TOMMI TERVANEN, 46 • Kotipizza Groupin toimitusjohtaja vuodesta 2012 lähtien.• Suomen Franchising-Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja.• Perusti ruoan hankintaan ja logistiikkaan erikoistuneen Helsinki Foodstock Oy:n vuonna 2003 toimittuaan sitä ennen hankintatehtävissä Keskolla. Foodstock ryhtyi vastaamaan Kotipizzan hankinnoista, ja siitä tuli osa Kotipizzan emokonsernia vuonna 2011.• Kirjoittaa Pizzaguy-blogia, joka palkittiin vuonna 2015 Vuoden yritysblogina.• Harrastaa musiikkia ja lumilautailua.
TOMMI TERVANEN, 46 • Kotipizza Groupin toimitusjohtaja vuodesta 2012 lähtien.• Suomen Franchising-Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja.• Perusti ruoan hankintaan ja logistiikkaan erikoistuneen Helsinki Foodstock Oy:n vuonna 2003 toimittuaan sitä ennen hankintatehtävissä Keskolla. Foodstock ryhtyi vastaamaan Kotipizzan hankinnoista, ja siitä tuli osa Kotipizzan emokonsernia vuonna 2011.• Kirjoittaa Pizzaguy-blogia, joka palkittiin vuonna 2015 Vuoden yritysblogina.• Harrastaa musiikkia ja lumilautailua.

Näin Tommi Tervanen loi pizzaimperiumin joka kasvaa, kantaa vastuuta ja tekee rahaa

Tommi Tervanen tiimeineen on uudistanut kulahtaneen pizzabrändin, ja kehittänyt franchise-ketjusta vastuullisen ja tuottoisan. Nykyisin pizzat voi tilata Kotipizzan omalla mobiilisovelluksella suoraan kotiovelle.

– Osa viettää pizzaperjantaita, mutta minulla on pizza mielessä 365 päivää vuodessa, Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen hymähtää.

Vahvan henkilöbrändin Pizzaguy-blogillaan luonut Tervanen myöntää, ettei moni osaa ehkä vieläkään kuvitella häntä menestyvän pörssiyrityksen nokkamiehenä. Ei välttämättä hän itsekään. Mutta silti mies houkuttelee sijoittajia rohkeasti kasvoillaan ”Tule mun pomoksi”-ajatuksella.

Tervanen on muuttanut tiimeineen Kotipizzan suuntaa määrätietoisesti. Vahva markkinointi- ja viestintästrategia pohjautuu selkeyteen ja avoimuuteen.

– Haluan olla viestivä toimitusjohtaja. Uskon, että sijoittajat arvostavat sellaista toimintaa. Olen velvollinen kertomaan heille, miten meillä menee.

Moni kavahtaa pörssiyritysten sääntelyä, pelkää virheitä ja vaikenee. Se on Tervasen mielestä virhe. Hän luottaa tiimiinsä. He tietävät, mitä pörssiyrityksen viestintä edellyttää – ja sallii. Sen puitteissa mennään, mutta kokeiluja tehdään rohkeasti.

Työtä helpottaa se, että Kotipizzan liiketoiminta on helppo mieltää.

– Bisnes on ymmärrettävää, olemme tunnettuja ja kerromme luvut selkeästi ja läpinäkyvästi.

Etuna on myös, että pikaruoka, fast casual, on suhteellisen varma sijoituskohde. Sitä eivät suhdanteet heittele. Pizzaa syödään matalasuhdanteessakin – ja oikeastaan juuri silloin. Alan kehityskäyrät ovat noususuuntaisia vuodesta toiseen. Matkailu- ja ravintola-alan viimeisimmän ennustuksen mukaan pikaruokasektorille povattiin jopa nopeaa kasvua.

Vahva yrittäjäverkosto

Koska Tervanen on laittanut itsensä likoon 100-prosenttisesti, hän päätti osallistua viime vuonna Pomo piilossa -televisioformaattiin. Jos jotain kokemuksesta jäi käteen, se oli oppi: et voi johtaa, ellet ole itse tehnyt johdettavan työtä. Nyt Tervanen pyrkii työskentelemään päivän kvartaalissa ketjun eri ravintoloissa.

– Näin ymmärrän paremmin yrittämisen tuskan ja ennen kaikkea onnistumisen ilon.

