Testin arvokkain lautanen kohotti annoksen hintaa.
Testin arvokkain lautanen kohotti annoksen hintaa.

Lautanen vaikuttaa laatumielikuvaan

Voiko lautasen muoto tai väri saada ruuan näyttämään laadukkaammalta? Lisäävätkö oikein valitut astiat odotuksiamme mausta? Ovatko asiakkaat valmiita maksamaan enemmän, jos annoksen laatumielikuva nousee? Näitä kysymyksiä pohdittiin Ambiente-messuilla alkuvuodesta.

Toiseksi kallein lautanen vei pisteet annoksen
herkullisuudesta.

Ambiente Frankfurtia pidetään maailman johtavana kulutustavaroiden messuna, joka keskittyy muotoiluun, astioihin, kattaukseen sekä lahjoihin ja kodinsisustukseen. Vuonna 2020 messut nostivat vahvasti esiin horeca-sektorin uuden messuhallin ja ohjelmallisen HoReCa Academyn myötä.

HoReCa Academyn lavalla nähtiin ja kuultiin maailman huippuasiantuntijoiden näkemyksiä alan trendeistä, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä. Messuorganisaatio oli myös teettänyt tutkimuksen, jossa arvioitiin design-astioiden ja kuluttajien kokeman arvon välistä yhteyttä.

Tutkimus tehtiin yhteistyössä lontoolaisen Kitchen Theory -ruokalaboratorion perustajan ja Chef Patronin Jozef Youssefin kanssa.

Toiseksi kalleimmalle lautaselle aseteltuna annokset näyttivät kaikkein herkullisimmilta.”

Yksinkertainen lautanen pärjäsi heikoiten
herkullisuudessa.

Youssef tutki astiasuunnittelun ja ruuan arvon välistä suhdetta tiiminsä kanssa. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä, eivätkä vastaajat tienneet kyselyn tarkoitusta. Yhteensä 1 000 ihmistä vastasi kysymyksiin, joissa havainnointiin lautasen suunnittelua, muotoa ja tekstuuria. Kaikille testissä käytetyille valkoisille lautasille aseteltiin samanlaiset annokset kuvankäsittelyn avulla.

Osallistujia oli usealta mantereelta; Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, Euroopasta, Aasiasta ja Australiasta.

 

Youssef kertoo, että tulokset olivat selvät:

  • Osallistujat olivat valmiita maksamaan korkeimman hinnan testin kalleimmalle lautaselle asetellusta annoksesta – riippumatta siitä, mikä ruoka-annos oli kyseessä.
  • Toiseksi kalleimmalle lautaselle aseteltuna annokset näyttivät kaikkein herkullisimmilta. Yksinkertaiset, pyöreät lautaset pärjäsivät herkullisuudessa heikoiten.
  • Testi osoitti, että suhteellisen pieni investointi astioihin lisäsi asiakkaan käsitystä laadusta. Testissä annoksen hinta-arvio nousi noin 9 %, kun lautasen hankintahinta tuplaantui.
  • Tulokset olivat yhteneväiset myös eri mantereilla. Testaajat Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Australiassa ovat valmiita käyttämään enemmän rahaa ruokaan, kun se tarjoillaan laadukkailta astioilta.

 

Lautaset halvimmasta (vas.) kalleimpaan.

 

 

 

 

Julkaistu Aromissa 7/20.