Olarin Panimon toimitusjohtaja vaihtuu – räppäri ottaa ohjat

Olarin Panimon uusi toimitusjohtaja Tommi Koistinen, 42, on suomiräpin legenda, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellä Setä Koponen. Uudessa työssään Koistinen haluaa lisätä Olarin Panimon tunnettuutta ja kirkastaa brändiä.

Maaliskuussa 2015 perustettu Olarin Panimo sai alkunsa kotiolutharrastaja Ville Leinon autotallista. Tuotantotilat löytyivät Espoon Pitkäniitystä ja ensimmäinen kaupallinen olut lanseerattiin saman vuoden marraskuussa. Syksyllä 2017 panimo muutti nykyisiin tiloihinsa Espoon Otaniemeen.

Uusien tilojen myötä tuotantokapasiteetti moninkertaistui, henkilökuntaa rekrytoitiin lisää ja harrastepohjalta lähtenyt oluenpano ammattimaistui kertaheitolla. Myöhemmin panimon yhteyteen avattiin vielä oma myymälä sekä olutravintola terasseineen.

Kysynnän kasvaessa Leinon työajasta yhä suurempi osa alkoi kulua hallinnollisten asioiden parissa, vaikka miehen intohimo olisi ollut nimenomaan oluen valmistus.

Päätös uuden toimitusjohtajan palkkaamisesta syntyi vuoden alussa. Leino toteaa, että Tommi Koistisesta panimo saa johtajan, joka voi rauhassa keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen ja henkilöstön johtamiseen.

– Kun perustin panimon, halusin pitkän toimistouran jälkeen tehdä sellaista työtä, jolla on tarkoitus. Samasta syystä jätän nyt toimistohommat toisten käsiin ja palaan itse täysipäiväisesti tuotannon puolelle, Leino muotoilee.

Tavoitteena tunnettuuden lisääminen

Olarin Panimon nimi viittaa Olarin kaupunginosaan, joka on Leinon mukaan Suomen kaunein lähiö ja kotimaisen hip hopin kehto. Koska skeittaus, graffitit ja räpmusiikki ovat hip hopin ilmentymiä, ovat ne myös keskeinen osa panimon brändiä.

Toimitusjohtajana aloittava Tommi Koistinen on koulutukseltaan kauppatieteiden ylioppilas. Lisäksi mies on lisäksi olarilaisen hip hop -kulttuurin kasvatti, mikä tulee näkymään myös hänen uudessa työssään. Lisäeväitä tehtävään antaa Koistisen vahva kokemus hallinnollisesta työstä musiikki- ja tapahtumabisneksissä.

– Olarin Panimolla on vahva tarina ja missio, mutta brändiä on mahdollista vielä entisestään kirkastaa. Tavoitteena on, että Olarista puhuttaessa tulisi ensimmäisenä mieleen panimo ja vasta sen jälkeen espoolainen kaupunginosa, Koistinen sanoo.

Tämän voi tulkita myös pyrkimyksenä kasvaa kansallisesti tunnetuksi oluenvalmistajaksi.

– Tällä hetkellä oluitamme saa HOK-Elannon Prismoista, mutta kärkituotteidemme saaminen keskusliikkeiden valtakunnalliseen jakeluun on realistinen tavoite. Lisäksi haluan, että Olarin Panimon tuotteita voi maistella olutravintoloissa kaikkialla Suomessa, mies linjaa.

Kasvutarina jatkuu

Myyntimäärissä mitattuna Olarin Panimon tuotanto on on viidessä vuodessa viisinkertaistunut. Tänä vuonna panimo tuottaa noin 150 000 litraa olutta ja ensi vuonna tavoitellaan 200 000 litran rajaa. Liiketoiminnan tulos kääntyi voitolliseksi viime tilikaudella, ja koronasta huolimatta kuluvan vuoden tuloksesta on tulossa niin ikään voitollinen.

Maltillinen kasvu on jatkunee tulevaisuudessa entiseen malliin, mutta sen lisäksi luvassa on uusia avauksia asiakasrajapinnassa.

– Näkisin, että meidän on mahdollista virtaviivaistaa tiettyjä prosesseja ja tehostaa markkinoinnillisia toimia. Ydinliiketoiminnan eli oluenvalmistuksen rinnalle haluan tuoda lisää yhteisöllisyyttä esimerkiksi tapahtumien ja oheistuotemyynnin kautta. Se toivottavasti tuo panimolle entistä sitoutuneempina asiakkaita, Tommi Koistinen pohtii.

Olarin Panimon tuotteita saadaan siis tulevaisuudessa maistella uusissa ympäristöissä. Mutta mikä on uuden toimitusjohtajan lempiolut ja missä hän sen mieluiten juo?

– Kesäkuussa lanseerattu kahdeksan prosentin vahvuinen ThiCCC NEIPA oli sellainen olut, johon rakastuin täysin. Nautin sitä saaristossa Porkkalan edustalla hyvässä seurassa auringonlaskua katsellen.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska