Jarkko Issukka: Suomi tarvitsee oman kahvityylin

Cocktailmaailmasta kahvin pariin siirtynyt PRO2016-baarimestari Jarkko Issukka haluaa edistää yhteisöllisyyttä kahvialan ammattilaisten keskuudessa. Hän toivoo näkevänsä jatkossa perinteisiä suomalaisia kahvinvalmistusmenetelmiä tähän päivään päivitettyinä.

 Porvoon Tolkkisissa toimivan Robert Paulig Roasteryn tuore paahtimolähettiläs Jarkko Issukka hoitaa paahtimon myyntiä ja markkinointia.

Vuoden 2016 PRO-baarimestari oli tuttu näky kahdeksan vuoden ajan Helsingin cocktailbaareissa ennen siirtymistään paahtimomaailmaan viime keväänä.

– Edellisiä työpaikkojani on yhdistänyt laadukkaan tuotteen lisäksi huippupalvelu. Haluan tuoda kahvimaailmaan osan siitä palveluajattelusta, jossa asiakas on keskiössä ja tuote tehdään sen mukaan, Issukka toteaa.

- Baarimaailmassa vallitsee  tiivis ammattilaisten yhteisöllisyys, jota haluan edistää myös kahvin puolella. Tiivis, toisiaan auttava yhteisö on loistava tapa viedä koko alaa eteenpäin ja voittajana on koko ala, Issukka toteaa.

Tällä hetkellä suomalaiset kahviammattilaiset seuraavat maailmalla pinnalla olevia kahvitrendejä.

Issukasta olisi hienoa nähdä suomalaisten oma kädenjälki kahvista puhuttaessa. Hän muistuttaa, että ruoan puolella skandinaavinen identiteetti on jo löydetty hyvin. Sillä saralla osataan hyödyntää tarinoita ja perinteisiä valmistusmenetelmiä laadukkaalla tavalla.

– Täällä on valmistettu ja uutettu kahveja monilla erilaisilla tavoilla, kuten hellalla pannussa uuttamalla. Olisi hienoa, jos nämä tavat voisi tuoda laadukkaasti toteutettuna nykypäivään. Jos saisimme luotua oman tyylimme, niin ehkä jossain vaiheessa joku maailman johtavista kahvikaupungeista katsoisi meiltä mallia valmistaa kahvia pohjoismaisella tavalla. Olemmehan kuitenkin maailman johtavaa kahvikansaa.

 

Personointi on globaali ilmiö, ja Suomessakin nähdään koko ajan enemmän kahviloille ja ravintoloille suunniteltuja omia kahveja. Asiasta ollaan innostuttu niin kahviloissa kuin ravintoloissakin. Etenkin kahviloissa myydään omaa kahvia myös mukaan ja nyt myös ravintoloissa on tehty lisämyyntiä samalla tavalla.

Personoitu kahvi toimii myös erottautumis- ja markkinointikeinona, koska sitä ei voi verrata hintansa puolesta ruokakaupoista löytyviin kahveihin. Mistään pitkästä ja jähmeästä prosessista ei ole kyse, sillä omalla logolla ja sekoituksella varustettu kahvi valmistuu jo parissa viikossa. Asiakkaan toiveiden kartoittamisen jälkeen kehitellään muutamia vaihtoehtoja, joista tilaaja voi valita mieluisimman.

– Näiden kahvien luominen on minulle taustani takia erittäin mieluisaa, muistuttaahan se cocktailin kehittämistä. Tässäkin luodaan parhaista raaka-aineista ammattitaidolla asiakkaiden toiveiden mukainen juoma. Nautin uuden luomisesta. Kahvi on elävä ja ketterä raaka-aine, josta voi tehdä vaikka mitä, kun uppoutuu tarpeeksi syvälle, Issukka sanoo.