Ruotsalainen kahvinpaahtimo Arvid Nordquist on mukana World Coffee Projectissa. Hankkeen avulla perinteikäs, vuonna 1884 perustettu perheyritys on mukana tukemassa kahvimaailman valikoituja projekteja, joiden avulla edistetään kestävää kehitystä. World Coffee Project -hankkeen ensimmäinen kahvi Señoras on täysin uudenlainen valikoima tummapaahtoisia ja runsasaromisia laatukahveja, jotka on valmistettu pääasiassa Keski-Amerikassa ja Afrikassa naiskollektiivien omistamilla ja ylläpitämillä viljelmillä.

Myös Kahawa Tembo -kahvi on otettu osaksi World Coffee Projectia ja sen avulla ollaan mukana pelastamassa Afrikan elefantteja.

Kahvi koostuu ensisijaisesti afrikkalaisista pavuista ja sen luonne on marjaisa sekä hapokas. Kahvi on ollut valikoimassa vuodesta 2015 lähtien Coffee Lounge -konseptin puitteissa mutta saa nyt aivan uuden merkityksen perinteisen kestävän kehityksen sertifioinnin lisäksi.

Señoras: tasa-arvoisemman maailman puolesta

”Señoras-kahvin ytimessä on pyrkimys
tasa-arvoon ja naisten työllistymiseen.”

Kahawa Tembo- ja Señoras-kahvit kuuluvat samaan tuotesarjaan. Ne on valmistettu 100 % arabicapavuista mutta omaavat kuitenkin täysin erilaisen makumaailman ja luonteen, sillä niihin käytettävät pavut kasvatetaan eri puolilla maailmaa. Arvid Nordquistilla alettiin miettiä ympäristökysymyksiä jo vuonna 1988, ja tietoista ympäristötyötä on jatkettu aina siitä lähtien. 1996 lanseerattiin luomukahvi, 2014 alkaen kaikki kahvit ovat olleet 100 % vastuullisesti sertifioitua, 2017 alettiin paahtaa fossiilittomasti – ja 2018 syntyi World Coffee Project. Uuden projektin myötä Arvid Nordquist toivoo pystyvänsä vaikuttaman entistäkin paremmin paikan päällä alkuperämaissa.

– Señoras-kahvin syntymisen taustalla oli tarve saada yhä enemmän naisia työelämään ja edistää tasa-arvoa kahvintuottajamaissa. Olemme hankkineet kahvipapuja naiskollektiiveista aikaisemminkin, mutta Señoras on ensimmäinen asialle omistautunut tuote. Tehtävää on kuitenkin vielä paljon. Siksi kyseessä on elintärkeä projekti, Arvid Nordquistin raakakahvin hankintapäällikkö Wilhelm Nordquist painottaa.

Miten kahvinviljelijöiden kanssa työskennellään?

– Lähtökohtana on aina laatu. Jos viljelijät yltävät laatu-tasoomme, olemme valmiit maksamaan enemmän. Pyrimme myös lojaaliin ja läpinäkyvään dialogiin, jossa myyjät voivat luottaa pitkäkestoiseen yhteistyöhön. Kahviosuuskunnat eroavat toisistaan ja kuten sanottu, Señoras-hankkeessa keskitytään ensisijaisesti tasa-arvoon ja naisten työllistämiseen.

Uusi graafinen profiili

World Coffee Project ei erotu joukosta pelkästään sen eri puolella maapalloa tukemien projektien vuoksi. Hankkeen piiriin kuuluvien kahvien pakkausulkoasu on myös muuttunut nykyaikaisemmaksi ja graafisemmaksi Arvid Nordquistin muihin kahveihin verrattuna.

– On upeaa olla mukana kehittämässä World Coffee Project -tuotesarjan tapaista hanketta, jossa jokainen tuote on omistettu omalle projektilleen. Foodservice-segmentissä ollaan jo pitkään puhuttu tuotteiden esiin tuomisesta uudella tavalla. Tämä tapahtuu rakentamalla kunkin tuotteen ympärille vahva tarina ja tekemällä yhdessä asiakkaidemme kanssa töitä paremman maailman puolesta. Näin saamme nauttia hyvän kahvin entistäkin paremmasta jälkimausta, iloitsee Ina Bråsäter, Nordisk Brand Manager.

Arvid Nordquist – neljä sukupolvea

Uuden raikkaan muotoilun ja mielenkiintoisten projektien avulla Arvid Nordquist haluaa houkutella myös nuorempia kahvitietoisia.

Näin ajattelee myös Wilhelm Nordquist, joka edustaa yrityksen neljättä ja samalla perheen nuorinta sukupolvea.

– Haluan laajentaa World Coffee Project -konseptia useammilla muutosta aikaansaavilla hankkeilla tinkimättä kuitenkaan kahvimme luonteenomaisesta ja herkullisesta mausta. Tämän tyyppisten erikoishankkeiden kysyntä on kasvussa. Niiden avulla asiakkaamme pystyvät löytämään tuotteista enemmän lisäarvoa, ja kahvin jälkimaku tuntuu entistäkin reilummalta, Wilhelm Nordquist toteaa lopuksi.

www.arvidnordquist.fi