Työn ohessa nautitun aterian kulut ovat yrityksille verrattain pienet, sillä ne ovat verovähennyskelpoisia sekä työnantajalle että työntekijälle. Työpäivän välissä nautittu lounas on kuitenkin perinteisesti maksettu jonkinlaisella lounassetelillä tai -kortilla. Osittain tästä syystä 45 prosenttia työnantajista ei tue työntekijöiden lounasta lainkaan, sillä perinteisten maksuvälineiden hallinnointiin kuluu paljon aikaa ja rahaa.

Mobiilimaksusovellus ePassin toimitusjohtaja Risto Virkkala näkee mobiilimaksamisen yleistymisen kasvun paikkana myös ravintola-alalle.

– ePassin käyttöönotto ja hallinnointi ei vie juuri lainkaan yritysten taloushallinnon resursseja, joten voisin kuvitella, että tulevaisuudessa yhä useampi yritys näkee lounasedun käyttöönoton kannattavana vaihtoehtona, etenkin kun se parantaa merkittävästi työntekijöiden työssäjaksamista. Ravintolatyöntekijän näkökulmasta mobiilimaksaminen helpottaa asiakaspalvelua, kun ei jouduta pelaamaan setelien tai kolikkojen kanssa. Myös maksusetelien lajittelu, laskeminen ja muu käsittely jää kokonaan pois.

Lompakko puhelimessa
Alunperin liikuntapuolen verkostona aloittanut ePassi on aloittanut lounastoimintansa hieman reilu vuosi sitten. Tällä hetkellä mobiilimaksamista ePassin muodossa hyödyntää noin 1 500 ravintolaa, joista suurin osa sijaitsee pääkaupunkiseudulla.

Käytännössä maksaminen toimii niin, että ravintolan asiakas avaa puhelimestaan maksusovelluksen, etsii valikosta oikean ravintolan ja aterian, suorittaa maksun yhdellä painalluksella ja näyttää kuitin puhelimen ruudulta asiakaspalvelijalle. Rahaa ei vaihdeta, vaan sovellus veloittaa summan asiakkaan ePassi-tilin saldosta. Asiakaspalvelijan tehtäväksi jää varmistaa, että tehty maksu vastaa valittua tuotetta, ja että aterian hinta lyödään kassajärjestelmään.

Entäpä ne asiakkaat, jotka eivät omista älypuhelinta? Tai miten toimitaan verkkokatkoksen aikana? Virkkala toteaa, että 98 prosenttia asiakkaista käyttää älypuhelinta, eikä ePassin reilun kuuden vuoden toiminnan aikana ole tapahtunut yhtäkään laajempaa verkkokatkoa.

– Aterian voi kuitenkin tarvittaessa maksaa myös tekstiviestillä. Koskaan ei ole tullut valitusta, että maksua ei olisi saatu tehtyä.

Kulutusvalinnat maksutavan mukaan?
Mobiilimaksaminen monine eri toimijoineen on kuitenkin aiheuttanut ravintolayrittäjille myös päänvaivaa, vaikka itse maksaminen on helppoa. Kun sovelluksia on useita, joudutaan henkilökunta perehdyttämään eri sovellusten käyttöön, ja kassakoneeseen pitää lisätä mahdollisesti monia eri maksutapoja.

– Uudet toimintatavat tuntuvat aina ensin hankalilta. En kuitenkaan usko, että mobiilimaksaminen voisi aiheuttaa yhtä paljon tai enemmän ylimääräistä työtä kuin setelien hallinnointi, eikä se myöskään maksa enempää.

ePassin palvelupalkkio on prosentin, jos ravintola haluaa tilitykset kerran kuukaudessa, ja kaksi prosenttia, jos tilitys tehdään viikottain.

Perinteisissä maksutavoissa pitäytyminen voi itse asiassa tulla ravintolalle yllättävän kalliiksi – jopa uhata toiminnan kannattavuutta. Varoittava esimerkki löytyy ePassin oman konttorin ympäristöstä Helsingin Vallilasta, jossa työskentelee päivittäin tuhansia ihmisiä.

– Kun yritykset ovat sitoutuneet mobiilimaksamiseen, sen työntekijöiden ei ole taloudellisista syistä kannattavaa käydä syömässä paikoissa, jossa mobiilimaksaminen ei toimi. Eräs ravintoloitsija sanoi, että useiden eri maksutapojen hallinnointi on hänelle liian hankalaa, mutta hän ei ottanut huomioon, että enemmistö hänen asiakkaistaan tulee yrityksistä, jotka käyttävät nykyisin setelien tai muiden maksutapojen sijaan vain mobiilia. Viime syksynä ravintola lopetti lounaan tarjoamisen kokonaan.

45 % työnantajista ei tue työntekijöiden lounasta lainkaan.