Jo pelkkä aavistus vastarinnasta saa useimmat perääntymään. Moni sivuuttaa rohkeat päätökset markkinaoikeuden sakkojen pelossa ja silkasta mukavuudenhalusta, vaikka faktat ja intuitio puoltaisivat rohkeutta.

PTCServicesin toimitusjohtaja Saila Eskola pohtii blogissaan, mikä hankintakilpailutuksissa pelottaa. Hän toteaa, että rohkeuden puute on merkittävin syy toimintatapojen uudistumiselle. Toisinaan päätösten mittauttaminen jopa markkinaoikeudessa asti on suotavaa.

Näin kävi Eskolan kollegalle, jonka rohkein ja suoraselkäisin teko oli hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisen, 139 miljoonan euron tarjouksen hylkääminen. Se kannatti. Hän sai markkinaoikeuden puolelleen. Eskolan mukaan kehittyminen parhaaksi edellyttääkin jatkuvaa rohkeutta käsitellä epämukavia asioita.

Yksilötasolla ei välttämättä ole kyse miljoonista euroista. Kun tietystä raaka-aineesta tai ruuasta tulee ilmiö, puhutaan kuitenkin jo eri mittakaavasta. Avokadon, tomaattisoseen ja oliiviöljyn suosio on riehaannuttanut vuosia tietoisiksi itseään kutsuvia kuluttajia. Siitäkin huolimatta, että mafia pyörittää avokadobisnestä ja hedelmän tuotanto edellyttää kestämätöntä vedenkulutusta, hiilijalanjäljestä puhumattakaan.

Kuinka moni ymmärsi tai uskalsi valita tai valistaa toisin? Vastustaa trendejä järkiperusteilla ja nostaa ratkaisevammaksi esimerkiksi ekologiset ja sosiaaliset perusteet? Kriittisiä soraääniä tarvitaan. Toisenlaisen totuuden nostaminen julkisuuteen on yleensä hitaampaa – ja usein huomattavasti rohkeampaa. Skandaalinkäryiseen, tarkoitushakuiseen ja yksipuoliseen totuuden toitottamiseen ei kuitenkaan pidä sortua, eikä sillä pidä mässäillä.

On ymmärrettävää, että päätöksentekijät työpaikoilla ja kotona ovat hukkua pirstaloituvan tietotulvan syövereihin. Yhden totuuden näkemyksistä etsitään helppoa ja nopeaa ratkaisua.

Nyt jos koskaan kaivataan luotettavaa, epäkohtia monipuolisesti esille nostavaa ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen tähtäävää tietoa. Eri näkökulmien syvällinen tutkiminen, selvittäminen ja niistä viestiminen on asiantuntijoiden, ammattilaisten ja vastuullisen median tärkein tehtävä.

Uskallatko sinä kyseenalaistaa asenteitasi? Mitä olet valmis tekemään rakentaaksesi kestävää tulevaisuutta?

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi@aromilehti.fi