Pubista pörssiyhtiöksi kahdessa vuosikymmenessä ponkaissut Restamax on Suomen suurin osuustoiminnan ulkopuolinen ravintolayhtiö. Timo Laineen ja Mikko Aartion Tampereella 1996 aloittama liiketoiminta on kasvanut sekä orgaanisesti että yritysostoin, ja tahti on koko ajan ollut alan keskimääräistä kasvuvauhtia nopeampaa.

Viime vuoden lopulla yhtiö päivitti uudet pitkän aikavälin strategiset tavoitteensa. Niiden mukaan konsernin liikevaihto on vuoden 2020 loppuun mennessä 400 miljoonaa euroa, mikä jakautuu suurin piirtein tasan ravintolatoiminnan ja henkilöstövuokrauksen kesken. Yksistään ravintolabisneksen osalta liikevaihdon kasvattaminen 200 miljoonaan tarkoittaa sen lähes tuplaantuvan vuoden 2016 tasosta.

Kovien tavoitteiden julkistaminen on toimitusjohtaja Juha Helmisen mukaan kohentanut yhtiön työnantajakuvaa. Hän onkin sikäli harvinainen ravintola-alan toimitusjohtaja, ettei valita työvoimapulaa.

– Meihin otetaan yhteyttä, että miten tuollaiseen kasvuun pääsee mukaan.

Helminen sanoo tämän päivän nuorten aikuisten hakevan työltään monipuolisuutta ja omaa vapautta päättää, missä ja milloin työtä tehdään.

– Me pystymme tarjoamaan aika paljon tunteja, ja samalle henkilölle useita työpaikkoja. Erilaisten työpaikkojen ja –kokemusten mahdollisuus on meillä hyvä, ja se herättää kiinnostusta työntekijöissä. Siksi olemme mielenkiintoinen työnantaja, Helminen päättelee.

Aggressiivisten tavoitteiden uskottavuutta lisää, että aiemmin kerrotut tavoitteet on saavutettu. 

Tänä vuonna Pohjois-Eurooppaan

Restamax ei ole laskenut kasvutavoitteitaan vain Suomen markkinoiden varaan. Tänä vuonna yhtiö aikoo kansainvälistyä. Toimitusjohtajan mukaan hankkeita on vireillä parissakin Pohjois-Euroopan maassa.

– Kansainvälistymisen keinovalikoimassa vaihtoehtoja ovat yritysostot, oman konseptin vienti, kumppanin löytäminen tai näiden hybridi. Pohjois-Euroopan markkinat ovat aika fragmentoituneet. Isoja ketjuja, joilla olisi 20, 30 tai yli sata paikkaa, on todella vähän. Isoja yhden konseptin ketjuja Euroopassa on, muttei Restamaxin kaltaisia multikonseptitaloja. Viidestä kymmeneen ravintolan ostokohteita kyllä on tarjolla, Helminen sanoo.

Restamaxin kansainvälistymisessä hän pääsee hyödyntämään omaa taustaansa. Carlsbergin kansainvälisissä tehtävissä ollessaan Helminen asui Kööpenhaminassa seitsemän vuotta ja Tukholmassakin vuoden. Konsernin strategisena johtajana ja myynnin kehitysjohtajana tutuiksi tulivat Euroopan lisäksi Venäjän ja Aasian markkinat.

Lue Juha Helmisen haastattelu kokonaisuudessaan helmikuun Aromista.