Kaksi vuotta sitten keittiömestari ja yrittäjä Matti Jämsén peräänkuulutti maan valtamedialta runsaampaa palstatilaa. Nyt kansaa viihdyttävien tv-kokkien rinnalle ovat nousseet alaa herkeämättä puolustavat ammattilaiset, joiden mielipiteet ja arkiset ratkaisut otetaan tosissaan – jo ympäri maailman.

Tavatonta ei ole enää, että Suomi nousee kärkisijoille kansainvälisissä kokkikilpailuissa ja voittaa ruoka- ja juomatuotteillaan palkintoja. Eikä sekään, että käsityönä ravintolassa valmistetun jäätelön valmistaja saa kutsun Japaniin esittelemään tuotettaan. Media tuskin ehtii saavutusten perässä kiirehtiä.

Jo maailmankuulu kokki Anthony Bourdain maisteli makkaraperunoita ja lihapiirakkaa helsinkiläisellä Jaskan grillillä kuusi vuotta sitten. Nyt arabimaailmaa edustavan televisioyhtiö Al Jazeeran Earthrise-ohjelmassa pohditaan, miten miljardit ihmiset voidaan ruokkia ekologisesti. Esimerkiksi nostetaan Suomi. Kestäviä ratkaisuja ympäri maailmaa etsivä toimittaja Russel Beard matkusti Suomeen tutustuakseen ravintola Ultiman kehittämiin kiertotalousratkaisuihin. Näin Henri Alénin visio asiakkailleen kestäviä nautintoja tarjoavasta ravintolasta leviää tieteestä ja vastuullisuudesta kiinnostuneiden televisiokatsojien keskuuteen.

Aromin haastattelussa puolestaan omille poliitikoillemme jyrähtää SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja Harri Ojanperä. Hän harmittelee sitä, etteivät poliitikot näe matkailualan investointien taloudellisia toimeliaisuus- ja työllistämisvaikutuksia. Jos johonkin avataan sadan miljoonan euron tehdas, se on suunnaton asia, mutta me laitamme saman verran vuodessa pelkästään yhden alueosuuskaupan yksiköihin, Ojanperä huomauttaa ja viittaa Turun seudun hankkeisiin.

Matti Jämsén ei jäänyt hänkään hiljaiseksi. Tänä syksynä hän on kohahduttanut Soromnoo-ravintolallaan. Miehen mukaan jokaiselle jotakin on ei mitään kenellekään. Purjelaivaan väliaikaisesti perustetun ravintolan ideologia ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin: kännykät eivät ole sallittuja, eikä erityisruokavalioille ja kaiken poissulkeville toiveille kumarrella.

Koko kansan tuntemat tv-kokit avasivat ovet vuosia sitten ja synnyttivät uteliaisuuden alaa kohtaan. Nyt elämme jo seuraavaa vaihetta. Tässäkin numerossa alan ammattilaiset nostavat epäkohtia esille ja herättävät keskustelua rohkeilla valinnoillaan. Heidän äänensä tarvitsee kuitenkin kaikupohjan, kollegojen tukea, ideoita ja aktiivista jatkokeskustelua. Muuten toimialalla elävät ajatukset katoavat bittiavaruuteen.

Ammattilaiset, jotka uskaltavat haastaa toisiaan ja vakuuttaa asiakkaansa työllään, pitävät toimialan julkisen keskustelun agendalla. Ravintola-ala ei kuitenkaan ole yksilölaji, vaan näkyvyys saavutetaan silkalla joukkovoimalla.

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi@aromilehti.fi

Aromin teemana on vuonna 2019 ruokavallankumous. Nostamme esille alalla tehtyjä läpimurtoja ja esimerkillisiä, uraauurtavia ja arkea helpottavia tekoja.