Euca Ncube.

– Esimerkiksi Nordic Business Forumin aikana olin Fazerin porukan asiakaspalvelukokemuksen vetäjä, Fazer Smile Host. Tavoitteenamme on Euroopan paras asiakaspalvelu, ja minulla on iso rooli, kun kannustan meidän porukan halutulle tasolle, Ncube kertoo.

Ncube kokee olevansa myös roolimalli Afrikasta muuttaneille: afrikkalaiset esimiehet ovat Suomessa vielä uusi asia. Omaa työnantajaansa hän kiittää muiden kulttuurien ymmärtämisestä ja mahdollisuuksien tarjoamisesta. Myös omaa toimintatapaansa hän kuvailee joustavaksi:

Yritän tehdä niin, että kuuntelen enemmän kuin puhun.”

– Menen tilanteen mukana, avoimin mielin, minulla on aina plan b. Tärkeintä on kiinnostus muihin ihmisiin ja rehellisyys.

Ncube uskoo, että hänen suurin vahvuutensa on kyky asettua toisen ihmisen tilaan. Toisen ymmärtäminen ja kuunteleminen ovat nykyaikana harvinaista luksusta.

– Kiireessä moni ei tajua, miten tärkeää toisen kuunteleminen on; se että on oikeasti kiinnostunut toisesta ihmisestä. Kun kysyn, mitä sinulle kuuluu, tarkoitan sitä. Yritän tehdä niin, että kuuntelen enemmän kuin puhun, Ncube kertoo.

Ncube haluaisi parantaa asiakaspalvelua laajemminkin:

– Jos minulla olisi taikasauva, haluaisin että kokisimme enemmän hyvää kuin huonoa asiakaspalvelua. Se on tärkeää sekä asiakkaille että työntekijöille; on tärkeää, että on mukava olla töissä.

Millä fiiliksellä PRO-kilpailuun?

”Minulle ehdokkuus on iso juttu. Se, että kollegat ovat ehdottaneet minua, tarkoittaa että he uskovat minuun ja ideologiaan, joka minulla on asiakaspalvelussa.”

Julkaistu Aromissa 10/19.