Intuitio edellä – golfkeskuksen yrittäjäpariskunta loi klubitalosta elämyksellisen miljöön

Yhteisöllisyys, yksityiskohdat ja avoimet ovet ovat avainsanoja ravintola Vistassa, joka toimii Espoon Tapiolassa golfkeskus Tagissa.

Heli ja Teijo Lepola ovat tehneet yhdessä töitä vuosia. Ennen ravintola Vistaa pariskunta pyöritti tilausravintolaa UPM:n tiloissa.

– Muutama vuosi sitten päätimme pitää breikkiä, mutta golfkentän perustaja, Pertti Itkonen, sai houkuteltua meidät mukaan. Emme ole itse golffareita, joten päätimme tehdä ravintolasta ja sen toiminnasta meidän näköistä, joka palvelee golffareiden lisäksi alueen asukkaita ja yritysvieraita.

Aitaa ei ylitetä sieltä, missä se on matala, vaan odotukset pyritään aina ylittämään ja yllättämään vieraat.

– Haluan tunteet mukaan tapahtumiin, sillä niistä jää muistijälki. Minulla on yleensä hyvin vahva intuitio siitä, minkälaista tunnelmaa asiakkaat haluavat. Tapahtuman ollessa käynnissä käyn usein kertomassa vieraille ruuas­ta. Saan mutkattoman ja hyvän tunnelman aikaan helposti. Minulta usein kysytään, oliko paikalla standup-koomikko, mihin vastaan, että ei, se olin minä itse, kertoo Heli Lepola nauraen.

Visuaalinen ilme tekee vaikutuksen

Lepolat tekevät aina vähän enemmän, mitä ihmiset odottavat.

– Panostan myös yksityiskohtiin. Visuaalinen ja viimeistelty ilme ovat erittäin tärkeässä roolissa.

Esimerkkinä Lepola kertoo suurlähettilään vierailusta.

– Tein vaikutuksen sillä, että sidoin kukkakimput maan lippujen väreihin. Yritysten juhlissa somistus tehdään aina yrityksen ilmettä mukaillen. Meille voi tuoda myös omat somisteet. Lähiaikoina ravintolaan rakennetaan hevostalli yritysjuhlan teeman mukaisesti.

Heli Lepola tekee oikean ilmeen ja tunnelman luomiseksi paljon työtä etukäteen.

– Saatan tutkia yrityksen taustoja ihan juuria myöten, jotta osaan luoda oikeanlaisen tunnelman tapahtumaan. Tärkeää on huomioida yksityiskohdat ja tapahtuman sujuvuus alusta loppuun asti. Tällaiset tapahtumat ovat työläitä, mutta palkitsevia. Vältämme luutumista ja rutiininomaisuutta hinnalla millä hyvänsä.

Lepolat rakastavat innovointia.

– Silloin, kun asiakas tulee uudelleen, ja antaa meille vapaat kädet, tiedämme ylittäneemme odotukset. Olemme voittaneet asiak­kaan sataprosenttisen luottamuksen. Myös keittiössä rakastetaan luovaa tekemistä. Keijo tekee ruokaa oman intuition voimalla.

Ravintola Vista onkin tunnettu erinomaisesta ruuastaan. Lepolat rakastavat matkustamista ja poimivat maailmalta ideoita.

– Hieman yksinkertaistetusti sanottuna elämme syödäksemme. Nautimme matkailusta, ja tuomme aina makumuistoja mukanamme ja jaamme niitä ravintolassa teemabuffetin muodossa. Syksyllä tarjoilimme buffetissa saaristolaispöydän antimia ja olemme järjestäneet myös hirvipeijaiset.

Haluan tunteet mukaan tapahtumiin, sillä tunteista jää muistijälki.”

Ravintola Vistassa on luotu helposti lähestyttävä tunnelma. Ovesta voi tulla sisään ketä vain.

– Samalla oven avauksella sisään voi tulla golffari, koiranulkoiluttaja tai bisnesmies.

Ravintolassa otetaan vastaan kaikkien asiak­kaiden ideat avosylin vastaan.

– Järjestämme mielellämme tapahtumia, joita kävijät ja alueen asukkaat toivovat. Terassilla on joogattu, ja meillä on pidetty viinin maisteluiltoja. On järjestetty konsertteja, taikailtoja, naisteniltoja, muotinäytöksiä ja samppanjailtoja. Huomioimme myös alueen lapset ja seniorit. Kaikki, mikä tuo tänne positiivisuutta ja elämäniloa, on tervetullutta.

Ravintola Vista oli mukana myös Tagi on Pop -konsertissa vip-tilojen osalta.

– Festari oli iso puristus ja yleisön määrä ylitti kaikki odotukset. Me toteutimme vip-tilat ravintolassa ja kaikki sujui erinomaisen hyvin. Tapahtuman avulla saimme lisää tunnettuutta, mutta mehän emme osallistuneet lainkaan tapahtumajärjestelyihin ja festarialueen tarjoiluihin. Palautetta sateli, mutta ihmiset ovat kuitenkin suhtautuneet itse tapahtumaan erittäin positiivisesti, ja konserttia odotetaan ensi vuodellekin.

– Fiilis festarista on meilläkin jälkikäteen erittäin hyvä.

Ravintola Vista toteutti Tagi on Pop -festivaalin vip-tilat.
Ravintola Vista toteutti Tagi on Pop -festivaalin vip-tilat.
Yrittäjäpariskunta
Heli ja Teijo Lepola.
Yrittäjäpariskunta Heli ja Teijo Lepola.

