Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar on todennut, että pitää olla rohkeutta paitsi sanoa myös tehdä. Hänen mukaansa Suomella on varsinkin matkailun osalta paljon tekemistä. Helsinki tavoittelee apulaispormestarin mukaan kansainvälisesti vetovoimaisen kulttuuri- ja tapahtumakaupungin leimaa. Osaksi kaupungin vetovoimaisuutta ja viihtyisyyttä koetaan kiinnostava yöelämä. Sen kehittämiseksi havitellaan nyt Amsterdamin ja Berliinin tavoin yöpormestaria. Ravintolabisnekselle apulaispormestarin ehdotus on mielekäs avaus.

Yöelämän ohella Helsinki on näyttävästi mukana Suomen suurimmassa kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtumassa Helsinki Pridessa. Vapaaehtoisvoimin pyöritettävä sateenkaaritapahtuma on vetäjiensä mukaan saavuttamassa läpimurron. Merkittävien yrityskumppaneiden määrä kasvaa. Aika on järjestäjien mukaan kypsä muutokselle. Pinkin rahan potentiaali ja merkitys on Suomessakin oivallettu liiketoiminnan kannalta.

Yksi mukana olleista yrityskumppaneista on Clarion-hotelleja Suomessa edustava Nordic Choice -ketju. Yritys on pitänyt rekrytointitilaisuuksistaan lähtien yhdenvertaisuuden kantavana ajatuksenaan. Helsinki Pride nähtiin luontevana jatkumona toiminnalle. Se tukee yrityksen arvoja, asenteita ja halua tehdä töitä erilaisten ihmisten kanssa, kohdata erilaisia asiakkaita.

Jos yrityksenä mielii yhteiskunnallisesti kantaaottavaksi, on brändityötä tehtävä aidosti ja ennen kaikkea pitkäjänteisesti. Eräs kokenut yritysjohtaja totesikin: katsokaa ympärillenne. Brändi olette te. Muuttakaa ensin itseänne, vasta sen jälkeen brändinne ja te olette uskottavia.

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi(at)aromilehti.fi