Vuonna 2016 ja 2017 baristojen SM-kisat voittaneella Jarno Peräkylällä on monta rautaa tulessa. Hän toimii nykyisin asiantuntijatehtävissä kahvin saralla ja oman firman, Lieke Coffeen, hän perusti viime vuoden loppupuolella.

– Idea yrityksestä syntyi, kun treenasin Soulin MM-kisoihin. Keräsin rahoitusta, jotta saisin mukaani isomman porukan. Tein tuolloin muun muassa markkinointia sekä erilaisia koulutuksia ja tämä toimi kimmokkeena.

Peräkylä on intohimoinen hyvän kahvin sanansaattaja. Tätä työtä hän tekee muun muassa Cappuzine-podcastin ja pop up -kahvila Sunday Espresso Clubin merkeissä.

Podcastia on Peräkylän kanssa tekemässä Samuli Parkkinen ja ensimmäinen jakso tuli eetteriin maaliskuussa 2018. Ennen kesää jaksoja tuli kerran viikossa, nyt ilmestymistahti on hieman hidastunut.

Ensimmäiset seitsemän jaksoa käsittelivät paahtamisen kaltaisia perusasioita. Sen jälkeen esille on nostettu ajankohtaisia asioita.

– Podcasteilla on jo mukavasti kuulijoita ja olemme saaneet positiivista palautetta. Muutama käsittelemistämme aiheista on ollut kuulijoiden toiveita. Teemme kaiken itse äänittämisestä lähtien ja siksi harvensimme hieman ilmestymistahtia.

Kahvinharrastajien sunnuntaiolohuone

Toisen suomalaista kahvikulttuuria edistävän projektin, eri teemojen mukaan valittuja kahveja tarjoavan pop up -kahvilan Peräkylä starttasi Kaisa Kokkosen kanssa.

– Pidämme pop upia sunnuntaisin, jolloin monet kahviloista pitävät ovensa suljettuna. Pakkaamme mukaan oman kahvimyllyn sekä kahvit ja järjestämme Sunday Espresso Clubin kavereideni kahviloissa, Peräkylä kertoo.

Pop upeissa on tähän mennessä päässyt maistelemaan muun muassa MM-kisojen TOP3-kahvit. Asiakkaat voivat valita mieleisensä kahvin ja miten haluaa sen nauttia. Tarjolla on ainoastaan espressopohjaisia juomia.

– Välillä olemme kuitenkin kikkailleet ja testanneet suodatinkahvin tekemistä omalla pienemmällä espressokoneella. Sillä pystyy valmistamaan suodatinkahvia kuppi kerrallaan nopeammin kuin esimerkiksi V60 pour overilla.

Nykyisin event-tyylillä järjestettävä pop up on houkutellut paikalle kahvista kiinnostuneita kuluttajia. Toiveissa on saada paikalle enemmän myös alan ammattilaisia tutustumaan kulloinkin tarjolla oleviin kahveihin.

– Suosituin tuotteemme on ollut espressotasting, jossa pääsee maistelemaan kaikki kolme tarjolla olevaa kahvia.

Kahviloiden asiakaspalvelu uudelle tasolle

Sunday Espresso Clubin ideana on tarjota kiinnostavien ja Suomessa harvinaisten kahvien lisäksi tavallisesta poikkeavaa asiakaspalvelua.

– Ravintoloista ja cocktailbaareista tuttu hospitality ei ole vielä laajemmin levinnyt kahvilapuolelle. Haluamme testata tuoko henkilökohtaisempi ja parempi palvelu lisäarvoa tämänkaltaisessa serviisissä ja onko tämä jotain, mitä voisi hyödyntää kahviloissa.

Hospitality-kärpänen puraisi Peräkylää toden teolla elokuisella Kööpenhaminan-reissulla, kun hän kävi syömässä Nomassa. Ruoan ja upean kahvin lisäksi vaikutuksen teki palvelu.

– Kun aloitin alalla 2013, asiakaspalvelun tärkeyttä korostettiin myös kahviloissa. Tuntuu, että nykyisin se on monessa paikassa aika alhaalla prioriteettilistalla ja toiminta perustuu tehokkuuteen sekä aikaa vastaan taisteluun. Olisi mahtavaa, että asiakaspalveluun panostettaisiin jälleen.

Konseptitestausta maailmalla

Sunday Espresso Club laajensi elokuun lopussa Berliiniin, jossa se toimi Berliini Coffee Festivalin aikana Palsta Winebarissa. Kyselyjä on tullut myös Kööpenhaminaan ja Tukholmaan.

– On kiva nähdä miten konsepti istuu ulkomailla. Pieniä muutoksia on pitänyt tehdä esimerkiksi päivän suhteen, sillä Berliinissä kaikki paikat ovat auki sunnuntaisin. Lisäksi kahvit tulivat sellaisista pohjoismaisista paahtimoista, joita ei muuten ole tarjolla Berliinissä.

Helsingille oma kahviviikko

Peräkylän uusin kahviin liittyvä projekti näkee päivänvalon lokakuun lopussa, kun hän tuottaa Parkkisen, Kokkosen ja Charlotte Baltzarin kanssa ensimmäisen Helsingin kahviviikko -tapahtuman. Esikuvana ja innoittajana on toiminut Varsovan kahviviikko.

– Kaikki toiminta tapahtuu mukana olevissa kahviloissa ja paahtimoissa. He voivat itse päättää, millaista ohjelmaa haluavat asiakkaille tarjota. Lisäksi on tarkoitus järjestää suodatinkahvin SM-kisat yhdessä Moccamasterin kanssa. Ohjelmassa on myös muun muassa kahvia ja alkoholia yhdistävä work shop. Yksityiskohtia hiotaan vielä pääsponsoroiden kanssa, Peräkylä kertoo.