Itsepalveluna maksaminen mahdollistaa isot volyymit

Pienikin ravintola voi myydä 15 000 annosta kuukaudessa, kun asiakkaat hoitavat ruoan tilauksen ja maksun itsepalvelukassalla.

Tuukka Saiménin Chinaman-ravintolassa Helsingin Tapanilassa asiakkaat ovat maksaneet itsepalvelukassalla jo kolme vuotta. Sama käytäntö pelaa Vantaan Louhelaan avatussa toisessa Chinamanissa.

– Tässä on viikonloppuisin jonoa. Siksi itsepalvelukassoja on kolme rinnakkain, Saimén sanoo.

Hän aloitti ravintoloitsijana Tapanilassa 1998.

– Siskon mieheltä ostin paikan, ja 700 markkaa oli takataskussa.

Jo seuraavana vuonna Chinamanissa toimi Suomen ensimmäinen reaaliaikainen verkkokauppa. Asiakkaiden tilaukset tulostettiin keittiössä faksilla. Nyt paikan liikevaihto on 130 000 euroa kuukaudessa. Se on kova luku ravintolalle, jonka salissa on vain 12 tuolia. Saiménin mukaan se ei olisi mahdollista ilman itsepalvelukassoja.

– Viikonloppuisin selvästi yli puolet tulee noutomyynnistä. Asiakkaat hoitavat maksamisen itse, Saimén sanoo.

Esiversiona verkkokauppa

Hän kokeili maksamista itsepalveluna jo 2000-luvun alussa, kun keksi tuoda verkkokaupan päätteen ravintolaan, jolloin asiakas saattoi käyttää verkkokauppaa paikan päällä.

– Se oli sellainen köyhän miehen itsepalvelukassa. Ajattelin, ettei itsepalvelukassan kehittäminen nykyisten touch screen -tekniikoiden aikana voi olla kummoinen juttu, ja aloimme miettiä asiaa kimpassa kassafirman kanssa.

Kassatiimi teki ranskalaisvalmistajan laitteilla järjestelmän, joka on edelleen käytössä. Toukokuussa Louhelaan avatussa China­manissa käytettävät laitteet ovat jo pienempiä. Itsepalvelukassalla maksetaan pankki- tai luottokortilla.

– Käteisen osuus on alle kymmenen prosenttia. Verkkokaupan puolella maksutapoja on enemmän, esimerkiksi Paytrail. Toimituksia nopeuttaa, kun käteinen jää pois.

Saiménin mukaan itsepalvelumaksaminen ei ole tuottanut asiakkaille vaikeuksia, vaikka joskus kysytään neuvoa. Chinamanissa ruokalista on pitkä, ja moniin annoksiin valitaan pääraaka-aine useista vaihtoehdoista, joten tilauksen tekeminenkin on monivalintatehtävä.

– Jos olisi vaihtoehtoina vain lounas 1 ja lounas 2, tämä olisi todella helppoa.

Asiakkaat löytävät lounasravintolan yhä useammin lounasedun sovelluksesta.”

Pääbisneksenä elintarviketeollisuus

Noutomyyntiä painottavan Chinamanin asiakkaat tulevat ympäri pääkaupunkiseutua. Arkisin keittiössä on kaksi työntekijää, perjantaista sunnuntaihin kolme tai neljä. Lisäksi kaksi kuljettajaa ajaa Tapanilan ja Louhelan ravintoloiden kotiinkuljetuksia. Menestyksestä huolimatta Saimén ei suunnittele uusia toimipisteitä.

– Meillä on jäätävä työvoimapula. Kokit on tuo­tava Vietnamista ja Thaimaasta, Saimen sanoo.

Hänen pääbisneksensä on nykyään elintarviketeollisuus. Ai-to Foods tekee Koivukylän tuotantolaitoksellaan erilaisia nuudeliruokia ja kastikkeita, pääasiassa kiinalaisia.

– Laajeneminen vähittäiskaupan puolella on helpompaa. Siellä on valmiit jakelukanavat. Keväällä olemme mukana Bangkokin messuilla, ja myös Viro on aukeamassa.

Ai-to Foods toimittaa nykyään myös horeca-alalle Heinon Tukun kautta.

Tuukka Saimén toi itsepalvelukassat ravintola-alalle jo yli kolme vuotta sitten.
Tuukka Saimén toi itsepalvelukassat ravintola-alalle jo yli kolme vuotta sitten.

