Kasvispitoinen ja vegaaninen ruokavalio ovat nyt nousussa. Sekä kokit että me kuluttajat olemme ymmärtäneet vastuumme ympäristöä kuormittavan lihan ja ruokahävikin vähentämisessä. Tästä syystä onkin virkistävää keskittyä hyödyntämään kasvimaiden, peltojen, metsien ja niittyjen antimia monipuolisesti.

Kasvissyönnin lisääntyessä on muodostunut myös uusia termejä. Fleksaus on merkittävä ruokatrendi. Fleksaaja ei ole täysin kasvissyöjä; hän lisää kasvisten käyttöä ja valitsee tietoisesti kasvisaterian liharuuan sijaan viikoittain. Tästä syystä kasvisruokien lisääminen ruokalistan valikoimiin on myös tärkeää. Nykypäivän lounasruokailijat ja illastajat vaativat vaihtoehtoja sekä uusia elämyksiä. Herkullisennäköiset kasvisruoat houkuttelevat perinteisempiäkin ruokailijoita maistamaan uusia ruokalajeja.

Herkullisuuden lisäksi kasvisruokaan liitetään myös ympäristöystävällisyys, keveys ja terveellisyys, mitkä kaikki korostuvat tämän päivän ruokatrendeissä. Pavut, linssit ja juurekset ovat ravintosisällöltään erinomaisia korvaamaan lihan ja tarjoavat mahdollisuuden haastaa itsensä keittiössä. Mitä tapahtuu, jos valitset tutut ruokalajisi ja teet niistä hieman vihreämpiä? Muuttamalla tuttuja ruoka-annoksia voit vähentää sekä kuluja että CO2-päästöjä ja houkutella uusia asiakkaita. Samalla herättelet luovuuttasi ja makuaistiasi.

Herkullisia yhdistelmiä

Lihan voi korvata panostamalla kasvipohjaisiin raaka-aineisiin. Tänä päivänä valikoimasta löytyy useita kasvispohjaisia raaka-aineita, jotka korvaavat liharaaka-aineen tai sopivat siihen ja korostavat sitä. Vaihdettavan raaka-aineen määrä riippuu tietysti siitä, mitä valmistat ja minkä maun ja rakenteen haluat saada esiin. Esimerkiksi erilaisissa murekkeissa 30 % kasviksia ja 70 % lihaa on maukas ratkaisu. Samalla lihan korvaaminen kasviksilla tekee ruoasta edullisempaa, ympäristöä säästävämpää ja terveellisempää.

Muissa ruokalajeissa kasviksia voi lisätä enemmän ja joskus taas lihan korvaaminen puoliksi kasviksilla toimii erinomaisesti. Puhumattakaan ruoasta, joka sisältää pelkästään kasviksia. Parasta värikkäiden ja maukkaiden kasvisten hyödyntämisessä on luovuus. Uudet kasvispohjaiset proteiininlähteet helpottavat lihan korvaamista ja samalla osoittavat kasvissyönnin trendin olevan erittäin ajankohtainen. Kasvisruoka sopii sekä arkeen että juhlaan. Kasvisten lisäämisen voi aloittaa vaikkapa korvaamalla lihaa tai lisäämällä tarjottaviin lisukkeisiin enemmän kasviksia. Ympäristöystävällisintä ja edullisinta on huomioida sesongit kasvisten valinnassa sekä käyttää kasvisten kaikki osat aina juuresta naattiin.

Tuttuja raaka-aineita voi korvata tai lisätä näitä vinkkejä hyödyntäen:

Broileri- ja possuruoissasi lihan voi korvata muun muassa näillä

• soijaproteiini

• quorn (sieniproteiini)

• seitan

 

Liharuokia voi korvata näillä

• sienet

• tumma seitan

• juurekset

Reseptiikkaa uuden oppimiseen

Olemme luoneet kuluvaksi vuodeksi selkeän konseptin helpottamaan arjen ruoanlaittoa. Goodness Gracious Greens sisältää kiinnostavia, maukkaita ja ilmastoystävällisiä reseptejä. Kokeile uusia tuotteita, tekniikoita ja makuja. Lisää vihreyttä ja herkullisuutta jännittävillä ja terveellisillä annoksilla, jotka pohjautuvat sesongin antimiin ja kasviproteiineihin. Samalla saat ideoita hävikin vähentämiseen ja kulujen pienentämiseen.

Lue lisää kotisivuiltamme. Samalla voit osallistua kilpailuun tunnistamalla kasvismaailman parhaimpiin lukeutuvat proteiininlähteet: Pavut, linssit ja herneet. Voit voittaa uunipadan!