Jäätelökesää ei ole peruttu

Jäätelökioskien toiminta on ulosmyyntiä, jota sellaisenaan ei ole rajoitettu koronakriisinkään aikana.

Jäätelökesän onnistuminen riippuu tänä vuonna paljolti siitä, kuinka pitkäkestoinen koronaepidemiasta tulee.

– Suurin tekijä on se, kuinka ihmiset liikkuvat. Siitä olen eniten huolissani, Tampereen Jäätelöliikkeen toimitusjohtaja Antti Helminen sanoo.

Yhtiön tunnetuin tuotemerkki on Minetti-jäätelö. Tampereen Jäätelöliike edustaa myös muita brändejä ja tuo maahan jäätelöön liittyviä tarvikkeita ja laitteita sekä jäätelön lisukkeita, kuten vohveleita ja kastikkeita. Yhtiö on tehnyt viime vuodet yli miljoonan euron liikevaihtoa.

– Tähän kauteen oli kasvuodotuksia, mutta on selvää, että tynkäkaudeksi tämä jää.

Koronakriisin aikana yhtiön oma kahvilatoiminta Tampereella on suljettuna, mutta jäätelö liikkuu jälleenmyyjien kautta. Jälleenmyyjät ovat tyypillisesti kesäpaikkoja, kuten kioskiyrityksiä, uimaranta- ja muita kahviloita sekä ravintoloita. Päivittäistavarakaupassa Tampereen Jäätelöliikkeen tuotteita ei myydä.

– Olemme haastatelleet jälleenmyyjiä ympäri Suomea. Kaikki odottavat, että tilanne lähtisi parempaan suuntaan. Monet torit on suljettu toukokuun loppuun. Vaikka torilla saisi pitää jäätelökioskin auki, se on haasteellista, Helminen sanoo.

Odotan kioskitoiminnasta myönteistä yllätystä.”

Eri kaupungeissa on erilaisia käytäntöjä koronakriisin aikaisesta torimyynnistä. Jäätelökioski, jossa ei ole asiakaspaikkoja, on ulosmyyntipiste. Sellainenkaan ei välttämättä kannata, jos tori muutoin on tyhjä.

– Jälleenmyyjät eivät uskalla palkata henkilökuntaa. Jäätelömyynti on pääasiassa nuorison työllistämistä, Helminen kertoo.

Jäätelö säilyy varastossa

Normaalisti huhtikuu on jäätelökauppiaille toiminnan ylösnostamista, vaikka lämpötila ennen vappua olisi vain kymmenen asteen hujakoilla.

– Huhti-toukokuu on jäätelönmyyjille yleensä hyvää aikaa. Jäätelö tuo talven jälkeen mielen piristystä, ja ihmiset tulevat mielellään näyttäytymään sinne, missä kioskit ovat. Tilanne voi kääntyä jossain vaiheessa positiiviseksi myös epidemian aikana, vai ovatko ihmiset kesäkuumallakin sisällä? Odotan kioskitoiminnasta myönteistä yllätystä. Jäätelökausi päättyy käytännössä lomakauden päättymiseen ja koulujen alkuun, Helminen sanoo.

Tampereen Jäätelöliikkeen sopimusvalmistajat Italiassa ja Saksassa ovat jo valmistaneet tämän kesän jäätelöt.

– Koko tuotanto on jo tehty, ja se on varastossa Suomessa ja ulkomailla. Jäätelö säilyy varastossa kaksi vuotta, eli hävikkiä ei pääse syntymään, Helminen sanoo.

Hänen mukaansa yhtiössä ei ole mietitty tuotteille vaihtoehtoisia jakelukanavia, kuten päivittäistavarakauppaa.

– Tällä syklillä ei pysty uusia kanavia hakemaan, se on aika pitkä prosessi.

Asiakkaille jonotusohjeita

Froneri Finlandin markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo jäätelökioskiyrittäjien avanneen Pingviini-kioskeja normaalissa aikataulussa jo useissa kaupungeissa.

Espoossa kuljetetaan jäätelökioskia uudelle toimipaikalle.
Espoossa kuljetetaan jäätelökioskia uudelle toimipaikalle.
Helsingin Sibeliuksen puiston jäätelökioski avasi luukkunsa vuoronumerosysteemin ja käsidesipullojen kera.
Helsingin Sibeliuksen puiston jäätelökioski avasi luukkunsa vuoronumerosysteemin ja käsidesipullojen kera.

– Kuitenkin hallituksen ohjeistusten mukaisesti kioskeissa on vain ulosmyyntiä, joten niiden yhteydessä normaalisti olevat pöytäryhmät ovat poissa käytöstä. Seuraamme jatkuvasti viranomaisten ohjeita ja säädöksiä.

Brunbergin mukaan Pingviini-jäätelökioskeissa kiinnitetään poikkeusoloissa entistäkin enemmän huomiota hygieniaan. Kioskeihin on teetetty myös informatiivisia julisteita ja asiakkaita ohjeistetaan jonottamaan 1–2 metrin välein.

Ruokakauppoihin ei vaikutusta

Pingviininsä Fronerille myynyt Valio oli 14 vuotta kokonaan pois jäätelöbisneksestä, ja palasi jäätelönvalmistajaksi vasta maaliskuussa 2018. Valikoima painottuu vähittäiskauppaketjuissa myytäviin tuotteisiin. Siihen kuuluvat puolen litran herkuttelujäätelöt, joiden maut tulivat tänä keväänä saataville myös pikkupikareissa, ja proteiinijäätelöt sekä yhteistyökumppanin härkäpapujäätelöt. Espoossa tehtävää Härtelöä lukuun ottamatta Valio valmistaa jäätelönsä Oulussa Maikkulan meijerillä.

Kategoriapäällikkö Tea Ijäksen mukaan koronakriisi ei ole vaikuttanut jäätelön myyntiin ruokakaupoissa. Horeca-kenttään Valiolta on ollut vain yksittäisiä toimituksia.

– On vaikea arvioida, miten kriisi vaikuttaa kokonaiskulutukseen. Jäätelön kulutus on pysynyt taantumissakin aika tasaisena, mutta koronan kaltaisesta tilanteesta meillä ei ole kokemusta, Ijäs sanoo.

Julkaistu Aromi-lehdessä 5–6/2020.