Kastikekonkareiden Sooci pani liemet uusiksi

Tuoretta, raikasta, läheltä – sitä kaikkea ovat pohjoiskarjalaisen Soocin liemet, jotka näkivät vastikään päivänvalon. Timo Melto ja Kiril Rainos ovat pitkän linjan kastikemiehiä, mikä näkyy tulokkaan lämpimässä vastaanotossa.

Timo Melto ja Kiril Rainos halusivat tehdä sellaisia liemiä ja kastikkeita, joita kukaan muu ei tee. Heillä on kattava kuva kastikemarkkinasta ja kokkitaustan ansiosta myös vankka käsitys siitä, mitä ammattikeittiöissä tarvitaan.

Kahden kokeneen ketun, Timo Melton ja Kiril Rainoksen, tiet kohtasivat Puljongin merkeissä muutama vuosi sitten. Kun Nestlé osti vuonna 1991 perustetun yrityksen, miehet luopuivat parin vuoden sisällä pesteistään ja vapautuivat vuodenvaihteessa 2017–18 uusiin projekteihin.

Maaliskuussa 2018 sai alkunsa Sooci. Kiril Rainos toteaa, että kiirettä on pitänyt, kun kaikki on rakennettu nollasta. Liperin Ylämyllylle perustettiin tuotantolaitos entisiin Vaasan-leipomon tiloihin, kattilat pantiin tilaukseen ja reseptit mietintään. Nyt yhtiöllä on kova vauhti päällä: nyt lanseeratut liemet ja kastikkeet saavat pian seuraa uusista.

Jotain uutta liemipohjissa

Reseptiikassa on haettu raikkautta ja ajankohtaisuutta. Kokeneet tekijät uskalsivat tehdä juttuja, joita kukaan ei ole tehnyt, kuten jättää kasvisliemestä sellerin pois.

– Saimme siitä kevyemmän, ja pystymme näin välttämään yhden yleisimmistä allergeeneistä, Kiril Rainos kuvailee.

Juuresliemi onkin todella ajankohtainen: moni keittiö painii kasvisruokien ja vegaaniannosten tekemisen kanssa. Nyt on yksi liemi, joka toimii lihaliemen tilalla kaikessa.

Muita hittituotteeksi povattuja ovat paahdettu kanaliemi ja ramenliemi. Kaikkien liemien raaka-aineet ovat aitoja ja tuoreita Liperin lähituntumasta. Paitsi tietysti eksoottiset mausteet, joissa Pohjois-Karjala ei vielä ole omavarainen.

Ramen on herkullinen sellaisenaan, sillä se pohjautuu possunpotkasta ja kananrangoista keitettyyn liemeen, joka on maustettu inkiväärillä, sitruunaruoholla, valkosipulilla ja ripauksella chiliä, eikä vaadi kummoisia kokin taitoja tehdä siihen pohjautuen oikeasti maistuva ramen-annos.

Villiriistaliemi saa rikkaan makunsa saksanhirvestä ja paikallisesta herkkutatista. Paahdettu lihaliemi on tuotteista perinteisin, ja kalaliemi vielä tuotekehitysputkessa.

Yhteistä kaikille liemille on matala suolaprosentti.

– Halusimme pitää suolan vain 0,2 prosentissa, jotta keittiöille jää mahdollisuus hyödyntää ja jatkojalostaa liemiä haluamallaan tavalla. Ne kestävät hyvin kokoon keittämistä, Timo Melto totesi.

Eero Vottonen makujen mestarina

Melto pyysi Palacen keittiöpäällikön Eero Vottosen maistelemaan ja kehittelemään liemiä. Konsultin rooli sopii hyvin Vottoselle, joka on jatkanut tuotekehittelyä omassa keittiössään.

Kastikkeita luotaessa Vottonen pääsi osoittamaan taituruutensa: hän yhdisti kokoon keitetyn kanaliemen ja kerman, ja syntyi kokonaan uudenlainen kastike, kanakerma.

– Nämä liemet ja kastikkeet ovat juuri sellaisia kuin tänä päivänä pitää olla, niissä ei ole mitään ylimääräistä. Esimerkiksi juuresliemessä on sipuli, kaali, porkkana, purjo ja lanttu, niistä tulee kaikki makuvivahteet. Se on hyvä vegevaihtoehto, jota pystyy käyttämään lihaliemen asemesta, Vottonen toteaa.

Vottonen on testaillut kaikkia tuotteita Palacessa, joten se oli luonteva paikka myös lanseeraukselle. Yli sata henkeä tuli liemien, kastikkeiden ja Vottosen loihtimien makupalojen houkuttelemana paikalle. Maistelu aloitettiin liemibaarista ja sitä jatkettiin muun muassa tartarilla, joka nautittiin luuytimen terästämän lihaliemen kera ja kateenkorvalla, jonka täydensivät tryffeli ja kanakerma. Jokainen soosi lunasti paikkansa Vottosen keittiössä.

Sooci uudisti myös perinteikkään demi-glace-kastikkeen. Sen ei tarvitse olla tunkkainen ja teollisen makuinen, vaan siinä saa korostua lihaisuus, Rainos linjaa.

Demi-glacesta syntyi myös vegeversio, jonka tumma pohja syntyy pelkästään kasviksista. Kiril Rainos povaa nimenomaan kasvistuotteille kovaa kiitoa nykyisten ravintolatrendien valossa.

Ammattilaisille, mutta myös kotikeittiöihin

Sooci lanseerasi helmikuun alussa liemet ja kastikkeet ammattikeittiöihin, mutta esisopimuksen mukaan myös kuluttajat löytävät liemet S-ryhmän kaupoista jo huhtikuussa.

– Nämä tuotteet on rakennettu ammattikeittiölle, mutta jos ammattilaiset ne hyväksyvät käyttöön, ne kiinnostavat kuluttajaakin, Rainos uskoo.

Erityismaininta onnistuneesta tarinasta

Harvoin istuu markkinointi-ihmisten luoma tarina niin hyvin kohteen todellisuuteen kuin Soocin kohdalla.

Termillä hämmentävän hyvää yrityksen perustajat kuvailevat ihan pokkana kaikkea tekemistään, ja mikäs on kuvailla, kun ovat onnistuneet. Mainostoimisto Dynamo & Sonin luotien keksimä stoori menee niin, että kokit vähän keittelivät liemiä, ja hämmentyivät itsekin ”Öö, miten hyvää!”. Siitä iso Ö-logo pakkauksissa.

Tarina ei oikeasti kovin paljon poikkea markkinointimateriaalin kertomasta. Esimerkiksi juuresliemen keitto meni ykkösellä maaliin.

– Toimme tuotteen, jota kukaan ei ole osannut toivoa, Kiril Rainos toteaa.

Kirjoittaja on vapaa olut- ja ruokatoimittaja.