Luomu on vastaus moneen vastuullisuuden kysymykseen

Tavoitteena terveelliset elämäntavat, puhdas ruoka ja vastuulliset valinnat? Tutustu Midsonan tapaan toimia ja löydä itsellesi kumppani, jonka tuotteiden ytimessä asuu vastuullisuus.

Suomen johtaviin luomuelintarviketoimijoihin lukeutuva Midsona tunnetaan kaikissa Pohjoismaissa ja Saksassa vastaavasta roolista.

Midsonan toimitusjohtaja Markku Janhunen

- Yrityksemme ovat kaikissa maissa, joissa toimimme, johtavia luomuelintarviketoimijoita ja tuotemerkkimme Urtekram, Kung Markatta, Helios ja Davert tunnetaan perinteikkäinä, luomun pioneerien perustamina merkkeinä, joihin luotetaan ja joiden brändiä arvostetaan vastuullisina tuotemerkkeinä, toimitusjohtaja Markku Janhunen kertoo.

Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa luomupioneereina vaikuttaneet yritysten perustajat olivat edelläkävijöitä 1970-luvulla. Se tarkoittaa, että joka maassa he ovat olleet mukana luomassa luomun sääntöjä ja tuoneet ensimmäisten joukossa luomua pohjoismaisten kuluttajien tietoisuuteen. Tunnettuuden lisäksi näiden yritysten valttikortteja ovat vakiintuneet toimintatavat ja vakiintuneet raaka-aineiden toimittajat.

Midsona Suomessa imetään kiivaasti oppia isommilta markkina-alueilta. On etu olla osa pohjoismaista konsernia, jossa muut markkinat kasvavat Suomea nopeammin, niiltä saa vetoapua ja mallia, miten draivi saadaan päälle.

- Luomun osuus on Ruotsissa kivunnut jo kolmannekseen julkisen keittiön tarjoamasta ruoasta.

Miksi luomua?

Janhunen törmää usein kysymykseen, miksi valita luomua. Itsestään selvä vastaus on, että se on vastuullinen ratkaisu.

- Luomu on vastuullinen tuotantotapa, jonka myötä tulee vastuullisuutta keittiöön. Se on hyvä pohja, jolle rakentaa turvallisesti muuta vastuullista toimintaa. Autamme keittiöitä ja ravintoloita saavuttamaan asettamansa luomutavoitteet. Ja vielä: asiakkaat arvostavat luomua, Janhunen korostaa.

Luomu on puhtaat raaka-aineet takaava tuotantotapa, joka parhaimmillaan vaikuttaa myös siihen, miten hyvin ruoka maistuu. Esimerkiksi ilman torjunta-aineita kypsyneet yrtit ja muut maustekasvit ovat usein kasvaneet tavanomaisia kasveja hitaammin ja keränneet enemmän aromeja, minkä aistii keittiössä, kun ottaa ne käyttöön.

- Luomumausteiden hinta on kovempi, mutta myös maku on vahvempi eli voit käyttää vähemmän maustetta. Joskus koko reseptiikka voi ammattikeittiössä mennä uusiksi, kun siirrytään luomuun, Janhunen naurahtaa vahvojen tuoksujen lumoissa.

Luomusta löytyy jo vastaus moniin ruokatrendeihin: helppoja vaihtoehtoja kasvisten lisääjälle ja myös gluteeniton ruokavalio onnistuu. Midsonan tuotevalikoima auttaa ja helpottaa ammattikeittiön työtä. Vaikka luomu on yrityksen suurin liiketoiminta-alue, sillä on tarjota myös paljon muita ratkaisuja erilaisiin ruokavalioihin.

- Mietimme myös luomua laajemmin; luomu tuo hienon arvopohjan, mutta siihen muita asioita liittämällä pystymme palvelemaan entistä laajempaa kohderyhmää. Joskus hyvä ratkaisu voi olla gluteeniton luomutuote, gluteeniton vegaaninen tuote tai maidoton luomutuote.

Nykyaikaisissa luomutuotteissa kiinnitetään huomiota ravitsemuksen perusasioihin:

- Luomu ei riitä, vaan haemme myös muita terveellisiä näkökulmia. Kun mietimme tuotteiden terveellisyyttä, kiinnitämme huomiota esimerkiksi tuotteiden sokeri- ja suolapitoisuuteen.

Lisää jeesiäkin on tarjolla: yhteistyössä Ekocentrian ja Laurean kanssa on syntynyt reseptiikkaa, jossa on vinkkejä luomun käyttöönottoon. Vuonna 2018 valmistunut reseptivihko teemalla ”20 % luomua ruokalistalle” sisältää ennen kaikkea ravitsemuksellisesti mietittyjä lounasruokia, joista on ammattikeittiön arjessa konkreettista hyötyä.

Midsonan rooli luomumarkkinoilla

Midsona näkee, että luomusta huolehtivat pienet yritykset, mutta markkinoilta on pitkään puuttunut isompi yritys, joka pystyy tuomaan tehokkaasti luomutuotteita asiakkaiden saataville. Tässä on ruotsalaislähtöisen yrityksen rooli: vuodesta 2015 luomutuotteilla Suomen markkinoilla vaikuttanut Midsona on pohjoismaisena konsernina niin merkittävä toimija, että se pystyy vastaamaan kysyntään ja tuomaan hinnat esimerkiksi julkisen keittiön hankintojen vaatimalle tasolle.

- Luomu ei aina ole kalliimpaa, esimerkiksi luomumaito on jo hetkittäin tavanomaista edullisempaa! Munassa sama: hintaero on kutistunut. Luomun hinta rupeaa olemaan tolkullista, ja se pätee kaikkeen, Janhunen toteaa.

