Kollaboraatio-oluen tekijät Santeri Vänttinen,
Mikkel Borg Bjergsø, Petteri Vänttinen ja Mika Kosonen.

Yhteistyö sai alkunsa Olaf Brewingin toimitusjohtajan Petteri Vänttisen ideasta järjestää Lapissa maailmanluokan panimomestareiden retriitti, Arctic Brewer’s Retreat. Tanskalaisen Mikkellerin perustaja Mikkel Borg Bjergsø lupautui mukaan tapahtumaan, joka houkutteli Kakslauttaseen myös monia legendaarisia amerikkalaisia panimomestareita.

– Teimme toissasyksynä yhteistyöoluen, joka oli Mikkellerin ensimmäinen Suomessa. Kollaboraatio-oluella Party Like It’s 1475 juhlistettiin Olaf Brewingin brändin päämajaa Olavinlinnaa, jonka rakennustyöt aloitettiin 1475, sekä sen rakentamisessa mukana olleita tanskalaisia työmiehiä, Vänttinen kertoo.

Vaikka koronaepidemia peruutti maaliskuulle 2020 suunnitellun Arctic Brewer’s Retreatin, Vänttinen tutustui Mikkellerin väkeen paremmin, ja keskustelut etenivät niin, että tämän vuoden alusta Mikkellerin oluiden maahantuonti siirtyi pienen panimon vastuulle.

– Olemme 1,5 vuoden aikana rakentaneet Petteri Vänttisen ja hänen tiiminsä kanssa upean suhteen ja uskomme heidän kykyihinsä kasvattaa tulevaisuudessa Mikkellerin myyntiä Suomessa, Mikkel Borg Bjergsø kertoo.

Vänttinen kertoo, että vuonna 2016 Mustan Virran Panimona aloittaneella Olaf Brewingilla on aina ollut vahva panostus päivittäistavarakauppaan, mikä on helpottanut paljon koronatilanteesta selviytymistä. Mikkellerillä oli tarvetta löytää paremmat väylät nimenomaan vähittäiskauppaan, ja korona vauhditti päätöksentekoa.

Christopher Toia.

– Kun ravintolamyynti kärsi, Mikkeller halusi siirtää fokusta päivittäistavarakauppaan. Kollabo-oluen saama laaja jakelu ja huomio avitti osaltaan päätöstä. Yhteistyö Mikkellerin kanssa on meille suuri kunnia, Vänttinen kertoo.

Mikkellerin myynnistä ja kumppanuuksista maailmanlaajuisesti vastaava Christopher Toia on tyytyväinen saatuaan Olaf Brewingin kumppanikseen.

– Kaipasimme muutosta, koska tavoitteemme muuttuivat. Vähittäiskauppaan keskittymiseen Olaf Brewing on ihanteellinen kumppani. Uskomme, että mitä enemmän oluemme näkyvät kaupassa, sitä enemmän niitä tilataan myös baarissa, ja päinvastoin, Toia kertoo.

Suomella on erityinen sija Mikkellerin maailmassa: suomalaiset ovat paitsi todella sitoutuneita pienpanimoihin yleensä ja Mikkellerin brändiin, myös panimon parhaita verkkokauppa-asiakkaita. Verkkokaupasta tilataan etenkin erikoisuuksia, ja Toia näkee, että niiden rinnalle, kaikkien saataville, kaivataan helpommin saavutettavia oluita.

– Olemme nähneet Virossa, missä meillä on myös paljon aktiivisia verkkokauppa-asiakkaita, miten verkko ja vähittäiskauppa voivat kehittyä samanaikaisesti ja ruokkia toisiaan. On tärkeää, että ihmisillä on mahdollisuus ostaa tuotteitamme niin ruokakaupasta kuin Alkostakin, Toia toteaa.

Olaf Brewing on vakuuttanut Mikkellerin välittömästi - uutuusoluita on tulossa laajaan vähittäiskauppajakeluun heti kesäkaudella 2021. Toia uskoo, että Alkoonkin saadaan tiuhempaan lanseerauksia.

– Tarjoamme vakiovalikoimaamme ruokakaupassa ja rajallisen saatavuuden tuotteita Alkossa. Erikoisuuksia muun muassa San Diegon panimoltamme tuomme tietysti myös ravintolamyyntiin.

Oluen ilosanomaa laajoille joukoille

Olaf Brewingin ja Mikkellerin ajatukset käyvät yksiin myös pienpanimoideologian suhteen, Toia toteaa:

– Meille on tärkeää pitää yllä pienpanimohenkeä ja levittää käsityöoluen ilosanomaa. Mikkeller on kattavin craft beer -brändi: emme tee vain parhaita oluita, vaan myös oluita, jotka tuovat ihmiset oluen äärelle. Viemällä oluemme supermarketteihin tavoitamme enemmän ihmisiä kuin ikinä.

