Le Petit Chaperon Rouge – matalan kynnyksen viinibaari

Helsinkiläisessä Le Petit Chaperon Rouge -viinibaarissa kohtaavat viini, taide ja hyvä ruoka. Vetonaulana toimii myös Hilkka-koira, jonka mukaan baari on saanut nimensä.

Helsingin Katajanokalla reilut kaksi vuotta toiminut Le Petit Chaperon Rouge -viinibaari, suomeksi pieni punahilkka, uudisti alkuvuodesta konseptiaan. Tammikuussa tehdyn remontin aikana liiketilaan ilmestyi pieni keittiönurkkaus.

– Meillä on ollut tarjolla alusta lähtien pientä purtavaa. Remontin jälkeen olemme pystyneet laajentamaan valikoimaa ja tarjoamaan ruokaisempia vaihtoehtoja. Aiemmin meillä kävi paljon asiakkaita ennen tai jälkeen illallisen. Nyt he nauttivat illallisen meillä, kertoo ravintoloitsija Marleena Niveri.

Niverillä oli ravintoloitsijaksi ryhtyessään suunnitelmissa bistrohenkinen paikka, mutta vanhassa makasiinirakennuksessa sijaitsevan liiketilan löytyessä konsepti vaihtui viinibaariksi. Kunnon keittiön remontoiminen rasvahormeineen olisi nostanut kustannuksia liikaa ja vienyt samalla asiakaspaikkoja.

– Pieni keittiö kuitenkin onnistui ja palkkasin sen myötä keittiömestarin. Olin jo suunnitellut uuden ruokakonseptin, kun keittiöstä nykyisin vastaava Joonas Alhainen tuli työhaastatteluun. Keskustelun aikana selvisi, että visiomme annoksista osuivat yksiin ja pystyin antamaan hänelle vapaat kädet.

Nykyisin valikoimasta löytyy muutama lämmin annos, joista vähintään yksi on kasvisvaihtoehto. Leipä ja pateet ovat itse tehtyjä. Ruoka-annokset ovat yleisesti ottaen hieman alkuruokakokoa suurempia. Yksi suosituimmista annoksista on risotto, josta on ollut tarjolla erilaisia versioita.

Toisinaan on tarjolla valmiiksi räätälöityjä menuja ja silloin otetaan poikkeuksellisesti myös pöytävarauksia. Ystävänpäivän illallisella nautittiin neljä ruokalajia ja vappulounaalla kolme. Kumpanakin päivänä oli tarjolla viini­paketti.

– Koko ajan emme tällaista systeemiä voi pitää, mutta satunnaiset illalliset ovat mukavaa vaihtelua normaaleihin rutiineihin.

– Ruokaa menee tällä hetkellä mukavasti. Muutkin asiakkaat innostuvat testaamaan jotain, kun näkevät viereisessä pöydässä annoksia. Ruoka lisää alkoholin kulutusta ja toisaalta saa asiakkaat viihtymään pidempään.

Hilkka-koira toivottaa tervetulleeksi

Eurooppalaistyylinen viinibaari sijaitsee Kruununhaassa ja Katajanokalla asuvien koiranulkoilutusreitin varrella. Perheen lemmikit ovat sinne tervetulleita, vaikkei sitä erityisesti mainostetakaan. Niverin pienellä Hilkka-koiralla on baarissa tärkeä rooli: Le Petit Chaperon Rouge on saanut nimensä sen mukaan, ja Hilkka koreilee myös baarin logossa.

– Logon on suunnitellut designtoimisto Werkling, jossa työskentelin ennen. Idea siihen tuli Hilkasta, ja mallin suunnittelija löysi Facebookista. Logo ja sen taustalla oleva tarina saavat ihmiset kiinnostumaan. Monet turistitkin ovat käyneet ikuistamassa hyväntuulisen logomme kuviinsa. Logo näkyy myös henkilökunnan huppareissa ja myynnissä olevissa kangaskasseissa.

