Nämä kolme ilmiötä ovat pinnalla nyt astia- ja kattausmaailmassa

Kolme ravintola-alan asiantuntijaa kertoo, mitkä asiat näkyvät astia- ja kattausmaailmassa.

John Björkbom

toimitusjohtaja, T.R.Björkbom-Trading oy

  1. Valkoiset astiat erilaisilla muodoilla ja kuvioilla (esim. kukka).
  2. Yksi päämiehemme on kehittänyt antimikrobista teknologiaa astioille. Näitä voisivat tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi sairaalat ja vanhainkodit.
  3. Astioiden kierrätys ja kirpputorimyynti jonkin kätevän alustan kautta olisi kova juttu.

Tasse Laukkarinen

toimitusjohtaja, Scanzon Group Finland / Resta 24

  1. Kattaukset ovat väljempiä ja yksinkertaisempia, joten tunnelmaa luoviin yksittäisiin elementteihin kiinnitetään enemmän huomiota. Kattauksessa lasit ja astiat ovat uniikkeja, kun vähemmillä elementeillä pyritään luomaan odotukset ylittävä kokemus.
  2. Kattaustarvikkeita ostetaan nykyisin enemmän ruokalistan ja gastronomisen kalenterin mukaan. Halutaan hankkia laatua ja tehdä pitkäikäisiä valintoja, mutta kattaustarvikkeita vaihdellaan kuitenkin sesongin ja menun mukaan.
  3. Yksi suurimmista ilmiöistä on edelleen kestävä kehitys. Astioiden ja kattaustarvikkeiden ympäristöystävällisyyteen, tuotantoon ja materiaaleihin kiinnitetään enenevissä määrin huomiota ja ne ohjaavat valintoja.

Teija Sääksmäki

myyntijohtaja, E.Ahlström oy

  1. Pehmeä luonnollisuus ja artesaaninen muotoilu ovat edelleen pinnalla. Skandinaavinen ankara värimaailma on täydentynyt luonnon pehmeillä sävyillä. Kelon harmaat, kaislojen pehmeät beiget sekä veden vaaleat turkoosit ja sinisen sävyt löytyvät myös astioista. Astioiden muodot ja pinnat ovat hyvin monimuotoisia. Kun kosketat lautasta kädellä tai aterimilla, niiden tuottama tuntoaistimus on jotain uutta ja erilaista.
  2. Värikkyyskin on trendikästä, mutta luonnollisesti murrettuna. Paljon tummanpuhuvaa vihreää, konjakkia ja viininpunaista. Muotokieli on runsasta ja rikasta, kuten luonnossakin. Mattaa ja kiiltävää, sileää ja rouheaa. Värikkäissä astioissa näkyy myös kauniita kansallisromanttisia, marokkolaisia ja aasialaisia kuoseja ja kuvioita.
  3. Nostalgista vanhaa ja uusinta uutta yhdistellään nyt yltäkylläisesti, mutta tyylillä ja estetiikka edellä. Sisustuksesta tutut tyylisuunnat art deco, art nouveau ja jugend näkyvät myös astioissa ja ravintoloiden sisustuksissa.

Pinnalla olevat värit ja materiaalit

  1. Marmoria, terrazzoa, kultaa ja kuparia näkyy edelleen paljon.
  2. Teräkselle povataan uutta tulemista.

Teija Sääksmäki

 

  1. Maanläheistä, rustiikkia ja rentoa – astioissa ja kattaustarvikkeissa saa olla rouheutta ja persoonaa, eikä luonnonmateriaalien rosoja yritetä piilottaa. Värit vaihtuvat vuodenaikojen ja sesongin mukaan – kesällä katetaan kirkkailla ja iloisilla väreillä, talvella tummilla ja syvillä sävyillä.
  2. Uutena kasvavana materiaalina kattauksissa näkyy melamiiniastioiden suosion kasvu. Myös lasista valmistetut astiastot kasvattavat suosiotaan keveyden ja kestävyyden ansiosta.

Tasse Laukkarinen

 

  1. Messinki ja maanläheiset värit.
  2. Kierrätysmarmori ja marmorilaminaatti pöytäpinnoilla.
  3. Pellava lautas- ja pöytäliinoissa.

John Björkbom

Terveysturvallisuus kattauksissa

  1. Väljyys ja yksinkertaisuus – ylimääräiset sisustuselementit ja somisteet on karsittu minimiin. Ilmavuutta ja ”turvavälejä” halutaan korostaa myös kattauksessa ja esillelaitossa, sillä asiakkaat ruokailevat pienemmissä porukoissa isojen ryhmien sijaan.
  2. Materiaaleiksi valitaan helppohoitoisia materiaaleja,jotka on helppo pitää puhtaana. Myös kertakäyttömateriaalit ovat nousseet tärkeiksi, sillä niiden avulla hygieniatasoa on helppo pitää yllä.
  3. Klassiset menualustat ja -kansiot ovat vähentyneet ja useissa paikoissa ruokalistan voikin lukea esimerkiksi QR-koodilla puhelimesta. Tämä on kuitenkin saanut ravintola-asiakkaiden keskuudessa hieman ristiriitaisen vastaanoton. Menut ja menualustat siis tuskin katoavat ravintoloista epidemian jälkeenkään.

Tasse Laukkarinen

Esillepano

  1. Omat lasit erilaisille oluttyypeille samaan tapaan kuin viinilasit eri viinityyppien tai rypäleen mukaan.
  2. Jaettavien annosten tarjoilu vähenee ja siirrytään takaisin henkilökohtaisiin annoksiin.

John Björkbom

 

Noutopöydässä:

  1. Tehdään asiat isosti ja näyttävästi.
  2. Mix&match: monimuotoisuutta, eri korkeuksia, värejä ja materiaaleja.
  3. Koreja luonnonmateriaaleista.
  4. Rullapaperille kirjoitetut nimet, tuotesisällöt ja tervehdykset asiakkaalle.

Teija Sääksmäki

 

Julkaistu Aromissa 2/21.

Sulje mainos Tilaa Aromi