Toia pitääkin vähittäiskaupan haltuunottoa yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena. Sen myötä toteutuu pidemmän ajan tavoite.

– Haluamme, että Mikkeller kasvaa maahantuotujen pienpanimobrändien ykköseksi Suomessa. Saavutamme aseman 1–3 vuodessa, Toia arvioi.

Iso tavoite kaiken taustalla on kasvattaa tietoisuutta käsityöoluesta ja pienpanimokulttuurista. Tavoitteena on koko kategorian ja markkinan paisuttaminen, ei vain oma kasvu.

– Koko pienpanimoskenen laajentuminen palvelee myös meitä. Näen oluessa paljon potentiaalia; vielä joskus siitä nautitaan ja puhutaan samalla tavalla kuin viinistä. Jatkamme kohti tätä tavoitetta, Toia lupaa.

Yhteistyössä Olaf Brewingin, kuten jokaisen maahantuojansa kanssa, Mikkeller haluaa varmistaa parhaan mahdollisen palvelun asiakkailleen. Vaikka toimija on pieni, siltä on lupa odottaa sitä mitä tilaa, ajallaan.

– Tämä on meille tärkeää. Asiakas tulee aina ensimmäisenä. Asiakkaamme luottavat meihin, joten haluamme puolestamme kunnioittaa heitä toimimalla hyvin, Toia sanoo.

Mikkel Borg Bjergsø.

Yhteistyökuvio pienpanimon kanssa ei ole tyypillinen tapa markkinoida Mikkelleriä. Toian mukaan joskus aiemmin Mikkellerillä on epäilty, että panimon omat tuotteet ajaisivat ohi Mikkellerin oluista.

– Kuitenkin Stone on osoittanut meille Kaliforniassa, että on mahdollista olla samaan aikaan mahtava panimo ja mahtava jakelija, he ovat tehneet erinomaista työtä. Lisäksi meillä on vastaava tuore yhteistyökuvio Norjassa Brewskin kanssa, Toia kertoo.

Olaf Brewingin kanssa Mikkeller jakaa yhteisen näkemyksen.

– Jaamme arvot, vision ja tavoitteet, eikä ole riskiä, että ne häiritsisivät toisiaan. Olaf Brewing haastaa itseään kaikessa tekemisessään koko ajan paremmaksi, ja on ilo nähdä tällaista omistautumista. Se, että he lisäksi myyvät paljon olutta, ei ole huonompi juttu myöskään. Voimme auttaa toisiamme kasvamaan isommiksi, Toia uskoo.

Mikkeller kehittää omaa verkostoaan Tanskassa koko ajan, ja siitä on varmasti jatkossa hyötyä Olaf Brewingin kaltaisille kumppaneille. Toistaiseksi panimoyhteistyö näkyy omassa verkkokaupassa, ja Toian käsityksen mukaan sitä parempaa paikkaa saada oluensa esille tuskin onkaan.

Seuraavaksi vuorossa baarit – katse koronan yli

Helsingin Mikkeller-baari on saanut Suomen olutyhteisössä hyvän vastaanoton. Christopher Toia kertoo puolitoista vuotta sitten avatun baarin toimivan hyvin Mikkellerin noin 50 olutravintolan ympäri maailman ulottuvassa ketjussa.

– Mikkeller Helsinki on majakkamme Helsingissä. Se on ihanteellinen tapa esitellä Mikkellerin brändiä, mutta haluamme oluemme olevan esillä muuallakin kiinnostavalla valikoimalla, Toia toteaa.

Toia korostaa tiivistä yhteyttä Mikkeller-baareihin: vaikeina aikoina on tärkeää muistuttaa, että samaa perhettä ollaan. Eristäytymisen aika on erityisen haastavaa ihmisille, jotka ovat hakeutuneet työhön, jossa saa kohdata ihmisiä päivittäin.

–  Omista baareistamme olemme joutuneet covidin takia sulkemaan muutaman. Rakastamme jokaista baaria, jonka avaamme, mutta teemme kuitenkin bisnestä. Jos se ei toiminut ennen koronaa, korona ei auttanut asiaa. Yksi kovimpia päätöksiä oli sulkea City Fieldin panimoravintola Queensissä, New Yorkissa. Toisaalta San Franciscossa pystymme nyt avaamaan uudelleen, Toia kertoo.

Covid-viidakossa selviäminen on edellyttänyt lähes selvännäkijän taitoja: mikä on mahdollista ja luvallista, miten baarit voivat toimia?

