Pääkirjoitus: Johtamiskulttuuri kuin unelma

Omistajien ja johtajien roolina on olla mahdollistajia ja tukea tekijöiden toimintaa. Kysyä, mitä voimme tehdä, jotta te saavuttaisitte parhaimman mahdollisen tuloksen.

Tekijöille annetaan vapaus rakentaa oma unelmatiiminsä. Heidän visioonsa luotetaan. Tavoitteet ja yksityiskohdat viritetään huippuunsa, korkeimmalle mahdolliselle tasolle.

Jäykästä ja konemaisesta palvelukulttuurista siirrytään kohti aitoa, kunkin yksilön persoonallisen tyylin sallivaa ilmapiiriä.

Yksilöitä johdetaan kohti yhteisesti tunnistettua tavoitetta omalla esimerkillä, tarvittaessa hellällä kädellä.

Tekijöiltä edellytetään vahvaa selkärankaa. Sinnikkyyttä jatkaa, vaikka puuduttavalta tuntuisikin. Toistaa rakkaudella ja intohimolla päivästä toiseen samaa rutiinia. Kunnes menu vaihtuu.

Jos tunnistat itsesi, olet tervetullut joukkoomme, julistivat keittiömestarit Helena Puolakka, Jyrki Sukula, Eero Vottonen ja visiönääri Saku Tuominen.

Näin lanseerattiin kansainvälistä huippua ja lisää Michelin-tähtiä janoava ravintola Palacesta ja Savoysta muodostettu Financier Group.

NoHo Partners pudotti uutispommin kertoessaan ikonisten brändiensä tulevaisuuden tavoitteista ja ammattilaisista, jotka särkivät lausunnoillaan paitsi ravintoloiden johtamiskulttuurin lasikatot, pyrkivät muovaamaan ravintoloilla jatkossa Helsingin katukuvaa tuomalla ne lähemmäksi tavallista kuluttajaa.

Pörssiyhtiön toimitusjohtaja Aku Vikström uskoo, että näillä uudistuksilla vältetään yhtiön toiminnan laitostuminen ja mikä tärkeintä: varmistetaan intohimon säilyminen.

Merkittävintä oli se, että arvostettu ja monissa kansainvälisissä liemissä keitetty, lähes maailmalle jo menetetty Helena Puolakka vastasi ”Hell yeah!” ja päätti palata Suomeen. Se, jos mikä on mannaa Suomi-brändin markkinoinnille.

Rekrytointi ja suorahakupalveluita tarjoavan MPS-yhtiöiden seminaarissa pohdittiin taannoin, miten kansainvälisiä kykyjä ja bisnestä houkutellaan Suomeen. Yksi terävimmistä huomiois­ta olikin: miksemme houkuttele globaaleilla markkinoilla pätevöityneitä suomalaisia takaisin.

On upeaa, että ammattilaisemme menestyvät maailmalla. Vieläkin hienompaa on, että he palaavat takaisin ylpeänä, sydän innostuksesta ja intohimosta sykkien.

Puolakan johtajuuden tasoa on kuvattu hänen tiiminsä sitoutumisella. Väki vaihtuu harvoin, jos koskaan.

Vikströmin peräänkuuluttamaa intohimoa on syytä vaalia. Miksemme siis pitäisi huolta roolistamme ja organisaatiosta huolimatta, ettemme kadota sitä. Se on meidän jokaisen velvollisuus – ja etu. Myös Suomen!

Lue Mariaana Nelimarkan kirjoittama uutinen.

 

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi@aromilehti.fi

Aromin teemana on vuonna 2019 ruokavallankumous. Nostamme esille alalla tehtyjä läpimurtoja ja esimerkillisiä, uraauurtavia ja arkea helpottavia tekoja.