Luomutuotteiden myynti kasvoi Tanskassa 31 prosenttia. Vähittäiskaupassa luomun osuus oli 13,3 prosenttia. Suomen vastaava luku on kaksi ja Ruotsin seitsemän prosenttia. Merkittävää on se, että luomu on Tanskassa suosittua myös ravintoloissa. Sen osuus ylsi 9,2 prosenttiin vuonna 2017.

Luomun ylistäjät ja kriitikot ovat kiistelleet luomun hyödyistä ja haitoista. Puolustajat vetoavat terveellisyys- ja ympäristöseikkoihin. On toinenkin näkökulma. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan luomu ei ole sen terveellisempää kuin muukaan ruoka.

Niin tai näin. Arvolatautuneessa yhteiskunnassa ihmisten valinnat ruuan suhteen perustuvat yhä moninaisimpiin mielipiteisiin. Mielenkiintoisia maakohtaisia vaihteluita kuluttajien valinnan perusteista on julkaissut kansainvälinen kestävän kehityksen kasvua tukeva Ecovia Intelligent. Yhdysvalloissa pyritään välttämään torjunta-aineita ja kasvuhormonijäämiä luomua käyttämällä. Saksassa halutaan vähentää ympäristön saastumista ja kohentaa eläinten hyvinvointia. Ranskalaiset uskovat huolehtivansa henkilökohtaisesta terveydestään ja minimoimaan ympäristövaikutuksia. Aasiassa ruokaskandaalit ovat vaikuttaneet kuluttajien valintoihin.

Suomessa luomun käytön valintaperusteiksi nousevat selvitysten mukaan puhtaus, maku ja ympäristön etu.

Liikkeellä ovat siis voimat, jotka tilastojen perusteella tuskin heikkenevät. Se näkyy myös globaaleilla vientimarkkinoilla selkeänä kasvuna. Yhdysvaltojen ja Euroopan kysyntä lisää Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan luomutuotteiden vientiä. Pro Luomun vientikartoituksen perusteella Suomen luomuviennin arvo on kolminkertaistunut viidessä vuodessa. Maltillisten arvioiden mukaan se voi olla 40–50 miljoonaa euroa vuonna 2023. Pieni, mutta imagollisesti merkittävä osa elintarvikevientiä.

Vastikään julkaistun tutkimuksen perusteella 47 prosenttia julkisista ruokapalveluista on tehnyt strategisen päätöksen lisätä luomun käyttöä. Käyttö on tuplaantunut kahdessa vuodessa. Ammattikeittiöiden käyttämistä raaka-ainekiloista luomua on nyt 12 prosenttia. Hallituksen asettama tavoite 20 prosenttia on saavutettavissa, kunhan sopivia tuotteita löytyy ja päättäjiltä oikeanlaista ohjausta.

Varsinkin päiväkodit ja pääkaupunkiseudun henkilöstö- ja ruokaravintolat ovat aktiivisia luomun käyttäjiä. Rohkeampia askelia on otettava koko maassa ja pikaruokapaikoissa. Ja jos luomua käytetään, se kannattaa tuoda näyttävästi esille.

Pro Luomu järjestää Suomessa lokakuussa European Organic Food Innovation Award -kilpailun. Ensimmäinen laatuaan. Hyvä alku Suomelle luomun suunnannäyttäjänä.

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi@aromilehti.fi