– Olemme hyvin perinteinen agenttibisnes: alussa myimme kaikkea mahdollista, mitä verovapaassa oli myynnissä. Isäni aloittaessa meillä oli edustuksessamme paitsi tupakka-, alkoholi- ja kosmetiikka­brändejä, myös Abban sillit, katkaravut laivojen seisoviin pöytiin ja Pierre Cardinin huivit, toimitusjohtaja Tomas Lönnberg muistelee.

Nykyisin Norex Selected Brands lukeutuu kokonsa puolesta suomalaisten alkoholimaahantuojien top teniin. Yhtiön suhteet moniin juomataloihin ulottuvat pitkälle.

– Isäni aloitti yhteistyön Camus’n konjakkitalon kanssa nykyisen toimitusjohtajan isän kanssa, ja yhteistyö jatkuu isiltä pojille. Disaronno Originale on kuulunut portfolioomme yrityksen perustamisesta saakka, ja myös Nicolas Feuillatte, Wolfberger ja Parés Baltà pitkään, Lönnberg kertoo.

Yhtä lailla pitkiä kumppanuuksia Norexilla on asiakkaiden suuntaan. Taxfree-kaupan ansiosta laivayhtiöt ja Finnair ovat tärkeitä, tukkureihin kuten Heinon Tukkuun ja A-Tukkuun on tiiviit suhteet ja HOK-Elanto, Haikon kartano ja VIP Cruise Savonlinnasta edustavat pitkäaikaisia anniskelupuolen kumppaneita.

Luotettava kumppani

Luotettavuus, vastuullisuus, tehokkuus, ketteryys, rehellisyys, innovatiivisuus. Toimitusjohtajana vuodesta 2011 toiminut Tomas Lönnberg haluaa perheyhtiön arvojen näkyvän kaikessa toiminnassa.

– Olemme viime vuosina tukeutuneet strategiassamme arvoihimme, ja uskon että se näkyy myös asiakaspinnassa. Toteutamme arvojamme päivittäisessä työssä tuottajien ja ravintoloiden kanssa, Lönnberg sanoo.

Tavoitteena on, että yritys huokuu joustavuutta ja kumppanuutta. Korona-aikana kumppanit ravintolapuolella ovat olleet isoissa vaikeuksissa.

– Olemme nähneet tämän pitkänä kumppanuutena ja yritämme auttaa siinä missä pystymme. Tämän kokoisena yrityksenä voimme aina reagoida nopeasti trendeihin ja asiakastarpeisiin, Lönnberg toteaa.

Yksi tapa reagoida tilanteeseen on digiloikka.

– Digitaalisuus on viety seuraavalle tasolle norex.fi-sivuilla, joiden kautta onnistuvat tilaukset ja joilla ravintola voi suunnitella viini- ja cocktail-listansa. Systeemimme ohjaa räätälöimään ravintolaasi ja asiakaskuntaasi sopivat juomat ja voit tulostaa painovalmiit listat sivuiltamme, Lönnberg esittelee.

Toimitusjohtaja vakuuttaa, että ihmisläheisyydestä pidetään kiinni.

– Asiakkaamme merkitsevät meille paljon, ja meillä onkin viisi myyjää ravintolakaupassa, yhteensä 19 hengen yritystä johtava Lönnberg toteaa.

Vaikka yrityksen fokus on vahvasti ravintolakanavassa, toteaa Lönnberg koronan koulimana, että on onnekasta pysyä mukana myös kuluttajabisneksessä Alkon kautta. Eri kanavissa on isot erot.

– Ravintoloissa korostuvat tarinat, tausta ja alkuperä. On paljon tuotteita, jotka ovat molemmissa kanavissa, mutta myös sellaisia, jotka on suunnattu korostetusti ravintoloille. Eroa kuvaa hyvin se, että Alkon myyntitilastossa ovat suuressa roolissa Etelä-Afrikan ja Chilen kaltaiset viinimaat, kun taas esimerkiksi Helsingin keskustan ravintoloissa myydään pääsääntöisesti eurooppalaisia viinejä.

Norex Selected Brands on myös PRO-gaalan uusi juomasponsori. Lönnbergin mukaan yhteistyö PRO-gaalan kanssa istuu hienosti osaksi perheyhtiön 40-vuotisjuhlia.

www.norex.fi