaviruspandemian iskettyä äkkiä suuntaa Ruokaruukussa ja ravintola Vistassa. Suljimme ravintolan ovet heti ja käynnistimme take away -myynnin. Annoksia on mennyt hyvin kaupaksi. Kaikki mitä olemme kokeilleet ja valmistaneet.  

Ihan kaikkeen emme ole lähteneet mukaan, kuten esimerkiksi kuljettamaan ruokaa. Osa asiakkaistamme on ihmetellyt sitä sosiaalisessa mediassa. Tälle saralle saisi varmasti kehittyä uusia palvelumuotoiluja, kuten ruokatakseja. Me emme kuljetusriskiä halua ottaa kontillemme. Katteet on julkisesti tiedossa. Sitä paitsi keskittyköön pieni työyhteisömme kokkailuun. Haluamme varmistaa heidän jaksamisensa. 

Pelastuksemme taisi olla paikallinen K-Supermarket Mankkaa.

Meidän pelastuksemme taisi olla paikallinen K-Supermarket Mankkaa, josta otettiin yhteyttä ja ehdotettiin yhteistyötä. Teimme kauniin pisteen Ravintola tuli kauppaan -ajatuksella, ja tuotteita menee hyvin kaupaksi. Pelaaa se näköjään näinkin päin. Kaupan asiakkaat ovat maistelleet tuotteita ja tulleet sen jälkeen käymään ravintolassamme hakemassa noutoruokia.

Take away -myynti ei pidä meitä täysin toimintakykyisenä. Nyt pitäisi olla aikaa ja taitoa tehdä raha-hakemuksia. En yhtään ihmettele, miksi ravintola-ala ei ole tilastojen kärjessä myönnetyissä tuissa. Syitä on monia: kielitaito, kiire ja taseet. Valitettavasti ruoka-ala ei kasvata liiemmin kassaa tai pääomaa, mutta se työllistää palvelusektoria. Nyt olisi jo korkea aika saada yhteiskunnalta, valtiolta ja asiakkailta kiitosta, ettei alan yrittäjien ja ammattilaisten motivaatio katoa täysin.

Nyt olis jo korkea aika saada valtiolta ja yhteiskunnalta kiitosta.

Tällä viikolla sain jälleen huippu-idean. Ostimme terassille pizzauunin jo ennen koronaviruspandemian aiheuttamaa kriisiä, kun ravintolamme tituleerattiin Suomen parhaimmaksi golfravintolaksi. Tarkoitus on ottaa pizzauuni käyttöön ja haastaa pizzauunin omistajat mukaan Syö ja tee hyvää -kampanjaan. Toivottavasti uuni toimii vielä. Myyntiä ja markkinointiakin varten on ajatusta jo olemassa. Sain muun muassa Tapiola Golfin ja Suomen ensimmäisen Junior Master Chef  Suomi -kisan voittajan Ida O'Mahoney innostumaaan ideastani. Hän on luvannut kehittää oman pizzansa myyntiä varten näin aluksi. Lisää arjen sankareita on luvassa. Asiakas voi päättää, kenelle meidän valitsemasta paikallisesta hyväntekeväisyyskohteesta lahjoitetaan osa pizzan hinnasta. Pitää vielä hioa yksityiskohtia. Uskon, että kampanjan voisi kopioida ympäri Suomen, ja sillä voisi auttaa paikallisia ravintoloita ja valitsemiaan hyväntekeväisyyskohteita.  Poikani ehdotti, että perusta oma Food for Good -yhdistys. Ehkäpä laitan hakemuksen siitäkin menemään.

Kirjoittaja toimii miehensä kanssa espoolaisen golfravintola Vistan ravintoloitsijana ja catering-yrittäjänä. Hän pyörittää lisäksi tapahtumia ja ravintola-alan konsultointia Ruokaruukku-nimiseen yrityksen kautta.