Suomen yrityksen toimitusjohtajana ja Pohjoismaiden ja koko konsernin johtoryhmän jäsenenä Janhunen on hyvin perillä kehityksestä niin kotimaassa kuin naapureissakin. Hän arvioi, että 2010-luku on ollut luomun kannalta hyvää aikaa kaikissa Pohjoismaissa.

- Etenkin 2010-luvun jälkipuoliskon vuodet ovat olleet meillä isoja kasvun vuosia. Luomun hinnat ovat laskeneet merkittävästi, ja jotkut luomutuotteet ovat jo halvempia kuin tavanomaisesti tuotetut. Halvemman hinnan ansiosta luomu tekee paremmin kauppansa, ja kun me ostamme enemmän raaka-ainetta, meillekin hinta on edullisempi.

Isohkona toimijana Midsona uskoo suuruuden logiikkaan: yritys saavuttaa tuotanto- ja kuljetuskustannuksissa merkittäviä säästöjä, jotka näkyvät tuotteiden hinnassa.

Midsonan suurin valtti on kuitenkin ketteryys: yrityksellä on omien tehtaiden ansiosta mahdollisuus reagoida kysynnän muutoksiin, suunnitella ja valmistaa tai räätälöidä asiakkaan toiveesta uusia tuotteita. Myös Midsonan private label -tuotanto on mittavaa.

20 % luomua 2020?

Midsonan toimitusjohtajan Markku Janhusen mielestä nyt on otettava kaikki keinot käyttöön, jotta Suomessa saavutettaisiin julkisille keittiöille asetettu tavoite luomun 20 prosentin osuudesta lautasilla vuoteen 2020 mennessä. Luomun osuus julkisen keittiön tarjoamasta ruoasta on nyt 12 prosenttia.

- 20 prosentin tavoitteen saavuttamiseksi on vielä tehtävä työtä, mutta hyviä esimerkkejä löytyy esimerkiksi Ruotsista, missä Malmö on nostanut luomun osuuden jo 60 prosenttiin. Hyvällä yhteistyöllä tavoite on saavutettavissa!

Muutenkin mallia kannattaa katsoa länsinaapureilta: Ruotsissa luomun osuus julkisen keittiön tarjoamista ruoka-annoksista oli vuonna 2017 jo 31 prosenttia. Siellä tavoitteeksi on asetettu 60 prosentin osuus vuonna 2030. Tanskassa taas on saavutettu 17 prosentin osuus, tavoite vuodella 2030 on sama kuin Ruotsissa, jonka julkiset keittiöt ovat kirineet aivan viime vuosina Pohjoismaiden ykköseksi luomun käyttäjänä.

Norja laahaa perässä kahden prosentin osuudella, ja myös seuraava tavoite on asetettu matalammalle: 15 prosenttia luomua ensi vuoteen mennessä.

Midsona on koko olemassaolonsa ajan tehnyt tiiviisti yhteistyötä muiden luomutoimijoiden kanssa, jotta luomun käyttö lisääntyisi. Kumppaneina yleisen luomumarkkinan kasvattamisessa ovat olleet niin Pro Luomu kuin Ekocentriakin. Yhteistyö Aromin PRO-gaalan kanssa palvelee osaltaan ammattikeittiöiden tavoittamisessa: se tarjoaa mainion mahdollisuuden olla esillä alalla.

- Suomessa alle kolme prosenttia kuluttajien ostoista on luomua, kun ammattikeittiöissä luomun osuus on kuusi prosenttia. On selvää, että ammattikeittiöt tuovat ruokatrendejä kuluttajille ja luovat hyvän pohjan luomun kulutuksen lisääntymiselle, Janhunen toteaa.

Kuluttajapuolella Midsonan edustamia luomuelintarvikkeita löytyy lähes kaikista ruokakaupoista. HoReCalle luomutuotteiden valikoima halutaan pitää yhtä lailla kattavasti saatavilla tukeutumalla eri tukkuihin.

- On tärkeää, että tarjolla on riittävän laaja valikoima, ja kun yhden brändin alta löytyy kaikki, on helppo ostaa. Toki kehitämme koko ajan tuotevalikoimaa, arvioimme tuotteiden menekkiä, pakkauskokojen soveltuvuutta ja niin edelleen. Näihin asioihin kiinnitämme huomiota, kun uudistamme valikoimaamme tämän vuoden aikana, Janhunen kertoo.

Midsonalle on arvokasta, että yritys toimii myös Ruotsin ja Tanskan huomattavasti isommilla luomumarkkinoilla, joista se ammentaa oppia ja tietoa. Siitä hyötyvät myös suomalaiset asiakkaat.

Janhusta ilahduttaa, että luomun arvopohja on nyt selvästi havaittu: esimerkiksi S-ryhmä toi toukokuussa tarjolle tämänvuotiset asiakasomistajaviinit, jotka ovat kaikki luomua.

- Se on esimerkki siitä, mitä voidaan saavuttaa kun rakennetaan luomun arvopohjalle. Se ei ole mistään pois, päinvastoin: luomun käyttö vapauttaa ammattikeittiötä, sillä se ei vaadi uusia prosesseja. Luomu on helppo tapa ottaa ensimmäinen steppi vastuullisuudessa! Luomu ei tee ravintolaa premiumiksi, mutta vastuullisemmaksi kyllä, Janhunen summaa.

 

Lisätietoja

Midsona

Urtekram

Portaat luomuun

*Kaupallinen yhteistyö