Vaikka golfkenttä ja klubitalo sijaitsevat keskellä Espoota, niin tunnettuuden lisäämiseksi tehdään koko ajan töitä. Ravintolassa uskotaan kuitenkin puskaradion voimaan.

– Me emme markkinoi kovin voimakkaasti. Uskomme siihen, että ihmiset rummuttavat hyvän asian puolesta.

Ravintola Vista toimii markkinata­louden ehdoilla.

– Me teemme bisnestä ja se tietysti näkyy hinnoissa. Saamme hinnoista silloin tällöin pelaajilta palautetta. Usein golfkentän ravintolaa pyöritetään yhdistystoiminnan avulla. Mielestäni kaikkien pitäisi tehdä bisnestä, mutta tosiasia on se, että se ei syrjäseuduilla ole välttämättä mahdollista. Silloin tärkeämpää on se, että pelaajat saavat palvelua.

Lopuksi Heli Lepola kertoo puhelusta, jonka oli juuri saanut.

– Eräs vakioasiakkaistamme soitti ja kysyi haluammeko keittiöön hirven, jonka hän oli juuri metsästänyt. Emme tietenkään voi ottaa tänne kokonaista hirveä, mutta on ihanaa, että asiakkaat elävät mukana. Nautin siitä valtavasti, päättää Heli Lepola.

 

Ravintola Vista

  • Liikevaihto noin 1 miljoonaa euroa.
  • Työntekijöitä sesonkina noin 40.
  • Muuntuvat tilat mahdollistavat noin 150–200 hengen tapahtumat.
  • Kokouksille ja tapahtumille tila on vuokrattavissa talvella.
  • Vista sijoittui vuonna 2017 kolmanneksi Suomen parhaimmat golf-ravintolat -sarjassa ja valittiin kolmen parhaan joukkoon ravintola-alan PRO Horeca 2018 -yrittäjä -sarjassa.

Golfkeskus tapahtuma-areenana

Espoon Mankkaalla sijaitsevan Tapiolan Golfkeskus Tagin tavoitteena on murtaa sitkeä käsitys, ettei golfkentille haluta muita kuin golffareita. Suunnitelmat ovat sisältäneet alusta alkaen ajatuksen, että kenttä ja sen klubitalo ovat kohtaamispaikkoja, joihin on kuka tahansa tervetullut.

Kun ajatusta golfkeskuksesta lähdettiin ajamaan 1990-luvun loppupuolella, oli suunnitelmissa synnyttää tapahtumakeskus, joka soveltuu muuhunkin kuin golfin pelaamiseen.

– Yritämme parhaamme mukaan hälventää suljetun yhteisön mainetta. Me olemme ylpeitä tarinasta, joka alkoi jo 20 vuotta sitten. Espoon keskellä oli moniongelmainen kaatopaikka. Yhteistyössä kaupungin kanssa saimme muutettua alueen kaavoitukseen golfkentän. Kirsikkana kakussa oli klubitalo, kertoo Ocarina oy:n toimitusjohtaja Pertti Itkonen.

Hanke vaati sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta, sillä sille oli jonkin verran myös vastustajia. Isot hankkeet synnyttävät aina pelkoa, Itkonen sanoo.

– Ensimmäiset viisi vuotta yritykseni työskenteli hankkeen eteen omalla riskillä. Tein lukuisia selvityksiä myös Espoon kaupungille. Lopulta sain aluevarauksen hankkeeseen ja vihreää valoa kaupungilta 2005. Kaavaprosessissa meni noin viisi vuotta.

Golfkenttä on keskellä kehittyviä asuinalueita ja Espoon Piilaaksoa. Turveradantie avattiin syksyllä 2015 ja Sinimäentien toiselle puolelle rakentui juuri Retail Park.

Festarikansa yllätti

Alueen mittavin tapahtumaponnistus on Tagi on Pop -musiikkifestivaali. Festari järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017. Silloin tapahtuma oli pienimuotoinen. Tänä vuonna yleisön määrä kasvoi rajusti.

– Kaksi vuotta sitten yleisöä oli noin 1 000 henkilön verran, tänä vuonna 8 500. Yllätys oli myös elokuisen kesäillan lämpö, joka osaltaan vaikutti suureen suosioon.

Tapahtumassa syntyi tyytymättömyyttä juomatarjoiluiden osalta. Jonot olivat pitkät ja osa juomista loppui kesken.

– Festari oli kuitenkin onnistunut: artistit olivat kiinnostavia ja esiintymiset sujuivat hyvin. Katsomossa oli jopa väljää. Virheistä otetaan tietenkin oppia, sanoo Itkonen.

– Sää on aina ulkoilmatapahtumassa riski, sekä hyvässä että pahassa.

Pelaajat suhtautuvat tapahtumaan positiivisesti.

– Tapahtumasta tiedotettiin pelaajille etukäteen. Range suljettiin perjantaina ja avattiin maanantaina. Kenttä suljettiin lauantaina kello 15, ykkösestä yhdeksään reiät oli pelattavissa koko illan.

Festaripäivänä oli Tagi on Pop -kilpailu, joka oli avoin kaikille. Tapahtuma lisäsi alueen tunnettuutta ja se järjestetään Itkosen mukaan myös ensi vuonna.

Julkaistu Evento-lehdessä 6/2019.