Konseptilla avataan ovia entistä kestävämmälle kulttuurille noutoruuan pakkaamisessa ja nauttimisessa. Lasisen, Bring Back -nimellä markkinoitavan ruokarasian voi jatkossa valita perinteisen kertakäyttöisen take away -rasian tilalle, ja se toimii kahdeksan euron pantilla. Tavoitteena on, että palvelun löytäisivät erityisesti säännöllisesti take away -ruokaa ostavat asiakkaat.

Palvelumalli on suunniteltu asiakaslähtöiseksi. Asiakas palauttaa rasian ravintolaan tiskaamatta, ja rasiat puhdistetaan ravintolassa jokaisen käyttökerran jälkeen. Uusi annos pakataan uuteen, puhtaaseen rasiaan.

– Ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa Factory-ravintoloista myytiin viikoittain ulos satoja annoksia. Uuden pakkausvaihtoehdon myötä uskomme take away -annosten kysynnän kasvuun. Bring Back -ruokarasian avulla asiakkaamme voivat vähentää erilaisten pakkausmateriaalien käyttöä ja siitä kertyvää jätettä kotona ja toimistolla, sanoo Factory-ketjun toimitusjohtaja Matti Karvonen.

Koronakriisin vuoksi palvelun lanseeraus hieman viivästyi, mutta toisaalta sen tarve on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan."

– Koronakriisin vuoksi palvelun lanseeraus hieman viivästyi, mutta toisaalta sen tarve on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan. Hanke on toteutettu täysin omakustanteisesti, ilman tukirahoitusta, Karvonen jatkaa.

Vastuullisuus osana liiketoimintaa

Palveluiden markkinoinnin toimisto Ida Fram tuli konseptin suunnitteluun mukaan idean varhaisessa vaiheessa.

– Keskitymme palvelualan yrityksien markkinointiin ja tavoitteemme on ohjata kulutusta kestävämpään suuntaan tarjoamalla palveluita tuotteiden sijaan. Siksi on hienoa löytää yhdessä ratkaisuja, joilla vähennämme syntyvän jätteen määrää. Tietysti tavoitteena on myös kasvattaa liiketoimintaa, jolla on palvelualalla erityisen suuri työllistävä vaikutus, kertoo toimitusjohtaja Panu Laaksonen.

Pantillinen kestorasia lanseerataan Factory-ravintoloiden salaattibaareissa ja take away -valikoimassa heti kesäkuun alussa.

Lue lisää täältä.