Hyvän asiakassuhteen paras resepti?

Miksi juuri meillä on pitkiä asiakassuhteita ja erittäin tyytyväisiä asiakkaita? Miten tavarantoimittajasta on kuoriuduttu strategiseksi kumppaniksi? Mitä on tarvittu, että asiakkaamme kokevat meidät kumppaniksi, joka sparraa ravintolan suunnitelmat liiketoiminnan kehitykseksi ja onnistumisiksi?

Viime aikoina asiakaskokemus ja -suhde ovat nousseet puheenaiheeksi eri tahoilta – erityisesti hyvä asiakaskokemus. Olemme keskustelleet edustajiemme kanssa siitä, millaisia asiakassuhteita heillä on ja miten hyvää asiakaskokemusta tuotetaan. Lisäksi asiakkailtamme tullut positiivinen palaute on saanut minut pohtimaan asiakaskokemuksen merkitystä.

Kuuntelemme ja kuulemme asiakasta

Tehtävämme on olla mukana ja apuna keittiöammattilaisten arjessa. Olemme lähellä asiakasta; mutkattomia ja reiluja. Kysymme ja kuuntelemme. Puhumme ihmisenä ihmiselle.

Tämä puhe on johtanut asiakkuuksiin, jotka ovat jatkuneet vuosikausia – jopa yli 10 vuotta. Yksi pitkäaikainen asiakkaamme totesi, että yhteistyömme toimivuus punnitaan tekemisen ytimessä eli keittiössä. Tässä kohtaa mitataan sekä toimiva tuotteistus että avoin ajatusten vaihto. Vain hallitsemalla kuuntelemisen taidon pystymme antamaan asiakkaillemme tilaa sanoittaa asiansa, ja sitä kautta yhdessä ideoida sekä tarjota ehdotuksia parhain lopputuloksin.

Toinen asiakkaamme kertoi myös arvostavansa rooliamme strategisena kumppanina, jonka kanssa avataan omia keittiöprosessin haasteita ja ratkotaan kehityssuuntia. He haluavat saada ideoita ja vinkkejä boksin ulkopuolelta, sillä arjessa omat kädet ovat aina syvällä työn touhussa.

Oikea kumppani tuo tulosta

Asiakkaalta kuultua on myös se, miten meihin luotetaan arjen ja ammattitaidon tukena, jotta kulurakenne, käsiparit ja laatu kohtaavat asiakkaan lautasella. Valmiit myyntiliturgiat ovatkin eläneet aikansa. Me kyselemme ja tunnustelemme ennakkoon, jotta osaamme tarjota räätälöityjä ratkaisuja, uudenlaisia näkökulmia sekä rivien välistä bongata oikeat kasvupisteet, joissa voisimme olla hyödyksi.

Ketterä kumppanuus ammentaa luottamuksesta ja yhteiset saavutukset sitouttavat kurkottamaan aina korkeammalle. Toisaalta tiukassa tilanteessa on uskallettava keinuttaa venettä sanomalla mielipiteensä rehellisesti. Luottamus ei synny kultareunaisista lupauksista vaan aitoudesta. 

Onko sinun mielestäsi olemassa asiakassuhteiden yleispätevää reseptiä? Ehkäpä niiden rikkaus on muokkaantua ihmisten kesken, vahvistua haasteista ja kasvaa tilanteen vaatimissa rajoissa.

Lue myös, millaista yhteistyömme on keittiöpäällikkö Petri Selanderin kanssa >>

Tutustu myös kaupallisen johtajan Tommi Harjun ajatuksiin kumppanuudestamme >>

Jutta Kontinen

Brand & Training Manager

GB Foods Suomi Oy

*Kaupallinen yhteistyö