Hilkkaa on mahdollista päästä ihastelemaan myös livenä, vaikka touhukas pikkukoira ei aivan päivittäin töissä käykään.

– Hilkka on näkynyt lehtijutuissa ja moni pettyy, jos se ei ole paikalla. Ihmiset odottavat vuoroaan pitää koiraa sylissä, ja Hilkka ottaa saamastaan huomiosta kaiken irti. Hilkka ei kuitenkaan ole koskaan täällä koko vuoroa, vaan pyytää päästä kotiin, kun väsymys alkaa vaivata. Etenkin kiireiset viikonloppuillat ovat sille haastavia, vaikka se onkin tottunut baarin hulinaan.

Taide ja viini kuuluvat yhteen

Ennen keittiöremonttia baarissa järjestettiin säännöllisesti folk- ja jazz-painotteisia liveiltoja. Nyt painotus on ruoassa, vaikka kesällä terassilla olikin dj.

– Mietimme musiikkiesitysten jatkamista. Ruokailun taustalla voisi hyvinkin olla livemusiikkia, mutta kokemus on osoittanut, että asiakaskunta hiljenee kuuntelemaan esitystä, mikä ei nykyisessä konseptissa välttämättä toimi.

Taiteesta ei ole kuitenkaan luovuttu, sillä viinibaarin punatiilisillä seinillä on vaihtuvien taiteilijoiden näyttelyitä. Seinillä on tähän mennessä nähty niin grafiikkaa, valokuvia, maalauksia kuin ryijyjäkin.

– Töiden tyyliä ei ole suuremmin rajattu. Tärkeintä on, etteivät ne sisällä asiakkaita häiritsevää sisältöä. Taiteilijat ovat tähän mennessä löytyneet tuttujen kautta, mutta halukkaat voivat olla yhteydessä. Asiakkaat ovat tykänneet, kun työt seinällä vaihtelevat ja piristää se henkilökuntaakin. Onpa muutama teos löytänyt näyttelyn myötä uuden kodinkin.

Seinillä on myös pienempiä teoksia, jotka ovat osa sisustusta. Viinibaarissa käy nimittäin taiteellisia asiakkaita, jotka ovat antaneet tauluja lahjaksi.

– Viininjuonti ja piirustelu kuuluvat selkeästi yhteen. Yksi kantiksemme piirsi minut ja pikkulinnun, joka lenteli täällä. Hän jätti sen lähtiessään pöydälle, ja kehystin sen myöhemmin.

Viinikulttuuria kehittämässä

Kauppakorkeakoulusta valmistunut Niveri on itse aina ollut viinien ystävä. Le Petit Chaperon Rougen myötä hän on perehtynyt aiheeseen syvemmin.

– Opiskelin aktiivisesti viineihin liittyviä asioita etenkin alkuvaiheessa, kun työskentelin itse enemmän salissa. On ihanaa päästä vahvistamaan suomalaista viinikulttuuria ja viedä sitä eteenpäin.

Viineissä painotus on natural-viineissä ja tuotteet tulevat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta Euroopasta. Koska keittiössä suositaan lähiruokaa ja puhtaita raaka-aineita, haluttiin saman ajatuksen näkyvän myös viinivalikoimassa. Aluksi Le Petit Chaperon Rouge maahantoi itse viinejä, mutta se jäi ensimmäisen vuoden jälkeen.

– Suomessa on paljon maahantuojia, joilla on hyvä valikoima. Tuntui, ettei kuluttaja hyötynyt omasta maahantuonnistamme riittävästi, ja kuitenkin kyse oli meille melko työläästä prosessista.

Natural-viinit ovat vasta nousemassa pinnalle Suomessa, kun taas Kööpenhaminassa, Pariisissa ja Berliinissä ne ovat osa arkea. Siitä huolimatta ne ovat tulleet jäädäkseen ravintoloiden listoille.

– Meillä on lyhyt ja kiertävä lasilista. Viinejä myydään pääasiassa laseittain, sillä ihmiset haluavat maistella erilaisia viinejä, Niveri sanoo.

