Ravintolayhtiö NoHo Partners ilmoitti tänään ostaneensa hampurilaisketju Friends & Brgrsin. Samalla se lanseerasi Suomen ensimmäisen ”cloud kitchenin”, joka perustuu ruuan digitaaliseen ostamiseen. Kokonaisuudesta rakennetaan kolmessa vuodessa 30–50 ravintolan rypäs. Tällä toimenpiteellä se tähtää Suomen johtavaksi hampurilaisbrändiksi ja digitaalisen ravintolamyynnin markkinajohtajaksi.

Yrityskaupan myötä Friends & Brgrs haluaa puolestaan haastaa pikaruokaketjut laatuburgereillaan ja työllistää kolmen vuoden aikana tuhat nuorta osaajaa.

Taloustutkimuksen kuluttajatutkimuksessa vuonna 2018 Suomen pidetyimmäksi pikaruokaketjuksi valittu Friends & Brgrs on tuonut pikaruokamarkkinaan ”fresh casual” -ideologian, joka perustuu vastuullisesti tuotettuihin, tuoreisiin ja 95-prosenttisesti kotimaisiin raaka-aineisiin sekä paikan päällä valmistettuihin lisäaineettomiin tuotteisiin. Ravintola on tullut tunnetuksi huippuhampurilaistensa lisäksi triple cooked -perunoistaan, jotka valmistetaan kolme kertaa eri lämpötiloissa keittämällä.

– Olemme valmistaneet asiakkaillemme jo yli kolme miljoonaa hampurilaista, joiden pihvit jauhamme itse ja leivät leivomme omissa leipomoissamme. Paremmat burgerit ovat tulleet jäädäkseen ja jatkuvasti kehittyvä burgerimaailma on täynnä mahdollisuuksia, kertoo Friends & Brgrsin toimitusjohtaja Peter Fagerholm.

Erityisesti nuoreen kohderyhmään vetoava Friends & Brgrs on kasvanut yrityksen mukaan nopeasti kymmenen ravintolan kannattavaksi kokonaisuudeksi. Friends & Brgrs haluaa haastaa nyt pikaruokaketjut laatuburgereillaan ja työllistää kolmen vuoden aikana tuhat nuorta osaajaa.

– Nuorten ulkona syöminen kasvaa kaikista asiakasryhmistä nopeimmin. Samaan aikaan nopeasti syöminen ja digitaalinen myynti kasvavat vahvasti. Olemme pitkään etsineet portfolioomme näitä trendejä ruokkivaa brändiä, ja Friends & Brgrs istuu tähän profiiliin täydellisesti, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Vauhtia valtakunnalliselle kasvulle

Yrityskaupan myötä NoHo Partners Oyj:n omistus Friends & Brgrs Ab Oy:stä on noin 70 prosenttia. Friends & Brgrsin perustajat ja pääomistajat jatkavat yhtiössä osakkaina.

– Tavoitteenamme on ollut alusta lähtien laajentaa toimintaamme useamman kymmenen ravintolan ketjuksi. NoHo on valtakunnallinen toimija, joten sen laaja verkosto mahdollistaa kasvutavoitteemme, Fagerholm sanoo.

– Friends & Brgrs -ravintolat ovat kaikki hyvin kannattavia ja toiminnan skaalaamiseen on selkeä resepti myös pääoman tuottavuuden näkökulmasta. Uskon, että pystymme tuomaan yhtiön taustalle merkittäviä synergioita muun muassa ostotoimintaan, hallintoon ja erityisesti digitaalisten myyntikanavien kehittämiseen. Samalla meille on tärkeää pitää huolta tärkeimmästä menestysreseptistä eli erittäin laadukkaasta ja vastuullisesti tuotetusta tuotteesta ja iloisesta henkilökunnasta, Vikström toteaa.

Vastaus urbaanin murroksen kysyntään

Digitaalisten ratkaisujen kehittäminen on osa NoHo Partnersin kasvustrategiaa. Yhtiö lanseeraa samalla Helsinkiin tässä mittakaavassa Suomen ensimmäisen cloud kitchen -ravintolan, jossa ei ole yhtään asiakaspaikkaa ja jossa valmistetaan eri suosikkiravintoloiden annoksia käsityönä vain kotitoimituksiin.

– Digitaalinen ostaminen ja lisääntyneet kotiinkuljetuspalvelut ovat avanneet suosituille ravintolabrändeille täysin uuden jakelukanavan erityisesti arkiruokailuun. Suomessa ihmiset ovat vielä tottuneet ostamaan arkiruokansa ruokakaupoista, mutta urbanisaation myötä yhä useampi tilaa ruoan kotiin tai toimistolle. Cloud kitchen tuo ratkaisun tähän jatkuvasti kasvavaan kysyntään lisäämällä kapasiteettia ruuhkahuippuihin ja nopeuttaen toimituksia. Sen avulla eri suosikkibrändimme, aina hampurilaisista sushiin, voivat palvella asiakkaitaan entistä laadukkaammin. Haluamme alan johtavana pelurina olla tämän markkinamuutoksen etujoukoissa myös tulevaisuudessa, Vikström sanoo.

Tänä vuonna tavoitteena on avata vähintään viisi uutta Friends & Brgrs -ravintolaa. Friends & Brgs tulee olemaan myös vuonna 2021 valmistuvan tapahtumakeskus Tampereen Kannen areenan lippulaivabrändi pikaruoassa.

Friends & Brgrs Ab Oy:n arvioitu liikevaihto vuonna 2020 on noin 15 miljoonaa euroa. Yrityskauppa astuu voimaan huhtikuun 2020 alussa.