Ilman yrittäjiä koko konsernia tuskin olisi olemassa. Heidän eteensä toimitusjohtaja on valmis panostamaan aikaansa ja energiaansa. Vahva franchising-ketju syntyy vahvoista yrittäjistä.

Tervanen näkee yrittäjäverkoston pikemmin yhteisönä, joka tarvitsee tukea toiminnalleen.

– Yrittäjät maksavat korvausta meille ja odottavat meiltä vastavuoroisesti tukea. Parasta on tarjota heille suora keskusteluyhteys.

Sitä varten perustettiin yrittäjäosuuskunta, johon kunkin alueen yrittäjät valitsevat edustajansa vaaleilla.

– Seitsemältä osuuskunnan jäseneltämme saamme eturintamassa tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Tähtäimessä on myös uudistaa yrittäjäverkostoa niin, että yhdellä yrittäjällä voi olla useampi ravintolayksikkö. Laajentumisen porkkanaksi on perustettu Multi Unit Program, joka pitää sisällään muun muassa johtamistaitojen ja henkilöstöhallinnon opintoja ja liiketoimintastrategian suunnittelua. Nälkäisimmät yrittäjät näkevät laajentumisessa paremmat ansaintamahdollisuudet, mutta heiltä edellytetään koulutusohjelman läpikäyntiä.

– Halu kohdata haasteita ja voittaa niitä sekä jatkuvan kasvun tavoittelu ovat yrittäjyyden perusedellytyksiä.

Aito vastuullisuus on tekoja

Aidosti vihreää ja vastuullista. Ne ovat Kotipizzan kantavia ajatuksia, jotka hivelevät varsinkin milleniaalisukupolvea. Tervanen karsastaa sitä, että ideologia on päälle liimattua. Silloin vastuullisuusajattelu kalskahtaa keinotekoiselta.

– Itse näen vastuullisuuden matkana, jonka aikana tapahtuu vastuullisia tekoja.

Kotipizza Group julisti vuonna 2015 tavoitteekseen parantaa pizza kerrallaan maailmaa. Vastuullisilla raaka-ainevalinnoilla yhtiö pyrkii varmistamaan, ettei ketään sorreta, kotimaista suositaan ja eläimiä ja luontoa kunnioitetaan. Onnistumista voi seurata Sitoumus2050-lu­pauksen raportista.

Kotipizza seuraa myös ruokatrendejä valppaasti. Raaka-ainelistalla ovat nousseet yhä näkyvämpään rooliin kasvikset, gluteenittomat ja vegaanit vaihtoehdot.

Kun viime vuonna lanseeratuille vegaanipizzoille etsittiin sopivaa juustoa, Tervanen kutsui sosiaalisessa mediassa 70 vegaania testaamaan koekeittiöönsä eri vaihtoehtoja. Testiporukka saatiin hetkessä kasaan.

– On järjetöntä, että me olisimme valinneet vegaaneille juuston. He tietävät itse paremmin, mikä heille maistuu.

Odotettavissa on lisää rohkeita kokeiluita ja uusia makuyhdistelmiä. Kotipizza Groupin luovaksi johtajaksi nimitettiin juuri HK Scan PRO:lta siirtynyt keittiömestari Risto Mikkola.

– Ripe on lahjakas ja hänellä on täydellinen makupaletti, Tervanen kehuu rekrytointia.

Hyvä maku syntyy toimitusjohtajan mukaan laadukkaista raaka-aineista. Tervasen tiimille onkin kunnia-asia tuntea aidosti koko toimitusketju. Raaka-aineiden kotimaisuusastetta on nostettu, ja se on tällä hetkellä 62 prosenttia. Pizzerioiden kuluttama juustomäärä on niin valtava, että juuston valmistukseen tarvitaan kymmenen miljoonaa litraa maitoa, mikä työllistää 70 maidontuottajaa.

– Myös liha on kotimaista, paitsi parmankinkku.Vastuullisuusajattelu valuu vähitellen myös yrittäjille. Yksi heistä, bangladesilaistaustainen Ibrahim Kalil on perustanut yrittäjänä tienaamillaan rahoilla kotimaahansa koulun. Hänen tavoitteenaan on vielä perustaa maitotila.

Iso osuus ulkomaista omistusta

Yrityksen ideologia vakuutti myös ulkomaiset sijoittajat. Kun Kotipizza Groupin suurin omistaja, pääomasijoittaja Sentica myi helmikuussa 2017 kaikki osakkeensa, Kotipizzan kurssi laski lähes eurolla. Inderes arvioi kuitenkin, että pitkäaikaiselle sijoittajalle osakkeiden arvon hetkellinen painuminen oli houkutteleva.