– Turvallisuus ensin, tietysti, mutta baarit ja ravintolat ovat kaikkialla turvallisia paikkoja tavata ihmisiä. Meidän täytyy nähdä, mitkä ovat parhaita ratkaisuja liiketoiminnan kannalta. Lopulta rahakaan ei ratkaise kaikkea: ravintolabisnestä tehdään rakkaudesta alaan, ei rahan takia, Toia korostaa.

Tavoitteena Suomessa on, että kun tämänhetkiset aukot vähittäiskaupassa on täytetty, fokus siirtyy ravintolapuoleen laajemminkin. Etenkin Helsingin baariskene näyttäytyy Mikkellerille kiinnostavana.

Alkuvuodesta Petteri Vänttinen on jo myynyt Mikkeller-jääkaapin muutamiin baareihin, joissa se palvelee myös ulosmyyntiä. Mikkeller Helsingin kanssa Olaf Brewing toimii luonnollisesti jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä.

Mikkeller-maahantuonnin aloituksen myötä Olaf Brewing on vahvistanut myyntiorganisaatiotaan palkkaamalla Account Manageriksi Antti Rastaan. Rastas on toiminut jo vuosia etenkin ravintolamyynnin parissa. Hän vastaa Olaf Brewingin ja Mikkellerin oluiden myynnin kasvusta pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Tampereen alueella niin vähittäiskaupassa kuin horecassakin.

Tämän vuoden trendi: paluu juurille

Christopher Toia on taustaltaan amerikkalainen, ja hän on työskennellyt oluen parissa jo vuodesta 2006 ennen kuin aloitti vuonna 2017 Mikkellerin myyntijohtajana Yhdysvalloissa ja sittemmin maailmanlaajuisesti.

– Mikkellerin klassikko-olut Beer Geek Breakfast räjäytti tajuntani, se oli erilainen olut kuin mikään aiemmin maistamani, ja muutti käsitystäni siitä, mitä olut voi olla. Näitä elämyksiä haluamme tarjota muillekin. Parasta on, että kun onnistumme käännyttämään uuden ihmisen oluenystäväksi, Toia kuvailee.

Hän on innoissaan monista oluista, joita Mikkel Borg Bjergsø on vuosien saatossa luonut Mikkellerin brändin alla. Yksi merkittävä olutsarja on single hops- eli yhden humalalajikkeen sarja, jonka ideana on tehdä sama olut vain humalaa vaihtaen. Sarjan oluiden maistelu oli todella opettavaista niin harrastajille kuin ammattilaisillekin.

– Haluamme tehdä lisää tällaista. Kun Mikkel teki single hops -sarjan, panimot tekivät vahvasti humaloituja oluita kertomatta, mitä humalaa ne käyttivät. Haluamme kyseenalaistaa asioita, ja samalla auttaa ihmisiä ymmärtämään olutta paremmin. On kuitenkin tärkeää, ettei varasta toiselta mahdollisuutta oivaltaa asioita itse, Toia sanoo.

Tänä keväänä Toia kehottaa seuraamaan, mitä uutuuksia tulee villihiivalla olutta panevalta Mikkeller Baghavenin panimolta. Tavoitteena on saada Alkoon oluita, joita julkaistaan yhden kahden oluen kuukausitahtia. Oluita on kypsytelty jo kolmen vuoden ajan Baghavenin tynnyreissä, ja terroir maistuu, Toia vakuuttaa.

– Villihiiva yhdistettynä sesongin hedelmiin on niin tuoretta ja klassista samaan aikaan, Toia intoilee.

 Mikkeller on ylpeä myös siitä, miten hyviä alkoholittomia oluita De Proefin panimolla nykyään on mahdollista tehdä, ja niiden jakelu tulee laajenemaan entisestään keväällä. Samaan aikaan hyllytilaa valtaavat myös miedot oluet kuten 3,7-prosenttinen Hallo Ich Bin Berliner Raspberry.

Lagerin ja laadukkaan pilsnerin nousu näyttää myös selvältä. Mikkeller testailee paljon tämän oluttyylin kanssa, ja Visions-lagerissa yhdistyy kaikki, mitä Mikkellerin mielestä lagerissa pitää olla.

IPA-rintamalla Mikkeller palaa kohti klassista amerikkalaista West Coast IPAa, joka aloitti aikoinaan IPA-buumin. Kun vallitseva tyyli on samea New England IPA, Mikkeller palaa Burst IPAn myötä juurille.

Kun baarit jälleen avautuvat, Mikkeller aikoo juhlistaa sitä tuomalla Suomeen valikoiman oluita ensimmäiseltä omalta panimoltaan San Diegosta.

– Haluamme, että baarien avautuessa on erityinen syy tulla baariin ja maistella olutta yhdessä muiden ihmisten kanssa. Oluen tuominen sitä juhlistamaan 5 500 mailin päästä on mielestäni cool, Toia sanoo.