Taakan alle ei pidä tuupertua, eikä twerkatakaan tarvitse kuin Tuisku, sillä maksamisesta voi tehdä erottautumiskeinon ja kilpailuvaltin. Muutos vaatii kauaskantoista näkökykyä, kekseliäisyyttä, lievää hullua rohkeutta ja uskallusta kokeilla. Ravintolan liikeideasta pitäisi löytyä jo ajatus siitä, minkä tyyppisillä maksutavoilla asiakas houkutellaan ravintolaan. Ovatpa valitut maksamismuodot mitä hyvänsä, niiden on oltava asiakkaille miellyttäviä, vaivattomia ja nopeita käyttää.

Kohderyhmän tiukempi rajaaminen voi tuoda jo vastauksen päätä puristavaan haasteeseen. Tavoiteltujen asiakkaiden pääasialliset maksutavat onkin hyvä tuntea tarkkaan. Jos käteinen valitaan ainoaksi vaihtoehdoksi, tietävätkö asiakkaat siitä? Jos kiinalaisia mielii saada asiakkaakseen, vaihtoehtoja ovat Union Pay -maksukortti ja Alipay-mobiilimaksusovellus. Tietyn ikäiset asiakasryhmät voidaan niin ikään joko karkottaa tai houkutella paikalle. Löytäisikö uudentyyppinen asiakaskunta ravintolan, jos siellä käytetään heidän suosimaansa maksutapaa?

Vaikka harva suomalainen kaivelee virtuaalivaluuttaa vielä mobiililompakostaan, muun muassa nepalilainen ravintola, bistro ja olutkuppila ovat valinneet valikoimaansa hajautetun digitaalisen valuutan bitcoinin. Tuskin on sattumaa, että ensimmäinen ravintola, joka hyväksyi bitcoineja, oli aikoinaan Vegemesta. Kybervaluutta maksuvalikoimassa pitää sisällään viestin: ”Edelläkävijät, teille on pöytä meillä varattuna”.

Esimerkillinen toimintatapa löytyy pienestä, 12-paikkaisesta henkilöstöravintolasta, jossa tarjotaan 15 000 annosta kuukaudessa. Tehokkuuden taustalla on maksutottumusten rajuhko uudistaminen. Asiakkaat hoitavat nyt itse tilauksen ja maksamisen. Järjestelmä vaati jumppaamista, ja sen pohjana käytettiin verkkokauppaa, josta lopulta muovautui toimiva rahastusmenetelmä. Mitä sujuvampaa maksaminen on, sitä vilkkaammin eurot kilahtelevat kassaan.

Jos rahastaminen on tyyristä, menetetyllä ajalla vasta on suolainen hinta. Jokainen hukattu sekunti kutistaa liikevaihtoa. Siksi onkin hämmästyttävää, miten esimerkiksi massatapahtumissa on varaa seisottaa tuhansia asiakkaita jonossa.

Nyt on hyvä miettiä, miten maksaminen teillä hoidetaan. Voisitko sinä tehdä jotain, että hetki olisi asiak­kaalle mieluinen ja sujuva. Että hän maksaa ilomielin saamastaan palvelusta sekä ruoka- tai juomatuotteesta. Jos se et ole sinä, joku muu tarttuu tilaisuuteen ja nappaa asiakkaasi.

Heli Koivuniemi
vastaava päätoimittaja
heli.koivuniemi(at)aromilehti.fi