Agenttitoiminnassa kouluruokailu nähdään kokonaisuutena, johon sisältyy itse ruoan lisäksi myös ruokailun sosiaalinen merkitys, kouluravintolan viihtyisyys, jonotus, ruokailuaika- ja ajankohta, teemaviikot ja tapahtumat kouluravintolassa sekä viestintä ruuasta koulussa ja koteihin.

Projektikoordinaattori ja kotitalousopettaja Minttu Virkki Ruokatiedosta kertoo, että kouluruokailun kehittämisessä avainasemassa on ruokapalvelun henkilöstö ja heidän ammattitaitonsa. Uuden opetussuunnitelman mukaisesti jokainen koulun aikuinen on kasvattaja, jolla on vastuu opastaa oppilaita hyvään ruokailuhetkeen.

– Jos oppilaat otetaan mukaan kouluruokailun kehittämistyöhön, kokemuksemme mukaan kouluruuan arvostus kasvaa. Jos sille annetaan mahdollisuus, voi kouluruoka-agenttitiimistä muodostua tiivis ryhmä, joka levittää ruokailoa ja hyvää kouluruokailuhenkeä koko kouluun.

Agenttitiimien avuksi Ruokatiedon verkkosivuilla on Kouluruoka-agentin käsikirja osoitteessa www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus

Ateria2016-tapahtumassa kouluruoka-agenttimallia esitellään klo 10:05-10:25 salissa F. Ruokatiedon Minttu Virkki esittelee, miten keittiön väki voi osallistua ruokailon kasvattamiseen.