Yksi kahvimaailman näkyvimmistä teemoista on vastuullisuus, joka on puhuttanut jo vuosia. Itse asiassa niin kauan, että vastuullisuuden ympärille perustetaan jatkuvasti uusia sertifikaatteja takaamaan kahvin alkuperän jäljitettävyyttä tai vaikkapa kahvin viljelyn ekologisuutta. Vastuullisuus on kahvin valmistajille sekä kahvin nautiskelijoille jo ympäri maailman niin iso ilmiö, että sitä ei voi juuri mikään kahvimerkki uskottavasti enää välttää. Tämän takia useimpien kahvipussien kylkeen on liimattu esimerkiksi Reilun kaupan, UTZ:n, Rainforest Alliancen tai vaikkapa Direct Traden tarra.

Syy vastuullisuuden tärkeyteen on kahvin jäljitettävyydessä sekä alkuperämaan viljelijöiden saamissa korvauksissa ja kokemissa työoloissa.

Viime aikoina vastuullisuus on kuitenkin saanut osansa myös globaalista megatrendistä – zero waste -ajattelusta sekä kierrätyksestä, joka puhutti vastuullisuuden saralla myös eniten Lontoon festivaaleilla. Hukkakahvissa kasvatetaan sieniä, hukkakahvista puristetaan lautasia sekä kahvikuppeja ja vaikka kuorintavoiteita.

London Coffee Festivaleille oli kerääntynyt yhteen kymmeniä yrityksiä innovoimaan kierrätyksen mahdollisuuksia. Miltei kaikki ravintolan kattaukseen tarvittavat astiat oli saatavana uusista kierrätetyistä materiaaleista mitä arkisemmista asioista.

Ei sinänsä ihme – kierrätys ja muun muassa muovista luopuminen on jo globaali trendi alasta riippumatta ja viimeistään nyt myös kahvila-ammattilaisten ja myös kuluttajien huulilla.

Kylmä kahvi kaunistaa

Atlantin takana asioidessa esimerkiksi ruokakaupassa on varmasti hankalaa olla huomaamatta runsasta määrää valmiiksi pullotettuja Cold Brew -kahveja. Cold Brew on termi, johon törmää kahvin parissa jatkuvasti ja trendi on jatkunut myös länsimaissa jo vuosia.

London Coffee Festivaleilla Cold Brew -tuotteita oli upeina pullotteina ja tölkeissä, niitä löytyi eri mausteilla maustettuina ja tuntui, että jokaisella huippupaahtimollakin oli oma lusikka kylmässä kahvissa. Eikä ihme, kylmäuutettu kahvi on etenkin kuumalla kelillä erinomainen, virkistävä vaihtoehto kuumalle kahville, jäiden ja maidon kanssa tai ilman. Moni korvaa kofeiinipitoisella Cold Brew -kahvilla myös sokeri- ja lisäainepitoiset energiajuomat.

Kylmäuutettuja kahveja ei meillä Suomessa ole vielä juuri isossa kaupallisessa jakelussa saatavilla. Jos kuitenkin tulevalle kesälle kylmä kahvi herätti kiinnostuksen, on se helppo uuttaa täysin kotioloissakin – helpoimmin se syntyy vaikkapa French Press -pannulla, kun antaa kahvin ja veden levätä huoneenlämpöisessä vedessä noin 14 tuntia, jonka jälkeen kahvista tulee siivilöidä porot pois ja säilöä se kylmässä.

Kahvin ja veden suhteeksi toimii esimerkiksi 1:8, eli jos annostelet French Pressiin tai lasipurkkiin 100 g kahvia, tulee vettä olla 800 g. Valmis uutos säilyy kylmässä noin viikon. Cold brew itsessään maistuu monesti normaalia kahvia vähemmän hapokkaalta, koska uuttuminen huoneen lämmössä on hyvin erilainen. Kahvissa korostuu usein myös makeus ja se sointuu myös loistavasti esimerkiksi eri drinkkien raaka-aineeksi kuten London Coffee Festivaleilla, missä kylmistä kahveista sekoitettiin espressomartineja tai negroneja. Kokeile ja ylläty – täydellinen makupari cold brew on muun muassa Aperolin tai appelsiinin kanssa!

Kasvimaidot nousussa

Brändit kuten Alpro ja Oatly ovat pyörineet monen trenditietoisen kahvin ystävän huulilla, kun maitoa on vaahdotettu nousujohteisesti kasvipohjaisista maidoista. Trendi on huomattu meillä kotimaassa jo vuosia sitten ja vauhti ei näytä hiipuvan esimerkiksi kauramaidon nostaessa päätään.

Trendi puhutti myös Lontoon festivaaleilla, jossa eri valmistajat, isoimmat etunenässä, leveilivät suurilla osastoillaan, vaikka heidän kasvimaitonsa oli saatavilla oikeas­taan kaikilla muillakin pisteillä, jotka vain kahvia maidolla tarjosivat. Jos siis kahvilasi kaapista ei vielä kaura- tai soijamaitoa löydy, kannattaa pian poiketa kaupan kautta – pian asiakkaasi sitä viimeistään vaativat!

Erikoiskahvi ei ole enää kovin erikoinen

Erikoiskahvi on pikemminkin jo standardi. Erikoiskahviksi yleensä luetaan meillä kotimaassa eri espressopohjaiset kahvit. Kuitenkaan näin ei kansainvälisesti ole, vaan erikoiskahvista puhuttaessa tarkoitetaan kahvia, joka on muun muassa kansainvälisessä kahvien pisteytyksessä yltänyt yli 80 pisteen 100:sta jaossa olleesta pisteestä. Erikoiskahvit ovat siis erityisen laadukkaita, usein hyvin aromirikkaita kahveja, jotka ovat olleet jo vuosia nouseva kahvitrendi.

Erikoiskahveille tyypillistä on usein niiden jäljitettävyys niitä valmistavalle tilalle ja usein erikoiskahveihin törmää single origin -muodossa, eli kahvisekoituksen sijaan kahvi edustaa vain yhtä alkuperämaata ja tuo esiin juuri tuon maan erityispiirteet.

Erikoiskahvitrendi on meillä Suomessa vasta rantautuva ilmiö ja paras tapa tutustua kyseisiin kahveihin on esimerkiksi vuosittain järjestettävä, kahvipaahtimot yhteen keräävä Helsinki Coffee Festival. Messuilla on helppo maistaa eri paahtimoiden erikoiskahvit samalla kertaa vierekkäin.

Isoimmissa kaupungeissa erikoiskahvit kuten single originit tai niistä huolella tehdyt sekoitteet ovat enemmänkin jo se standardi, jota tulemme näkemään varmasti yhä useammin myös meillä Suomessa.