Maksupalvelulain uudistus ei tuo isoja muutoksia

EU:n uuteen maksupalveludirektiiviin perustuvat muutokset astuvat voimaan 13. tammikuuta. Ravintola-alan kannalta lakiuudistus ei tuo suuria muutoksia. Tässä vaiheessa konkreettisin muutos on, ettei Visa- tai Mastercard-luottokorteilla maksamisesta saa periä asiakkaalta lisämaksua.

Suomessa maksutapaan perustuvaa lisämaksua on tähän saakka saanut periä, kunhan siitä on selkeästi ilmoitettu asiakkaalle, eli lisämaksu on mainittu hinnastossa.

Lainsäädäntöneuvos Pekka Pulkkinen oikeusministeriöstä pitää muutosta vähäisenä, sillä uuden direktiivin kieltämiä lisämaksuja ei ravintola-alalla ole juuri peritty.

– Uudessa maksupalveludirektiivissä on lähdetty siitä, ettei esimerkiksi Visa- tai Mastercard-kortilla maksamisen kustannusta saa periä asiakkaalta, vaan se jää yrityksen kannettavaksi tai hajautettavaksi kaikille asiakkaille.

Setelimuotoiset lounasedut on yhä jätetty lain ulkopuolelle. Samoin rajatussa verkossa toimivat mobiilipassit, jotka käyvät vain tiettyjen palvelujen maksamiseen.

Toinen maksupalvelulakiin sisältyvä muutos tulee voimaan vasta myöhemmin. Se on vahvan tunnistautumisen vaatimus, mikä tarkoittaa, ettei kortilla maksettaessa PIN-koodia jatkossa voisi ohittaa allekirjoituksella, vaan koodi vaadittaisiin aina.

Koska PIN-koodivaatimus on ristiriidassa lähimaksutoiminnon kanssa, EU:n komissio valmistelee asetusta lähimaksamisen euromääräisistä rajoista. Laki voi tältä osin tulla voimaan aikaisintaan syksyllä 2019, ja ennen sitä vahvaa tunnistautumista ei ole pakko vaatia.

Mobiilitmaksupalvelut
tuovat näkyvyyttä

Maksutapojen määrä on kasvanut varsinkin lounas-ravintoloissa. Mobiileja lounas-seteleitä tarjoavia palveluja on jo neljä: Eazybreak, Edenred, ePassi ja Smartum.

Ravintolan näkökulmasta niiden käyttöönottoa helpottaa, ettei siitä aiheudu kynnys-kustannusta eikä laiteinvestointeja. Rekisteröityminen eli tietojen syöttäminen palveluun riittää. Mikään palveluista ei edellytä edes kassaintegraatiota.

Mobiilimaksamiseen perustuvat lounasedut poikkeavat muista maksutavoista siinä, että ne ovat ravintoloille myös markkinointikanava, sillä ne ohjaavat asiakkaan ostopäätöstä. Asiakas valitsee sen lounaspaikan, jossa hänen työnantajansa tarjoamaa lounasetua voi käyttää. Lisäksi maksusovelluksen kartalla näkyvät kaikki lähialueen palveluntarjoajat. Kännykän ruudulla katukuvassa näkymätön liikepaikka on tasavertaisessa asemassa pääkadun paraati-paikalla olevan kilpailijan kanssa. Usein asiakkaan etäisyys etuovesta ratkaisee.

Isot hintaerot

Ravintolan näkökulmasta mobiilit lounasedut eroavat toisistaan lähinnä kustannuksiltaan. Palveluntarjoajien verkkosivuilta kerättyjen tietojen mukaan edullisin on ePassi, joka perii yhden prosentin provision. Edullisin hinta tosin edellyttää suostumista kerran kuukaudessa tapahtuvaan tilitykseen. Neljä kertaa kuukaudessa tehtävistä tilityksistä ePassin palkkio onkaksi prosenttia. Yhtiöllä on myös ePassi-Alipay, joka on osa varsinkin kiinalais-matkailijoiden käyttämää mobiilimaksutapaa.

Smartumin ja Eazybreakin provisio on 1,8 prosenttia. Kallein palvelu on Edenredillä, joka ottaa tilityksistä 2,9 prosenttia, kympin lounaasta siis 29 senttiä.