Hygieniasta kannattava investointi

Saniteettitilojen siisteyteen kannattaa panostaa, sillä epäsiisti pöpöparatiisi karkottaa asiakkaat. Sen sijaan raikas, puhdas ja tyylikäs tila vetää puoleensa.

Hygieniatuotteiden asiantuntijat nimeävät kolme selkeätä kokonaisuutta, joihin huomio kohdistuu nyt: taloudellisuus, hygienia ja ympäristö. Järkevästi mitoitettuna hygienian vaaliminen on ekoteko, joka lisää viihtyisyyttä ja parantaa tuottavuutta. Hygienia on heidän mukaansa nähtävä kannattavana investointina turhan kuluerän sijaan.

Kustannusrakenteiden järkevä tarkastelu tuo usein enemmän säästöjä kuin yksittäisistä kuluista nipistäminen. Metsä Tissuen Tiia Tylli-Aliranta sanoo, että hygieniatilojen siisteyden ylläpitämisen kuluja pitäisi tarkastella kokonaisuutena ja pohtia, mistä hyvän hygienian hinta koostuu ja mistä syntyvät suurimmat kustannussäästöt. Tällä hetkellä työn osuus siivouksen kokonaiskustannuksista on 90 prosenttia, koneiden neljä, välineiden kolme ja siivousaineiden ja kuivaamisen kunkin 1,5 prosenttia.

– Jos promillen säästö listan alapäässä lisää työkustannuksia, kustannukset kasvavat.

Hygienian ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia voi verrata näinkin:

– Hyvä hygienia maksaa alle kolme euroa työntekijää kohden kuukaudessa. Tämä tekee sadan hengen työpaikalla vuodessa alle 3 600 euroa. Sairaspäiviä on keskimäärin yhdeksän päivää vuodessa, mikä tarkoittaa sadan hengen työpaikassa suomalaisella keskipalkalla jopa 150 000 euroa vuodessa.

Tylli-Alirannan mukaan hygieniaan panostaminen maksaa itsensä takaisin, jos sairauspoissaolon kustannuksia onnistutaan parantuneen hygienian ansiosta pudottamaan.

Faktaa pöytään

Hygieniaan erikoistuneet talot eivät ole jääneet neuvottomiksi erilaisten ekologisuutta koskevien väitteiden edessä. Niistä teetetään tutkimuksia, joiden tuloksista kerrotaan auliisti.

Paperipyyhkeiden ekologisuus on herättänyt myös vastakkaisia mielipiteitä. Tähän keskusteluun Tylli-Aliranta heittää eurooppalaisen vertailun tulokset. Sen mukaan eurooppalaiset kuluttavat vuodessa noin kymmenen kiloa pehmeää paperia ja vastaava hiilidioksidimäärä päivätasolla syntyy, kun perheautolla ajetaan 140 metriä. Hän sanoo myös, että suomalaisten vuodessa kuluttama pehmopaperimäärä kasvaa alle vuorokaudessa takaisin. Roskaamisesta soimaaville hän toteaa, että käsipaperijäte maatuu oikein kompostoituna jopa 30 päivässä.

SCA Tork puolestaan tutki, mihin asiakkaiden katse kiinnittyy ravintolassa. Asiakkaiden silmien jokainen liike ja katseen kiinnittyminen tallennettiin Google-lasien avulla heidän nauttiessaan juomaa avoimen keittiön edessä, pestessään käsiään ennen illallista ja syödessään illallista pöydän ääressä. Yhden tunnin aikana asiakkaan katse kiinnittyi 7 000 kohteeseen ravintolan eri alueilla.

Virkistävä kohtaamispaikka

Parhaimmillaan käsienpesu on sosiaalinen hetki, jota ei tarvitse hävetä. Suomalaiset seuraavat muissa Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa vallitsevia tyylejä ja ottavat niistä mallia. Yleisten saniteettitilojen rooli on vahvasti muuttumassa.

Tiia Tylli-Aliranta kertoo ihastuneensa islantilaisravintola Koparin toteutukseen laittaa käsienpesuallas vaatenaulakon viereen. Se on hienovarainen tapa muistuttaa asiakkaille käsien pesusta ja samalla viestitään siitä, että hygienia on ravintolalle kunnia-asia.

Nyt on hyvin trendikästä yhdistää miesten ja naisten käsienpesutilat ja tehdä niistä rentoja kohtaamispaikkoja. Göteborgissa sijaitsevan aasialaisravintolan Toron käsienpesutilassa solisee suihkulähde, ja tila jatkaa ravintolasalin itämaista sisustustyyliä. Käsienpesuhuoneista onkin OkiDok! Arkitekterin luovan johtajan ja kumppanin Frederik Hansonin mukaan muodostunut ravintolan omistajille tärkeitä paikkoja, joissa viestitään tuotemerkistä ja sen arvosta. Arkkitehdeille trendi asettaa haasteen, sillä heidän on suunniteltava käsienpesuhuoneista käteviä, rentoja tiloja, jotka vievät kuitenkin mahdollisimman vähän tilaa.

