Asiakaskokemus jakaantuu kolmeen osaan; fyysinen-, digitaalinen- ja tiedostamaton kohtaaminen. Jos mietin viimeisen kymmenen vuoden ajalta käyntejäni näissä linjastoissa, täytyy sanoa, ettei fyysinen ympäristö inspiroi kovinkaan monessa kohtaa. Helposti pyyhittävät ankeat pöydät, kalpea värimaailma ja lähes sairaalamainen tunnelma eivät viritä tietotyöläistä kovinkaan suuriin sankarisuorituksiin loppupäivää ajatellen. Digitaalisuus on rajoittunut edelleen aika monessa tapauksessa tasan siihen, että viikon ruokalista on näkyvillä aulan infonäytöllä, vaikkakin suurimmalla osalla sekin taitaa olla vain tulosteena ryppyisellä paperilla jossain kohtaa linjastoa. Tiedostamatonta kohtaamista, eli niin sanottua brändikokemusta ei tunnu kehittävän oikeastaan yksikään käymistäni paikoista.

Tämä onkin saanut minut miettimään, kuinka pienillä asioilla voisi olla ainakin tämän maan paras henkilöstöravintola. Tasapaksu suorittaminen kun ei nykypäivänä riitä oikeas­taan millään toimialalla. Mieti miten voisit rakentaa arkiruoasta elämyksiä ja leikitellä lisukkeilla aivan uudella tavalla. Entä jos helmikuun pimeyttä keventäisi pirskahteleva jazz, joka ohjaisi nälkäiset ruokailijat kohti lihapatoja.

Asiakaskokemuksen kehittämisessä kannattaa aina miettiä, ketä vastaan taistelemme samoista asiakkaista. Yllättävän moni asiakas on valmis kävelemään kilometrin matkan, jotta saa nautittua lounaansa sellaisessa ympäristössä joka energisoi ja antaa puhtia loppupäivään.

Meillä on vuodessa yli kaksisataaviisikymmentä työpäivää, joiden aikana meidät voi kohdata, huomioida ja yllättää. Meillä on yhtä monta hetkeä kuunnella, ehdottaa ja kiittää. Miten juuri sinä voisit huomioida asiakkaasi tarpeet paremmin näissä arkisissa tilanteissa ja voittaa hänet puolellesi päivästä toiseen?

Lopuksi kirjailija Virginia Woolfin viisaita sanoja lainaten: ”Et voi ajatella, nukkua tai rakastaa kunnolla, ellet ole syönyt hyvin”.

Kirjoittaja on yksi 5 tähden asiakaskokemus -kirjan kirjoittajista. Yrittäjä, kasvissyöjä ja todella nirso ruoan suhteen.