Marleena Niveri ja Hilkka-koira.
Marleena Niveri ja Hilkka-koira.

Kiinnostava ravintolakeskittymä

Kanavarantaan on muutamassa vuodessa kasvanut vilkas ravintola-, kahvi- ja baarikeskittymä, joka houkuttelee ihmisiä kauempaakin. Myös turistit ovat löytäneet alueen.

– Ihastuin tilaan jo ensimmäisellä käynnillä, vaikkei se näyttänyt samalta kuin nyt, kertoo Marleena Niveri.

– En tiennyt sopimusta tehdessäni alueen muista suunnitelmista. Avasimme Skönen ja Holidayn kanssa samoihin aikoihin. Tällainen erilaisia konsepteja sisältävä ravintolakeskittymä on selkeä valtti, sillä asiakkaalla on vaihtoehtoja, joista valita. Jos lähellä ei olisi muita paikkoja, niin meidänkin pitäisi varmasti ottaa pöytävarauksia. Kukaan ei halua tehdä hukkareissua, etenkin kun monet ajattelevat Kanavarannan sijaitsevan hieman syrjässä.

Tiukka kilpailu suosituimmista natural-viineistä

Alkuvuodesta vetovastuun Le Petit Chaperon Rougen viineistä otti sommelier Justus Mättö. Samalla viinipuoli laajeni, kun parvelle saatiin iso viinikaappi. Entistä kattavammalle listalle on valittu viinejä mahdollisimman moneen makuun ja mukaan mahtuu arvokkaampiakin tuotteita. Lasimyynnissä on kerralla 12 viiniä.

– Ihmisten kokeilunhalu on kasvamassa, mutta vielä löytyy niitä, jotka pelaavat varman päälle. Kerromme mielellämme viineistä ja rohkaisemme kokeilemaan uusia tuttavuuksia. Maistatamme viinin, jos asiakas vaikuttaa yhtään epäröivän valintaansa.

Mättö on työskennellyt useammassakin ravintolassa natural-viinien parissa ja hänen myötään niiden määrä lisääntyi Le Petit Chaperon Rougessakin. Muuten suositaan pienten tilojen luonnonmukaisesti tuotettuja viinejä ja perinteisiä taloja, jotka eivät ole lähteneet modifioimaan viinituotantoaan.

– Minulla on ollut ilo päästä tutustumaan upeisiin tuottajiin, ja teen tiivistä yhteistyötä natural-viinien maahantuojien kanssa. Nyt on nähtävissä, miten näidenkin viinien kohdalla on menty teknisesti eteenpäin. Berliinin Raw wine -messuilla on aistittavissa natural-viinipiirien yhteisöllisyys, tietoa jaetaan avoimesti muille.

Kilpailu tuotteista on kovaa, sillä monilla tuottajilla on vain muutaman hehtaarin viljelmät.

– Alle sata pulloa jaetaan usein useamman ravintolan kesken, eikä lisää ole tarjolla ennen seuraavaa erää. Olen kuitenkin onnistunut haalimaan monia hienoja viinejä, vaikka kilpailu niistä on tiukkaa. Tuotteiden rajoitettu saatavuus takaa sen, että valikoimamme elää jatkuvasti, Mättö kertoo.

Le Petit Chaperon Rouge

3 C 9, Kanavaranta, Helsinki

chaperonrouge.fin

  • Asiakaspaikkoja on sisällä 60, ilta-auringon hellimällä terassilla 32. Sekä sisällä että ulkona on pöytiintarjoilu.
  • Lasimyynnissä on 12 viiniä. Pullolistalta löytyy 60–80 tuotetta. Valikoiman pääpaino on natural- viineissä.
  • Maskottina toimiva Hilkka-koira komeilee viinibaarin erittäin kuva- tussa logossa, jota hyödynnetään paitsi henkilökunnan vaatteissa myös myytävissä kangaskasseissa.