Digiajan ruokailmiöt syttyvät hetkessä – vaikuttaja olet myös sinä

Useat ilmiöt syntyvät yhdessä yössä. Sosiaalisessa mediassa niin hitit kuin hudit leviävät nopeasti. Kuka muistaa ruoka-alaa koskettaneet, hetkessä syntyneet ilmiöt ja hitit kuten kukkakaalitalkoot, uunifetan sekä edeltäjänsä avokadopastan?

Ravintolapäivä sai kansan liikkeelle ja Perheet Safkaa -konsepti toi lapset ravintoloihin. Mutti-tomaattikastike loppui kaupoista ja Satokausikalenteri toi satokausiajattelun perusarkeemme. Upeita, usein hetken mielijohteesta tai tarpeesta syntyneitä ilmiöitä, jotka kertovat paljon nykyhetkestä. Ilmiöt vaativat ajan hermolla olemista sekä alan tapahtumien ja vaikuttajien seuraamista. Aktiivisuus palkitaan.

Ansaitse näkyvyyttä

Ansaittu näkyvyys eli ei-maksettu-mainonta on tärkeää kaikille, etenkin uutta konseptia tai ravintolaa avattaessa. Tässä ravintoloitsijan henkilöbrändi on avainasemassa. Mitä enemmän ihminen löytää inhimillisyyttä ja samaistumispintaa ravintolasta, sitä nopeammin asiakkaalle voi syntyä emotionaalinen suhde paikkaan, tai vähintäänkin ravintola voi aiheuttaa positiivisia tunteita asiakkaissaan.

Kun ravintola onnistuu luomaan suhteen asiakkaaseen, mahdollisuus ansaittuun näkyvyyteen digikanavissa kasvaa. Tutkimuksissa on tullut ilmi, että jopa 95 prosenttia päätöksistä tehdään intuition ja emootion avulla – nämä ohjaavat ihmisten valintoja voimakkaasti.

Ansaittua näkyvyyttä on, kiitos somen, tarjolla lähes jokaisen asiakkaan kohdalla. Kuka tahansa voi suositella ravintolaasi omilla tileillään, arvostelupalveluissa tai vaikka puhua kokemuksesta vlogissaan tai podcastissaan. Digiaika on tehnyt meistä kaikista vaikuttajia, ja kuka tahansa voi olla yrityksesi tehokas myynninedistäjä.

Brändää itsesi

Kasvot ja ihmiset ravintolan takana erottavat ravintolan muista ja luovat sitä kautta kilpailuetua. Sinun ei tarvitse kuitenkaan olla julkkiskokki tai tv-tähti ansaitaksesi henkilöbrändin statuksen. Sen luominen onnistuu myös esimerkiksi oman tai ravintolan sosiaalisen median tilien kautta, olemalla aktiivisesti esillä ja puhumalla itselle tärkeistä asioista.

Henkilö ravintolan takana on ikäänkuin takuu tuotteelle – kuin tuttava, jonka sanaan voi luottaa kasvottoman, geneerisen mainonnan sijaan. Sosiaalisen median kanavista kannattaa valita se, mistä tavoitat kohderyhmäsi tehokkaimmin, joten älä stressaa: sinun ei tarvitse olla tähti jokaisessa kanavassa.

Digiaika on tehnyt meistä kaikista vaikuttajia, ja kuka tahansa voi olla yrityksesi tehokas myynninedistäjä.”

Vaikuttaja- eli H2H-markkinointi

B2B- tai B2C-markkinointi ovat tuttuja ja usein esillä olevia lyhenteitä, jotka kertovat kenelle markkinointitoimenpiteet, usein maksulliset, ovat perinteisesti suunnattu. Rinnalle on viime vuosien varrella hiipinyt uusi käsite, H2H-markkinointi, joka ei ole kaikille tuttu, mutta josta ennustetaan tulevan suuri asia markkinoinnin alalla.

Lyhenne tulee sanoista human-to-human ja tämä kertookin osuvasti, mistä H2H-markkinoinnissa eli vaikuttajamarkkinoinnissa on kyse. Brändin viestin viemiseen tarvitaan ihminen väliin, jotta toinen ihminen vastaanottaa sen tehokkaasti. Tämä avaa mahdollisuuksia ja uusia väyliä ihan jokaiselle ravintolasektorin toimijalle.

