Heitämmekö sokkona maalia kohti?

Ravintola-ala tuntuu edelleen olevan erityisasemassa ja myös ihmisten suhtautuminen ravintoloita kohtaan on jakanut mielipiteitä ja tunteita. Tätä ”huvia” on säännöstelty jo vuosisatojen ajan - milloin ravintolaan on saanut mennä ja milloin ei. Tuntuu, että historia myös asenteen puolesta toistaa itseään.

Onko Suomessa vieläkin ravitsemistoimintaa paheksuva ryhmä, joka ei itse käytä ravintolapalveluja, mutta joka haluaa voimakkaasti vaikuttaa ravintoloita koskeviin päätöksiin? Osaammeko toimia ravintoloissa korona-aikana vastuullisesti? Vieläkö on tarve tarjoilla ”kovaa teetä” kymmenen jälkeen?

Uuteen vuoteen lähdettäessä monet ovat tehneet lupauksia tai asettaneet itselleen uusia tavoitteita. Uskon ettei kukaan alallamme tule kaipaamaan vuotta 2020. Vuoden vaihteessa painetaan joka tuutista ulos jo kaikille tutuksi tulleita trendejä ja ennustuksia. Paljon näkyy myös vastuullisuuteen ja toimijoille kalliiksi tulevaan hävikkiin liittyvää viestintää. Puhumattakaan vinkeistä, joilla liiketoimintaa voidaan parantaa ja kehittää. Kaikki varmasti mielenkiintoista ja tärkeää. Ja näin mekin olemme ajatelleet!

Vai onko se sittenkään näin? Korona tulee vaikuttamaan vielä jonkin aikaa liiketoimintaamme ja koko alaan. Paljon puhutaan mitä koronan jälkeen, ja kyllähän tulevaisuuteen pitääkin katsoa ja asettaa liiketoiminnalle hyödyllisiä tavoitteita. Mutta vaikeina aikoina eletään tässä ja nyt. On vaikeaa suunnitella tulevaa, jos samalla käydään päivittäistä eloonjäämistaistelua oman elinkeinon puolesta. Tällä hetkellä ei esimerkiksi ole vielä varmuutta siitä miten voimme pitää ravintoloita auki vappuna, joka on yksi suurista kauppapäivistä? Tilanne on haastava kaikille - on kyseessä sitten ketju tai yksityisyrittäjä.

Palautuminen ja liiketoiminnan jatkumo sekä sen kasvu vaatii jokaiselta ravintolalta ponnistuksia. Toisten ravintoloiden takana on suuremmat taustavoimat mahdollisine tuotekehitysryhmineen ja osto-osastoineen. Osa ravintoloista taas on vain yrittäjä sekä muutama työntekijä. Kuitenkin kaikilla on samat ongelmat ja tarve osaavaan henkilökuntaan, erottautumistekijöille, liiketoiminnan kasvulle, uusille ideoille ja kumppanuudelle. Tämä on saanut ainakin meidät pohtimaan vielä enemmän kumppanuuden syvintä olemusta.

Kysymys kuuluukin teille lukijat: keskitymmekö me oikeasti oikeisiin asioihin auttaaksemme teitä? Onko uusimmat trendikatsaukset, hävikkivinkit tai vastuullisuus teemoja, jotka auttavat teidän liiketoimintaanne? Mitä me voimme tehdä, jotta te hyötyisitte siitä? Haluatteko mieluummin apua kannattavuuden laskemisessa, tiedonjakamista yrittäjien kesken tai mitä tehdä hävikin minimoimiseksi? Tai ehkä kaipaatte reseptejä tai ideoita? Kertokaa, avautukaa ja haastakaa. Parhaiten saat viestisi ja toiveesi perille tästä linkistä.

Koko ala tarvitsee vahvan nousun, tukea ja onnistumisia. Mikä on se lisäarvo, jonka me voimme teille tarjota? Toivottavasti kuulemme sinusta pian!

 

Ps. Jäitkö miettimään mitä on ”kovaa tee”? Kieltolain aikana 1919-1932 tarjoiltiin kahviloissa ja ravintoloissa tiskin alta alkoholia. Pirtusta tehtiin juomasekoituksia sekä pirtua tarjoiltiin myös sellaisenaan teekupeista.

Mia Kettunen

Marketing Manager

Arla Pro

*Kaupallinen yhteistyö
Sulje mainos Tilaa Aromi