Kolme tärkeintä vinkkiä liittyvät ravintolan tarjontaan, noutopisteisiin sekä toimenpiteistä viestimiseen.

1. Laajenna ja monipuolista takeaway-valikoimaa

Poikkeusolojen aikana kuluttajat ovat alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota ravintolaruokailun turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Tämä on mainio tilaisuus houkutella uusia asiakkaita.

Nouto- ja kuljetusasiakkaille entuudestaan tuntemattoman ravintolan valintaan vaikuttavat lähestyttävyys, hinta ja nopeus. Takeawayta ja kuljetusta varten kuluttajat tarvitsevat menun, joka koostuu yksinkertaisista, terveellisistä ja helposti kuljetettavista annoksista.

Tärkeää on arvioida omaa tilannetta, kokeilla uusia asioita ja viestiä uudistuksista asiakkaille. Monissa ravintoloissa esimerkiksi kotona valmistettavat ateriasetit ovat osoittautuneet suosituksi takeaway-vaihtoehdoksi.

2. Järjestä erillinen noutopiste

Takeawayn suosio saattaa aiheuttaa tungosta ravintolan kulkuväylille ja yleisiin tiloihin, mikä ei ole mukavaa ravintolassa ruokaileville, henkilökunnalle tai takeaway-asiakkaillekaan.

Ravintolakokemuksen sujuvuus ja turvallisuus on asiakkaille entistä tärkeämpää. Harkitse ruokailutilasta kokonaan erillisen noutopisteen ottamista käyttöön.

3. Lisää mielenrauhaa selkeällä viestinnällä

Varmista, että koko henkilökunta on mukana luomassa turvallista ja hygieenistä ravintolakokemusta. Opasta keittiöhenkilökunta tilausten hygieeniseen valmistamiseen ja tarjoilijat annosten turvalliseen käsittelyyn.

Useimmissa ravintoloissa on esillä asiakkaita ohjeistavia kylttejä tai julisteita. Näytä asiakkaille konkreettisesti myös se, että ravintola pitää huolta hygieniasta. Yksi helppo keino viestiä hygieenisyydestä on sinetöidä pakkaukset ennen kuljetusta.

Turvallisuuden tunne tärkeää asiakkaille

Ravintola-asiakkaat ovat muuttaneet tämän vuoden aikana tottumuksiaan nopeasti. Tork kertoi lokakuussa tutkimuksesta, jossa havaittiin suurimman osan ihmisistä muuttaneen hygieniakäyttäytymistään kevään jälkeen. Myös käsidesiautomaateista on tullut normaali näky ravintolan eteisessä.

Poikkeuksellinen tilanne on vaatinut ravintolayrittäjiltä ennennäkemätöntä venymistä ja kekseliäisyyttä sen varmistamiseksi, että asiakkailla on turvallinen olo ravintolassa vieraillessaan. Nämä kolme vinkkiä – valikoima, noutopisteet ja viestintä – auttavat toivottavasti suomalaisia ravintoloitsijoita paitsi osoittamaan ruokailun turvallisuuden olemassaoleville asiakkailleen, myös houkuttelemaan uusia takeaway- ja kuljetusasiakkaita.

Kyselyn toteutti FineDiningLovers.com toukokuussa 2020, ja siihen osallistui yhteensä 7 917 vastaajaa Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Italiasta.