Hotellitarjonnan kasvu ja maailmantalouden jännitteet hidastavat hintojen nousua useissa eri kaupungeissa. Nousevina trendeinä alalla näkyvät teknologian kasvava rooli ja ei-perinteisten majoitusvaihtoehtojen lisääntyminen. 

– Maailmantalouden haasteista huolimatta liike- ja vapaa-ajan matkustajien määrä jatkaa kasvuaan. Vaikka majoittujia riittää, hotellihuoneiden hinnat eivät kohoa taivaisiin, sillä kasvava tarjonta auttaa vastaamaan kysyntään useimmissa kohteissa, sanoo GBT:n Global Business Consultingin johtaja Joakim Johansson.

Euroopassa hinnat nousussa, New Yorkissa laskussa

Euroopan tärkeimmissä liikematkakohteissa hotellihintojen odotetaan nousevan, vaikka Brexitin aiheuttama epävarmuus ja alueen taloudellinen tilanne verottavat kysyntää. Saman aikaisesti  Euroopassa rakennetaan kuitenkin enemmän hotelleja kuin koskaan. 

Yhdysvalloissa tasainen kysyntä ja uusien hotellien rakentaminen luovat kilpailua ja rajoittavat korotuspaineita. Kanadassa hintojen nousu on todennäköisempää, sillä siellä talous kasvaa hotellikapasiteettia voimakkaammin. Suurinta nousua hintoihin odotetaan Chicagossa, San Franciscossa ja Torontossa odotetaan 4–5 prosentin hinnannousua. 

New Yorkissa taas hotellihintojen arvioidaan laskevan kolme prosenttia, kun kaupunkiin valmistuu lähikuukausina 29 000 uutta hotellihuonetta. 

Myös Lähi-Idässä rakennusbuumi

Poliittiset ja taloudelliset epävarmuudet vähentävät liikematkustusta Keski- ja Etelä-Amerikassa. Tästä huolimatta hotellien huonehinnoissa odotetaan kasvua, sillä kysyntä ylittää pienenevän tarjonnan. 

Hotellien rakennusbuumi Lähi-idässä, erityisesti Arabiemiraateissa tuo tarjontaa ja laskee hintoja. Ennusteessa on jopa 10 prosentin hinnanpudotus Dohassa ja 8 prosenttia Riadissa. Vuoden 2020 maailmannäyttelyn isännälle Dubaille odotetaan kysynnän kasvua. Tästä huolimatta sen hintataso pysynee nykyisellään.

Aasiassa ja Oseaniassa lisäkapasiteettia syntyy tärkeimpiin kaupunkeihin tuhansien huoneiden verran vuosittain. Silti taloudellinen kasvu pitää myös kysynnän ja hinnat korkealla. 

Esimerkiksi Bangaloressa ennustetaan hotellihuoneiden hintojen nousevan 5 prosenttia ja Tokiossa 4. Jos kansainvälisten liikematkustajien määrä vähenisikin taloudellisista syistä, kotimaiset matkustajat täyttävät hotellit. 

Digitaaliset palvelut parantavat kokemusta 

Hintakehityksen lisäksi Hotel Monitor 2020 tutkii majoitusalaan vaikuttavia trendejä. Teknologia on näistä tärkein: digitaaliset innovaatiot kehittävät palveluita ja luovat uusia mahdollisuuksia säästämiselle ja matkustajakokemuksen parantamiselle. 

Toinen maailmanlaajuinen trendi on hotelliketjujen pyrkimys investoida uusiin palveluihin ja ratkaisuihin modernien liikematkustajien houkuttelemiseksi. Hotellit voivat tarjota esimerkiksi yhteisöllisiä työskentelytiloja. 

– Moderni liikematkustaja haluaa joustavan ja digitaalisesti monipuolisen ympäristön työskentelyyn ja rentoutumiseen. Sekä suuret hotelliketjut että paikalliset toimijat vastaavat tähän tarpeeseen tarjoamalla uusia hotelliratkaisuja tai huoneistopalveluita, sanoo Johansson.

Hotel Monitor 2020 -raportin on laatinut American Express Global Business Travel (GBT).