Aiemmin ravintoloiden loppuun kulutetut astiat ovat päätyneet sekajätteenä kaatopaikalle. E.Ahlströmin AINIA-kiertotalouspalvelun avulla astiat päätyvät uudelleen kiertoon: ne ennallistetaan ravintoloiden käyttöön.

Ennallistetuista astioista tulee uuden veroisia: yhtä turvallisia, laadukkaita, helppohoitoisia, kestäviä ja käyttökelpoisia kuin ennenkin.

AINIA-kiertotalouspalvelun tavoitteena on rakentaa kestävämpää arkea ravintoloille raaka-aineiden lisäksi myös materiaalivirtojen näkökulmasta.

– Ravintolan vastuullisuusteko on sitoutua AINIA-palveluun toimittamalla meille käyttöikänsä päässä olevia astioita, joita voimme ennallistaa. Näin astiat pysyvät kierrossa vuodesta toiseen. Ennallistettuja AINIA-kierrätyslautasia ja -mukeja voi hankkia jo nyt verkkokaupastamme, kertoo E.Ahlströmin yrittäjä ja toimitusjohtaja Petri Nupponen tiedotteessa.

- Ravintolakäyttöön tarkoitetun laadukkaan posliinilautasen käyttöikä on kulutuksesta riippuen 2–10 vuotta. Astioita voidaan ennallistaa jopa viidestä seitsemään kertaan. Näin yhden lautasen eliniäksi voi tulla jopa 40 vuotta. Ennallistetun astian hiilijalanjälki on 90 % pienempi verrattuna täysin uuden astian valmistuksesta syntyvään hiilijalanjälkeen, Petri Nupponen jatkaa.

AINIA-palvelussa tuotteet ennallistetaan uudelleen käyttöön tai rikkinäiset toimitetaan suomalaiselle tiilitehtaalle rakennustiilien raaka-aineeksi.

- Ravintoloitsijan ei tarvitse tietää, millaisia astiat ovat tai kenen valmistajan ne ovat. Meille käy kaikki. Kannustamme kaikkia ravintoloita toimittamaan käytöstä poistetut astiat meille, jotta kiertotalouspalvelu saadaan pyörimään mahdollisimman tehokkaasti, Petri Nupponen kehottaa.

Astioiden ennallistamisesta vastaavat Astiakorjaamo Oy:n Kati Tuominen-Niittylä ja Pekka Paikkari. Molemmat ovat palkittuja muotoilijoita ja taiteilijoita, joilla kummallakin on yli 40 vuoden kokemus keramiikasta.

Ideaa on pilotoinut Compass Group, joka on vuosien 2019 ja 2020 aikana toteuttanut jo useita lautasten ennallistamishankkeita. Täysin kuluneet, jätelavakelpoiset lautaset ovat ennallistamisen jälkeen ilahduttaneet Compass Groupin asiakkaita useassa kohteessa päiväkodeista ravintoloihin. Myös uusittu Olympiastadionin Bistro Stadion -ravintola sai paikan arvolle kuuluvat ennallistetut astiat, kun varastojen kätköistä löytyneet vanhat ja arvokkaat lautaset ennallistettiin à la carte -lautaskäyttöön.

– Tämä on yksi vastuullisuusteoistamme. Ennallistetut lautaset ovat kestäneet käyttöä ja kulutusta kuin uudet vastaavat. Samalla olemme mukana tukemassa suomalaista osaamista ja innovaatiota, kertoo Manager, Mobilization Kati Laitinen Compass Groupin Operational Excellence -tiimistä.