Mathias Meltsas.

– Alku oli kova sukellus fine dining -kokemukseen: ensimmäinen työpäiväni salissa oli erittäin kiireinen, minulle annettiin työtehtävät ja toivotettiin lycka till. Lähdin täysillä messiin, innostuin paikasta ja ihastuin ihmisiin ja koko siihen kokemukseen, mitä täällä tarjottiin asiakkaille, Meltsas kertaa ravintolauransa alkua.

Suomeen kymmenisen vuotta sitten Virosta muuttaneelle nuorelle miehelle uskottiin pian luottamustehtävä: takasta huolehtiminen.

– Työvuoroni alkoi aina puiden hakemisella. Roolimallini Långvikissa, vanhempi herrasmies, kehotti pitämään takkaa silmällä; siitä tuli luottotehtäväni. Huolehdin puut ja pidän tulta yllä, ja vaikka se lähti vitsistä liikkeelle, huolehdin edelleen, että tuli palaa nätisti koko illallisen ajan, Meltsas kertoo.

Hän huomaa kaiken muunkin salissa ja pitää yllä lämmintä tunnelmaa, missä vain liikkuu. Täydellistä asiakaspalvelua on Meltsasin mukaan se, että osaa lukea asiakkaita ja ottaa huomioon nekin toiveet, joita ei ole ääneen lausuttu. Hän saattaa jopa luikauttaa syntymäpäivälaulun.

– Olen hyvä lukemaan ihmisiä ja keksin aina yhteisen kielen asiakkaan kanssa. Kuulen usein, että olen kuin luotu tähän hommaan. Esimieheni mukaan olen myös työpaikkani eniten positiivista asiakaspalautetta saava henkilö, Meltsas toteaa.

Vielä kehuja enemmän häntä ilahduttaa mahdollisuus oppia uutta ja toisaalta opastaa uusia osaajia alalle. Hän vastaa ravintolassa foodrunnereista ja kehittää itseään muun muassa viinin ja ruuan yhdistämisessä hankkien väsymättä tietoa.

Millä fiiliksellä PRO-kilpailuun?

”Lähden mielettömällä asenteella, tällaiselle matti meikäläiselle on mieletön saavutus päästä finaaliin. Olen sanaton, ja olen jo kiittänyt työpaikalla kaikkia, en aio tuottaa heille pettymystä.”

Julkaistu Aromissa 10/19.