Ylellisyys saattaa kuulostaa loisteliaalta säihkeeltä ja kimallukselta. SCA Torkin Nina Rantanen kertoo yrityksen tutkineen, mikä tekee tämän päivän saniteettitilasta ylellisen ja kuinka vieraat voisivat käyttää sitä uudella tavalla. Hankkeessa mukana olleen Arkkitehtitoimisto Tengbomin Stefan Rydinin mukaan luksussymblit, kuten kullatut hanat, eivät luo vaikutelmaa nykyaikaisesta ylellisyydestä. Sen sijaan tila, joka yhdistyy ympäristöönsä ja jossa lyhytkin vierailu ylittää tavallisen saniteettitilan odotukset, on merkki ylellisyydestä.

Parhaimmillaan saniteettitila antaa positiivisen energialatauksen arkeen. Yllättävät ratkaisut ja keskenään vastakohtaiset materiaalit luovat visuaalista energiaa. Nyt korostetaan luonnollisia elementtejä. Rydinin kollegan Nadia Tolstoyn mukaan tulen räiskyntä, vesiputouksen kuohunta ja puumajan suoja ovat sisäänrakennettuja muistoja ihmisen DNA:ssa. Ne tekevät asiakkaan olon mukavaksi, rentoutuneeksi ja elpyneeksi.

Suomalaiset ja hygienia yleisessä saniteettitilassa

• Wc-tila vaikuttaa asiakkaiden luomaan kokonaiskuvaan ravintolasta.

• Ihmiset pelkäävät eniten taudeille altistumista julkisissa wc-tiloissa.

• 2/3 ei käytä käsienpesussa saippuaa.

• Toiseksi tyytyväisimpiä ollaan ravintoloiden ja kauppojen wc-tiloihin.

• Hygieniaongelmat ärsyttävät eniten julkisissa tiloissa.

• Tilojen käytöstä maksaminen ärsyttää useimmissa maissa.

• Näihin ei mielellään kosketa: WC-istuin, WC-vetopainike tai -kahva ja ovenkahva.

Näitä kaivataan saniteettitilaan

• Maksuttomuus

• Raikas tuoksu

• Varapaperirullat

• Käsien desifiointiaine

• Kosteuspyyhkeet

• Käsivoide

• Kasvopyyhkeet

• Terveyssiteet

• Tamponit

Lähde: Metsä Tissuen ja Millward Brownin wc-raportti 2015.

Vinkit saniteettitilan sisustamiseen

• Suhtaudu saniteettitilaan niin, että se on arvokas rakennuksen osa, joka auttaa luomaan täydellisen kokemuksen koko paikasta.

• Pyri löytämään ominaisuuksia, jotka viestittävät puhtaudesta. Hygienia on vieraille tärkeää.

• Tilan tulisi olla selkeä, ei kuitenkaan ennalta-arvattava ja tylsä.

• Lyhyenkin vierailun tulisi olla palkitseva. Ennakoi vierailijan tarpeet ja mieti, miten tilan ominaisuudet mahdollistavat energialatauksen.

• Ylellisyys tarkoittaa odotusten ylittämistä, esimerkiksi pesualtaassa voi käyttää muutakin materiaalia kuin posliinia.

• Saniteettitilalla voi vahvistaa vieraiden mielikuvaa yrityksen brändistä.

• Mahdollista ajan viettäminen tilassa vessassa käymisen lisäksi.

• Kiireisessä maailmassa henkinen ja fyysinen läsnäolo hetkessä on tärkeää. Luonnolliset materiaalit tukevat läsnäoloa. Vältä keinomateriaaleja.

• Moderni ja ylellisyys tarkoittavat sitä, että wc-paperi ei lopu kesken tai että ylläpito on suunniteltu älykkääksi eli huoltohenkilökunnan siivous ja täyttö ennakoidaan.

• Varmista, että sisustusvalinnoissa toteutuvat sekä muotoilu että käytännöllisyys.

Vinkit antoi Arkkitehtitoimisto Tengbom ja SCA Tork Finland.

Wc-tiloissa myös:

• Vaihdetaan vaatteita

• Puhutaan puhelimessa

• Meikataan

• Juodaan vettä

Hyvä hygienia maksaa alle 3 € työntekijää kohden kuukaudessa. 

Eurooppalaiset kuluttavat noin 10 kg pehmeää paperia vuodessa henkilöä kohden.

metsagroup.com

katrin.com

tork.fi

toso.nu

koparrestaurant.is 

Silmien liikkeiden tutkimuksesta kootut lämpökartat: youtube