Yritykselle kannattaa luoda digistrategia ja pohtia, miten ja kuka näkyy sekä puhuu ravintolan puolesta ja missä kanavissa. Digikanavien kautta viestityn maailman tulee vastata todellisuutta ollakseen uskottava, jotta ravintolan hyvä fiilis pääsee leviämään niin paikan päältä kuin somestakin.

Ruokailmiöt myynnin vetureina

Sosiaalisella medialla on suuri vaikutus ruokailmiöiden syntyyn. Tämänkin vuoksi on supertärkeää seurata alan tapahtumia digikanavissa ja ottaa niistä mahdollisuuksien mukaan inspiraatiota omaan toimintaan.

Hyvänä esimerkkinä haluamme nostaa esille viime vuoden kukkakaalitalkoot-ilmiön, jonka synnytti runsas, samaan aikaan valmistunut kukkakaalisato. Satokausikalenterin inspiroimana suosittua Liemessä-blogia luotsaava Jenni Häyrinen loi yhdessä muiden ruokavaikuttajien kanssa kukkakaalitalkoot-ilmiön, joka auttoi kauppoja myymään suuren sadon niin ettei se jäänyt pelloille.

Some näytti voimansa, ja koko Suomi herkutteli kukkakaalilla kotikeittiöissä. Me onnistuimme ohittamaan ravintoloiden kukkakaaliviikot ja -talkoot, mutta toivomme että mahdollisimman moni myös horeca-alalla hyödynsi mahdollisuutta houkutella asiakkaita ravintolaansa syömään hyvän asian puolesta. Yllättäviin ilmiöihin kannattaa tarttua nopeas­ti ja hyödyntää niiden somearvo: parhaassa tapauksessa saat somenäkyvyyttä sekä säästät raaka-ainekuluissa. Win-win, eikö vain!

Henkilö ravintolan takana on takuu tuotteelle.”

Brändin persoonallisuus osana digikommunikointia

Somekanavissa aktiivisuus kannattaa. Saat suoran kontaktin asiakkaisiin: voit kysyä, herättää keskustelua ja kertoa sinulle tärkeistä asiois­ta. Sinun ei tarvitse kuitenkaan syöksyä jokaiseen sosiaalisen median kanavaan tai ryhmään saman tien, vaan edetä sinulle sopivalla ja tavoitteitasi palvelevalla tavalla. Sosiaalisen median tilit ovat tärkeitä kanavia myös asiakkaalle, ja moni haluaakin saada yhteyden yritykseen ensisijaisesti esimerkiksi Facebookin tai Instagramin kautta. Somekanavien kautta tapahtuva kommunikointi on osa asiakaskokemusta ja -palvelua.

Seuraa digissä myös ruoka-ja ravintola-alan vaikuttajia, ilmiöitä, tutkimuksia ja tapahtumia. Näin inspiroidut itsekin, pysyt ajan hermolla ja pystyt hyödyntämään vallitsevia ilmiöitä ja asiakastarpeita myös toiminnassasi.

Niin digi kuin muukin markkinointi luo hienon mahdollisuuden kommunikoida brändisi persoonallisuutta asiakkaillesi. Pohdi juuri teille sopivaa puhetapaa, avainsanoja, ja sitä, millaisen kuvan haluat ravintolastasi ulospäin välittää. Tämä on hieno tilaisuus herättää tunteita, jotka tekevät asiakasviestinnästäsi merkityksellistä ja luovat tunnesidettä välillenne. Ja kuten kaikessa, niin tässäkin: pitkäjänteisyys ja jatkuvuus palkitaan!

Julkaistu Aromissa 8/2019.

Annika Witting

Restonomi AMK

Vastuullisen- ja luomuruuan asiantuntijaHoreca-alan ammattilainen

Tuulia Järvinen

Elintarviketieteiden maisteri

Ruoka- ja hyvinvointitrendien asiantuntija

Retail-alan ammattilainen