Samaan aikaan Tervanen teki yrityksen talousjohtaja Timo Pirskasen kanssa roadshow’n Lontoossa, Pariisissa, Oslossa ja Tukholmassa. Lopulta ulkomaisten sijoittajien osuus nousi ennätykselliseen 41 prosenttiin.

– Se on poikkeuksellista 81 miljoonan arvoiselle kotimaassa toimivalle pörssiyhtiölle, Tervanen myöntää.

Jo toukokuussa Kotipizza tiedotti huhtikuun ketjumyyntien kasvaneen vuodentakaisesta 16,5 prosenttia, 8,3 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen myynti, joka perustuu 242 ravintolan myyntilukuihin, kasvoi sekin 10,1 prosenttia. Verkkokaupan myynti oli kasvanut 67,4 prosenttia, 0,7 miljoonaan euroon. Kivijalkamyymälöiden myynti kasvoi 15,8 prosenttia ja shop in shop -ravintoloiden myynti 20,5 prosenttia. Yhtiön huhtikuun myynti ylsi ketjun historian neljänneksi parhaaseen tulokseen.

Näin kuvailee Kotipizza Groupia työkseen seuraava pörssianalyytikko:

”Nerokas liiketoimintamalli”

KOTIPIZZA on kotimaisen pikaruoka-markkinan uudisraivaaja. Tommi Tervanen on visionääri. Hän tietää, mitä kuluttajat haluavat ja kykenee kehittämään bisnestä. Bisneslogiikka on nerokas: franchising-yrittäjät investoivat yritystoimintaan ja ottavat riskin itselleen. Kotipizzan omistama Helsinki Foodstock -yritys välittää raaka-aineet yrittäjille.Jo ensimmäisestä myydystä pizzasta Kotipizza kuittaa itselleen franchising-maksun sekä raaka-aineen myynnistä saadun katteen. Kotipizza-konsernilla on tarkka tieto yrittäjien myyntiluvuista ja käytetyistä raaka-aineista.Imago on raikastunut ja konsepti uudistunut. Vanha kälynen pizzeria on nyt vastuullinen, terveellinen, vihreä, kotimaisuutta suosiva ja digitaalinen. Uudistus on ruokkinut kasvua. Yksittäisen pizzan hintaa on voitu korottaa. Ravintoloiden myynti on kasvanut ja kannattavuus parantunut.Kotipizzan on nyt helpompi värvätä uusia yrittäjiä. Tyytyväiset yrittäjät ovat konsernille tärkeitä. Kun yrittäjät menestyvät, Kotipizza-konserni menestyy.Pizzataxin osto konvertoi lisää liikevaihtoa. Ketjuohjaus parantaa Pizzataxin myynti-lukuja ja kannattavuutta.Tänä vuonna Kotipizza aikoo pystyttää 10–15 uutta pizzeriaa. Kasvunäkymät ovat yhä hyvät, Suomeen mahtuu yhtiön arvion mukaan noin 350 Kotipizza-ravintolaa, kun niitä on nyt noin 250.Kotipizza on matalariskinen sijoituskohde liiketoimintamallinsa ansiosta. Se on hyvä lisä jokaisen sijoittajan vakaaseen osinkosalkkuun. Yritys pystyy jakamaan hyvää osinkoa. Sillä on ketterä ja pieni oma organisaatio. Kassavirta on vahva, eikä isoihin investointeihin ole tarvetta.

Petri Kajaani, Inderes

Viisi  kasvukohdetta

  • Ketjumyynnin kasvu.  Konseptin kehittäminen.
  • Verkosto. Kaupungistuminen lisää  ulkona syömistä. Kasvukeskuksiin mahtuu  vielä noin 100 uutta Kotipizza-yritystä.
  • Digitalisaatio. Pizzojen online-ostaminen  mobiilisovelluksilla ja kotiinkuljetukset.  Osuus liikevaihdosta jo 10 prosenttia.
  • Uusien konseptien luominen.  Esimerkiksi meksikolaishenkinen Chalupa,  jossa työskentelee maahanmuuttaja- taustaisia yrittäjiä.
  • Mahdollisuus skaalautua. Seuraavan  fast casual -trendin tunnistaminen.  Pizzataxin 20 myymälän ostaminen  oli yksi esimerkki.