Visuaalisuus on nouseva trendi mara-alalla. Jotkut matkustavat saadakseen napattua täydellisen Instagram-kuvan. Matkakohde voi olla tähtikokin ravintolan ”the ruoka-annos”. Ilmiötä kuvataan termillä Instagrambility, mutta loppujen lopuksi kaikenlainen verkkosuosittelu pohjautuu siihen, miltä asiat näyttävät. Insta hyvin, kaikki hyvin, lienee tämän ajan mantra.

Ruokaelämys ravintolassa voi olla myös matka. Perinteisesti visuaalisuus on tarkoittanut annoksen esteettisyyttä ja parhaimmillaan ravintolan sisustuksen elementtejä. Yhä useammin ruokaelämykseen liitetään tarinallisuutta. Parhaimmillaan ruoka, tarina ja miljöö luovat yhdessä moniaistisen, teknologiaa hyödyntävän kokonaisuuden.

The Box -teknologiaa ja testitiloja hyödynnetään hotelli-, ravintola- ja matkailualalla. Teemaravintolat ja virtuaaliset kierrokset museoissa ovat arkipäivää. Ruoan ja viinin makua ei niin vain siirretä, mutta ruokailumiljöön voi siirtää sinne, missä potentiaalinen asiakas on. Huippukokkien Paul Pairet'n ja Paco Ronceron jalanjälkiä seuraten maailmalle avataan kuukausittain ravintoloita, joissa perinteinen ruokaelämys liitetään taidokkaasti visuaaliseen elämykseen ja virtuaalimatkailuun teknologiaa hyödyntäen. Illallinen Sublimotion tai Ultraviolet -ravintoloissa maksaa vähimmilläänkin tuhat euroa ja silti jonot ovat kuukausien mittaisia.

Uusin tulokas teknologian ja ruoan yhdistämisessä on Ryotaro Muramatsun luoma Tree by Naked -ravintola Tokiossa. Taidetta, teknologiaa, tuoksuja ja ruokaa yhdistävä kokemus vie ruokailijat maailmanympärimatkalle taiteen, tarinoiden ja ensiluokkaisen ruoan välityksellä.

Sekoitetun todellisuuden tilassa ei tarvitse käyttää virtual reality -laseja, vaan sekoitettu todellisuus koetaan yhdessä muiden kanssa. Sekoitettu todellisuus on enemmän kuin seinille heijastettuja dioja. Asiakkaan kaikkia aisteja kutkutetaan tuoksuin, lämpötilaeroin, tuntemuksin. Makuja vahvistetaan tuoksuilla. 

The Box on Haaga-Helian ja Tekesin elämyshanke. Lisätietoja www.thebox.fi